-morten- Startet 31.Mars.2014 Del på Facebook Startet 31.Mars.2014 Hei skal snart hente en jolle på 8,5 fot som en onkel av meg har støpt. den skal brukes til bryggebåt. Jeg lurer lit på om noen har erfaringer med 5-6hk. Har sett en 6HK Mercury 4t på finn i mitt område. ser ut som om den veier bare 25 kg og det må da være lett. Eller lønner det seg heller å kjøpe en gammel totakter? er den noe særlig lettere? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Reppen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 En tohatsu 3.5hk veier 12-13kg Sitér dette innlegget Link to post
jossjur Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Hei Var i samme situasjon selv liten jolle med liten motoe. kjøpte 6 hk 4t susuki, ingenting å si på motor, men alt for høy egenvekt og treg respons i akslerasjon. Jeg solgte motoren og kjøpte heller en pent brukt 8 hk 2t med mye lavere egenvekt, og raskere opp i plan. Har ikke angret en dag på dette bytte. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Hei Jossjur det er akkurat det jeg tenker på med vekt og respons! vet du hva den suzukien veide da? er vel ikke vesentlig stillere heller de små firetakterne i forhold til totaktere Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Janoho Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 (redigert) hei Morten, disse små firetakterne er stort sett like uansett merke.Jeg har en 2012 Mercury 6HK, veldig tung motor for størrelsen. Akselrasjonen er dårlig og vibrerer en del. Motoren er for øvrig helt i orden, ingenting galt med den som skulle forårsake dette. har til sammenligning en johnson 4hk fra 1987 også og den er halvparten så tung (ikke langt unna)Kan bare slutte meg til annet innlegg om å kjøpe en brukt 2 takter i stedet. jon Redigert 31.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 ble veldig i tvil nå altså! er vel vanskelig å få tak i nyere totakter nå sikkert, ettersom dem ikke produseres lengre! noen som vet hva en 5-6 hk totakt veier ca i forhold til 4t? jeg tror 4t som jeg kikka på lå på rundt 25-27kg. Mercury tror jeg er lettest. virker som 5-6 hk er bygget på samme motor, men det varier sikkert fra merke til merke. Har mest lyst på Honda, men dem er jo kjendt for å være tunge og ganske dyre. Dette er en båt som kun kommertil å bli brukt 3-4 ganger i året for vedlikehold av brygger og sånt.. kansje en runde med ungene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Janoho Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 (redigert) hvis motoren sitter på båten så spiller det vel ingen rolle, men jeg syns min er tung å løfte av og på når sesongen starter. Kunne ikke drømt om å slite ryggen på den hver gang jeg skal ut og kjøre (løfte av og på). tipper den 4hk'en som er 2 takter veier kanskje 10 kg mindre og er mindre og smalere, mer letthåndterlig. Honda er nok ikke egnet på en slik båt selv om det er glimrende motorer hvis jeg skulle komme med en anbefaling så ville det være de siste tohatsu 2 takts motorene på 8 hk, lav vekt og spreke. Redigert 31.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.