Jump to content

Hylse på treskjøyte


Harald-

Recommended Posts

Har en eldre treskøyte fra 1952 med oljesmurdt hylsetetning.

Der er montert på en handpumpe, og en tre-veis ventil.

Ble fortalt at jeg skulle pumpe noen støt i denne hver tredje time.

 

Denne fungerer slik at når jeg forandrer på ventilen suger pumpen fra hylsoljetanken, og trykke olje ned i hylsen. Så er der et retur rør som overskytende olje går opp igjenn på tanken i et overløp som er plassert i toppen av tanken.

 

Når jeg setter ventilen tilbake til "normal" er det statisk trykk fra tanken til hylsa.

 

Er meget skeptisk til dette, ser nå noe lekkasje av olje som kommer ut fra hylsen til sjø.

Spesielt på kalde dager vil det jo bygge seg opp et trykk i hylsa, og jeg er redd at tetningene skal ta skade.

 

Noen som kjenner til dette systemet?

Kan dette være for at eventuell varmgang i hylsen skal få sirkulasjon av kald olje?

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post

........., og jeg er redd at tetningene skal ta skade.

 

Noen som kjenner til dette systemet?

Kan dette være for at eventuell varmgang i hylsen skal få sirkulasjon av kald olje?

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer med et flott fartøy!

 

Hvilken hylsetetning er det du har ombord - jeg trodde nesten det var Cederwall?

 

Er det propelleranlegget fra Wichmanntiden som står ombord fortsatt, eller ble dette skiftet ved overgang til GM?

 

Cederwall tar ikke skade av om du får et lite overtrykk, det er en rent mekanisk tetning hvor glideflatene holdes sammen med et moderat fjærtrykk.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...