bjornas Startet 31.Mars.2014 Del på Facebook Startet 31.Mars.2014 Nytt kapittel i kurs-fetisjismen: Da er LRC i boks "as of today". Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Grattis! (Men hva er det?) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
bjornas Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Storebroren til SRC (=VHF-lappen). LRC er sertifikat for kort- og mellombølgeradio. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fru Jacobsen Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
olews Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Gratulerer, selv om SSB ikke er hva det var og sat.telefon har tatt over for mye så er fortsatt MB og HF radio et must når man kommer noen mil ut fra kysten. Det er jo dessuten utmerket å få frisket opp nødprosedyrer, epirb etc. Skal du ut på storhavet ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
bjornas Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Det er jo håpet etterhvert da, men det ligger nok mange år frem. Neppe aktuell med jordomseiling med hhv. skolebarn og småunger. Ad det du sier om sat-phone: Personlig synes jeg SSB virker som en mye bedre sikkerhet enn sat-phone. Er da mye mer anvendelig, både til løpende posisjonsrapportering og til nødbruk. Sending av posisjonsangivelser, hente værdata osv osv. så jeg skjønner ikke helt hvorfor SSB skulle være ut...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
olews Svart 31.Mars.2014 Del på Facebook Svart 31.Mars.2014 Kanskje vi kan sammenligne med VHF kontra mobilen ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
sjöfugelen Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 ..... så jeg skjønner ikke helt hvorfor SSB skulle være ut...? SSB er slett ikke ute!! Her er en nedlasting av GRIB fil under min seilas til Spania ifjor. Enkelt og greit. Helt uavhengig av satellitt eller internet. Jeg har ingenting i mot satelitter og GPS. Kjempefine saker, men sat-phone koster jo noe. For meg fungerer SSB helt utmerket. Og ikke minst, det er helt kostnadsfritt. GRATIS Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Gratulerer så mye, bjornas! Kunne du tenke deg å fortelle litt om kursinnhold, pris, omfang - og gi noen eksempler på eksamensspørsmål? Evt. om dette er et kurs/-leverandør du vil anbefale? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Mizar Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Jeg gikk samme kurs og kan anbefale det. Eksamen er en no-brainer, men man får den ikke helt gratis. Hvorfor? Kjekt å ha. Jeg tok kurset for å sikre meg god kunnskap om GMDSS rutinene på SSB/kortbølgeradio for å kalle det det. Men de er tilnærmet like med DSC på VHF kanal 70, og har du LRC, har du også SRC kompetansen innabords. . -Men det er andre kanaler og frekvenser for kommunikasjon selvsagt, og litt større formelle krav til presisjon på grunn av stor (internasjonal) rekkevidde. Mindre rom for tøys pga manglende rutiner hvis man skal gjøre et nødoppkall. Jeg ble testet på mayday oppkall med "brann om bord" i Biscaya, bestilling av telefonsamtale over Bodø Radio og generell kunnskap om bruk av alle typer kommunikasjonsutstyr med tanke på krisesituasjoner. Gleder meg til å installere HF radio og kunne snakke med hele verden fra båten. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
bjornas Svart 1.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2014 Takk for det! Er vel nesten greiest å henvende seg til Lysaker Kurssenter, som vel er de eneste som tilbyr dette kurset i landet...? Blir derfor litt meningsløst å svare på om jeg vil anbefale leverandøren, men jeg forstår det slik at enkelte land KREVER at LRC-betyget er i orden om du anløper der med SSB-utstyr ombord. Og læreren var veldig pedagogisk han. Ellers litt kort (er på jobben), men: 1) Bruk og betjening av kortbølge- og mellombølge radioutstyr (SSB) - altså ut over dekningsområdet for VHF 2) kr 5.000 + eksamensgebyr på kr. 1.400 til Stjelenor. Jeg synes den prisen var litt stiv, men sånn er det bare. Kursleverandøren er monopolist, og det er ikke et enormt marked for disse kursene. Tviler på om hans vei til villa i Åsen og stor Princess går gjennom dette kurset. 3) En langhelg (fre-søn) 4) Eksamensspørsmål: Praktisk prøve med betjening av apparatet og påvisning/forklaring av radiobasert sikkerhetsutstyr. Alt i alt: Dette er et LETT kurs; man trenger ikke være særlig smart for å komme gjennom og bestå. Det er en usedvanlig kjedelig lærebok imidlertid. Anbefales? Tja, kommer an på om du tror du får bruk for det. Hvis du IKKE har VHF-lappen OG har tenkt deg på langtur, ville jeg klart ha valgt dette kurset, siden du får med deg VHF-lappen på kjøpet. Jeg ville uansett ha vurdert å ta radioamatørlisens, som heller ikke er verdens vanskeligste eksamen. Dessverre er det ikke slik at den lisensen og LRC går om hverandre. Hvilket de burde ha gjort, i hvert fall for den som har VHF-lappen fra før OG D5LA. Men; noen skal jo tjene penger. Håper du fikk svar på det du lurte på! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
176-671 Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Takk for svar. Hva heter læreboken? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Er vel nesten greiest å henvende seg til Lysaker Kurssenter, som vel er de eneste som tilbyr dette kurset i landet...? Blir derfor litt meningsløst å svare på om jeg vil anbefale leverandøren, men jeg forstår det slik at enkelte land KREVER at LRC-betyget er i orden om du anløper der med SSB-utstyr ombord. Og læreren var veldig pedagogisk han. Vel tror nok det er fler som tilbyr dette. Telenor Maritim radio har ett utmerket kurssenter på Rogaland Radio - samlokalisert med HRS - her er det både SRC/LRC og GOC kurs. Se link: http://maritimradio.no/sertifikat/kurssenteret/ Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Euklid Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Kjempefine saker, men sat-phone koster jo noe.Klart det koster, men det gjør nå også SSB; med 6400 i sertifikatkostnader pluss en langhelg brukt er oppstartskostnaden alene nokså stiv, det går jo også både kroner og timer på installasjon av utstyr. Tror det skal noe til for å holde kostnadene lavere enn et Inmarsat-system for de fleste langturseilere, også etter at tellerskritt er betalt. Men SSB har et kjempefortrinn fremfor satelittelefoner som sosialt medium, spesielt er dette mye brukt blant seilere i Stillehavet. I tillegg gjør jo det at selve bruken er gratis noe med bruksmønsteret, også om man egentlig vet at totalkostnaden med en satelittelefon (ved tilsvarende bruk) kunne vært lavere. Skjønner dere godt, jeg. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Det er ikke noe fartstidskrav for å vedlikeholde LRC? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
bjornas Svart 1.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2014 Lappen holder i 100 år! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mizar Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 (redigert) Vel tror nok det er fler som tilbyr dette. Telenor Maritim radio har ett utmerket kurssenter på Rogaland Radio - samlokalisert med HRS - her er det både SRC/LRC og GOC kurs. Se link: http://maritimradio.no/sertifikat/kurssenteret/ Vel, i denne linken, under linken LRC på venstre side, fått opp følgende info: Long Range Certificate (LRC) er blant annet beregnet for radiooperatører om bord i større fritidsfartøyer som skal ut på lengre turer utenfor radiodekningsområdet A1. Disse fartøyene benytter ofte satellitt- og/eller kortbølgeutstyr i tillegg til VHF. LRC er gyldig i 100 år fra f.dato. Gyldige/utgåtte GMDSS GOC-sertifikater kan konverteres til LRC. I dag er det kun Lysaker Kurssenter i Oslo som tilbyr kurs i LRC: Lysaker Kurssenter Telefon: 916 83 165 E-postadresse: post@lysakerkurssenter.no Webside: www.lysakerkurssenter.no Redigert 1.April.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Gunga Din Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 2) kr 5.000 + eksamensgebyr på kr. 1.400 til Stjelenor. Jeg synes den prisen var litt stiv, men sånn er det bare. Kursleverandøren er monopolist, og det er ikke et enormt marked for disse kursene. Tviler på om hans vei til villa i Åsen og stor Princess går gjennom dette kurset. det var voldsamt, på SXK-V koster LRC inkl eksamen 1500 sek medl, resp 1700sek ikke medl hele kursprogrammet i vår http://www.vastkustkretsen.se/Utbildning/Kursprogram det kan anbefalles o komplettere ett LRC med ett amatørradio sert., da kan du snakke på de banden også! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjornas Svart 1.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2014 (redigert) Takk for anbefalingen Gunga Din -- gjorde det for akkurat ett år siden! Og egentlig burde vel alle langturseilere gjøre det, av mange grunner: WinLink er en av dem, men uansett bør man ha litt trening i å mekke med antenner og slikt når man skal ut på den store blåmyra!!! Jeg har også sett at SXK tilbyr dette rimelig. Tenkte selv på å ta det der, men det ville jo forutsette reise Oslo - Göteborg T/R 8 tirsdager i rekke... Da var nesten prisen på Lysaker å foretrekke... Redigert 1.April.2014 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Gunga Din Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 ja, synd att de ikke tilbyr en helg-kurs, som en del andre kurser.....da hadde hotellet vart betalt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sjöfugelen Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 (redigert) Klart det koster, men det gjør nå også SSB; med 6400 i sertifikatkostnader pluss en langhelg brukt er oppstartskostnaden alene nokså stiv, det går jo også både kroner og timer på installasjon av utstyr. Tror det skal noe til for å holde kostnadene lavere enn et Inmarsat-system for de fleste langturseilere, også etter at tellerskritt er betalt. Men SSB har et kjempefortrinn fremfor satelittelefoner som sosialt medium, spesielt er dette mye brukt blant seilere i Stillehavet. I tillegg gjør jo det at selve bruken er gratis noe med bruksmønsteret, også om man egentlig vet at totalkostnaden med en satelittelefon (ved tilsvarende bruk) kunne vært lavere. Skjønner dere godt, jeg. Ja, jeg er klar over at det er en del startkostnader med HF-Radio, plus kursing/sertifikat. Men Inmarsat koster også utstyr/installasjon plus abonnement. Plus driftkostnader. Jeg hadde vel ca 100 mailer in/ut plus mange nedlastinger av GRIB filer, posisjonsrapporter, etc. under min seilas til Spania sist sommer. Alt til null kroner. Gratis . Ingen brukskostnader. Min HF-Radio ICom 718 kjöpte jeg brukt for 5000 kroner inkl. antennetuner. Jeg er kjempefornöyd med den. Redigert 1.April.2014 av sjöfugelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2014 Del på Facebook Svart 2.April.2014 Gratis . Ingen brukskostnader. Min HF-Radio ICom 718 kjöpte jeg brukt for 5000 kroner inkl. antennetuner. Jeg er kjempefornöyd med den. jeg gav ca 10' for min....... sen er det litt jobb med installasjonen (det skall man ikke stikke under stolen med!)............. jordplater, superkondensatorer, ferriter etc.......men når alt er på plass, da er det moro !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mizar Svart 2.April.2014 Del på Facebook Svart 2.April.2014 HF er til normal bruk og gratis kommunikasjon, evt med PC for å hente gribfiler, CW kommunikasjon for langedistanse via HF (hvis man ikke kan morse selv), etc. På langtur er det vel smart å ha Iridium som reserve kanskje. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
GeirT Svart 2.April.2014 Del på Facebook Svart 2.April.2014 Har dere tatt LRC, bør dere også kjøre gjennom radioamatør pensumet og få amatørradiolisens/sertifikat. De fleste radio nettverkene blandt seilere foregår på amatør frekvenser og der kan du IKKE bruke LRC sertifikatet. Les mer hos NRRL.NO Har man interesse for radio og kommunikasjon er sjansen til å få kontakt med andre likesinnede størst på amatør radio frekvensene på kortbølge. Her finnes også en effektiv gratis email tjeneste. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
bjornas Svart 2.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2014 Enig. Men gjorde det i motsatt rekkefølge... Bør ha begge; det er en del frekvenser man ikke får lov å bruke uten LRC. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.