Jump to content

Penta MS3 Gear, Glapp i vertikal aksel.

Christensen

Recommended Posts

Heisann!

Har i dag tatt ut gearet (MS3 utv 1.92:1) for å prøve å få bukt med veldig hard innkobling.

Jeg har bare tatt av lokket på toppen for å kikke litt.

Når jeg dreier på inngående aksel så løfter den vertikale akselen seg ca 1 mm, er dette normalt? (Jeg tipper at det ikke skal være sånn!) samtidig som jeg kjenner en viss slark før utgående aksel roterer.

Bortsett fra det så fungerer gearet helt fint, ingen sluring, men så kontant innkobling at det rister ganske kraftig i båten.

Burde kanskje sendt bort gearet til overhaling, tar gjerne imot tips på hvem eller hvor jeg bør henvende meg, eller gjerne tips fra noen som har åpna et ms3 selv som kan veilede litt.

Gearet sitter på en Penta TMD 50 (ca135 hk). Tomgangsturtall ca 600 rpm.

Har forstått det slik at MS3B er 4 cm lengre enn MS3, er i såfall utgående aksling på MS3B på linje med akslingen på MS3?

Håper forumet har mulighet til å hjelpe meg!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hei

Manual for MS3B ligger i dokumentarkivet ;-)

Denne mutteren er venstregjenget og kan fås i 3 ulike varianter for å få riktig klaring.

Slarken skal være mellom 0,1 - 0,7mm.

At gearet kobler "hardt" er et godt tegn, om det ikke er selve overføringen du mener er hard. Om innkoblingen begynner å bli "bløt" tyder det ofte på slitt konkobling

Jeg har forstått det slik at en slurete innkobling er tegn på slitte konkoblinger, hos meg derimot så er det motsatt, jeg hadde ikke reagert på en normal mekanisk innkobling, men når vindskjermen rister og det smeller bra når jeg kobler så syns jeg det blir litt mye!

Hva er forskjellen på MS3 og MS3B??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...