Jump to content

Holdninger på sjøen


Rune B.

Recommended Posts

Som ungdom (1980 mod) hører jeg ofte eldre personer klager over ungdomens holdninger på sjøen. De kjører for fort, de bråker, de tar ikke hensyn osv...Men min erfaring er at det mest sjenerende på sjøen er store hurtiggående båter med godt voksne førere( dette gjelder selvfølgelig ikke alle) De kjører nærmere og fortere folk som feks ligger med anker og fisker. Mange småbåter kjører fort, men disse lager ikke bølger som danskebåten. Hva mener dere??

Link to post
Share on other sites

Som ungdom (1980 mod) hører jeg ofte eldre personer klager over ungdomens holdninger på sjøen. De kjører for fort, de bråker, de tar ikke hensyn osv...Men min erfaring er at det mest sjenerende på sjøen er store hurtiggående båter med godt voksne førere( dette gjelder selvfølgelig ikke alle) De kjører nærmere og fortere folk som feks ligger med anker og fisker. Mange småbåter kjører fort, men disse lager ikke bølger som danskebåten. Hva mener dere??

Hei dux

 

Tilhører den eldre garde, og jeg er helt enig med deg. Tror ungdom var værre før i tiden. De aller fleste ungdom viser langt bedre sjøvett enn mange voksne. Ikke alle, desverre men... Det er forstatt en del "hjem fra fest i mørket" kjøring som ikke er særlig lurt.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg. Masse ansvarsbevisst, hensynsfull og kjekk ungdom på vannet. Vil også legge til at det etter min mening er lengre mellom utskuddene blandt ungdom enn det er hos oss i generasjonen forran deg. Vil ikke påstå jeg har rett, men jeg er av den oppfatning at gjennomsnits-ungdommen i dag tenker mere på konskvensene av sine handlinger enn vi gjorde den gang jeg var ung (YNGRE!!!)

Link to post
Share on other sites

Kjekk ungdom midt i 30-årene kan ofte være det største problemet, etter min mening. Da først har de trådd ut i sjømennenes rekker og skal vise for all verden at: -Her kommer jeg!!!!

 

De yngre har ofte fått med seg Båtførerkurset og vet litt om sjøvett.

 

Men, det finnes alltid unntak, begge veier.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet å kjørt jolle med 9,9 i 3 år nå. Vi er en jeng på 6-8 båter som pleier å kjøre litt sammen, og jeg syntes ikke det er vi som lager såveldig mye bråk. Det er mere de som kjører halvplanende innakjærs(f.eks melleom hjelp og gråøya og innseilinga til sætre) Vi oppleve enj gang vi hadde vært å henta en hel haug med bagasje at det kom en halvplanende sværing ut rett forran øya våre og vips så kom det den bølgen og skylte over hele båten og bagasje. Den halvplanende båten så seg bare til bake uten å stoppe. Det er det jeg kaller dårlig folkeskikk, snart kommer disse store båtene til å senke oss!! Syns alle som kjører halvplaner el.. skal tenke seg litt om før de settter seg i båten neste gang!!!! Det er desuten vi jollekjørere som blir tatt av politiet ikke dere større, de tar først oss. Dette er vel fordi vi liksom altid har vært "bråkmakere". Dette er et stempel jeg syntes burde være meg frabedt, fordi det er bare noen ungdommer som er sånn. Helt enig med Astor, det er nokk 30 åringene som skal tøffe seg med nye kjappe daycruisere som er værst.

Link to post
Share on other sites

Heisan :seeya:

Det er jo en tanke at den ungdommen som ble kritisert "før i verden" er de samme som nå er kommet opp i 40-års alderen og som fortsetter den uvettige adferden som de drev med i ungdommen??? Det kan være fristende å stille spørsmål om forskjellen er at de nå bedriver uvettighetene sine i store halvplanere??? I samme slengen kan man jo også stille spørsmål om det er de samme folkene som er de argeste motstanderne av obligatorisk båtførersertifikat???

Jeg bare spør.... :confused::confused:

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

:blush: Hei, jeg har " problemer " med både store og små båter som kommer

i høy fart kloss inntil båten. Må da legge over 90` for å ta bølgene fra

båten med baugen.... hvis ikke hopper og gynger hele båten , hunden

har mest lyst til å hoppe ovebord.. En liten bønn : ha litt bedre avstand

når dere kommer i full fart forbi andre båter, er det trangt om plassen

går det ann å slakke ned for å så gi gass når dere kommer ut av den

trange plassen. Det går å vise hensyn ! Generelt er dette ikke noe stort problem , men

det er absolutt noen som skal vise att de kan lage bølger .... :nono:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

For meg har fart aldri vært synonymt med båtglede, men forstår godt at det KAN være det for andre.

 

OG når det gjelder båtbruk og sjøvett GENERELT, viser statistikken at de fleste som omkommer på sjøen med fritidsbåt er voksne menn uten redningsvest.......

(Men de fleste som ferdes på sjøen ER jo voksne menn (uten redningsvest), så jeg er litt usikker på hvordan statistikken bør tolkes.)

Link to post
Share on other sites

Ungdommen er slett ikke så gal, i alle fall ikke på dagtid. På natta, i fylla og uten lanterner derimot. Dette i nærheten av byer - i alle fall på Sørlandet. :eek:

 

De som irriterer meg mest, er halvplaneren som insisterer på å gå i 8-12 knops fart, hvorsomhelst og nårsomhelst. Og lager enorme hekkbølger. :headbang:

 

I tillegg til 40-åringen som er nybegynner uten båtførerprøve i 40-foter, hans første båt :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det er jo en tanke at den ungdommen som ble kritisert "før i verden" er de samme som nå er kommet opp i 40-års alderen og som fortsetter den uvettige adferden som de drev med i ungdommen??? Det kan være fristende å stille spørsmål om forskjellen er at de nå bedriver uvettighetene sine i store halvplanere???  I samme slengen kan man jo også stille spørsmål om det er de samme folkene som er de argeste motstanderne av obligatorisk båtførersertifikat???

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Syvert. Her tror jeg situasjonen er litt annerledes. Jeg tror ikke disse var å møte med 9,9 på jolla i sin ungdom. Disse har nok blitt trukket til båtlivet i senere tid, og mangler dermed oppdragelse i disse omgivelsene. Oppdragelsen er nok også generelt litt frynsete, da man ikke behøver særlig lang fartstid før man lærer at hekkbølger kan være ubehagelige elementer for den de måtte treffe der og da det passet dårligst. :headbang:

 

Dersom ungdom planer inn til landing på moderskipets badeplattform, kan du være relativt sikker på at opphavet tilhører ovenstående gruppe.

 

Generelt er jeg også, som mange tidligere, positiv til ungdommens ferdsel. Vi burde være mye flinkere til å rose naboens pode når han hensynsfullt har ruslet RIB-en sin inn bukta. De bryr seg virkelig om det! Det teller mye for dem at det blir lagt merke til! :cool:

Redigert av EspenE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generelt er jeg også, som mange tidligere, positiv til ungdommens ferdsel. Vi burde være mye bedre til å rose naboens pode når han hensynsfullt har ruslet RIB-en sin inn bukta. De bryr seg virkelig om det! Det teller mye for dem at det blir lagt merke til! :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for kloke ord, Espen!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Holdninger handler nok lsannsynligvis ikke bare om alder. Jeg syns å ha opplevd folk i alle aldre som har en ufin atferd på sjøen. Det som derimot er helt sikker er at konskvensene av dårlige holdninger er større når noen med svære motorsterke båter har dem.

 

Tror holdningsskapende arbeid må favne over alle som ferdes på sjøen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Kanskje noe for KNBF? Gi litt skryt til dagens ungdom for god oppførsel, og få det bekjentgjort.

Hei Lasse,

Det gjør vi da stadig vekk. Vi hevder hele tiden at det ikke er ungdommen som er det største problemet, men 40-åringer i daycruisere og halvplanere. Dette er "folk i båt" som ikke tilhører det organiserte båtlivet eller som er medlemmer her på Baatplassen!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...