Jump to content

Hvordan finne lekkasje i oppblåsbar jolle?

Båtlykke

Recommended Posts

Jeg har en Scand Baltic med tilhørende jolle av typen Bombard AX 500 sikkert av eldre modell. Jeg har lagret jolla halvt oppblåst i garasjen i vinter. Når jeg nå blåser den helt opp, ser det ut til at den slipper ut igjen luften fra begge kamrene. Jeg synes jo det er merkelig at det plutselig skal ha blitt lekkasje i begge kamre samtidig, men må i alle fall registrere at all luft siver ut. Nå er det riktignok kaldt om dagen, og jeg har jo tidligere erfart at trykket ser ut til å avta betydelig i kulde. Dog virker det nå som all luft forsvinner, og jeg må vel anta at det er oppstått lekkasje.

Er det noen som har et tips til hvordan jeg skal finne lekkasjen? Det er liksom ikke bare å dyppe den ned i ei balje med vann som en gjør med en sykkelslange :-). Bøtesaker antar jeg er å få kjøpt i båtutstyrsbutikker?

Takknemlig for råd og tips!

Tenkte også selv at ventilene muligens er årssaken. Prøvde dog i går med anbefalte såpevann fra dusjflaske, men kunne ikke se at det boblet verken der eller andre steder..... :-(. Får prøve på'n igjen i dag. Lufta blir i alle fall relativt raskt borte..... Skal prøve å smøre pakningene i ventilene. Kanskje det hjelper.......

Du kan også forsøke denne: http://polymarineshop.com/sealflex-500ml.html

selges på mange båtbutikker

Du bare heller lappestoffet inn i kamrene - pumper opp båten veldig hardt - og ruller den rundt og rundt en stund.

Stoffet presses da inn i de små hullene og tetter dem.

Brukte dette med hell på en 15 år gammel Zodiac.

Du bør også rengjøre ventiler og O-ringer. Rep-sett koster ikke så mye heller

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...