Jump to content

Kjøpt båt, Finnmaster 68dc m/ yamaha 200hk, tips og råd: ja takk

Sttrons

Recommended Posts

Hei.

Da har man endelig fått kjøpt seg sin første båt og nå venter jeg bare på sommeren.

I og med det er min første egne båt i denne størrelsen tar jeg gjerne imot tips og råd om alt mellom himmel og jord.

Har nå vært ute og hatt meg noen timers kjøring for å bli litt vandt med båten, og her har det da dukket opp en del spørsmål,

som jeg har tildels funnet ut av på egenhånd under LBD måten.
så er jo spørsmålet om det er riktig, eller andres måter å gjøre det på.

Når jeg cruiser på rundt 25kn så har båten en tendens til å legge seg på siden, har justert dette med trimflaps og begynnt å få teken på det, men når jeg da har fått rettet den opp og vil ta en slak kurve, så legger den seg på siden, men fortsetter rett frem hvis jeg ikke øker ratt utslaget. er det bare slik det er?

Føler også at rattet står på halv 12 når jeg går rett frem, men at det varier hvordan det står.

Og toppfart skal være rundt 43kn, men har ikke klart mer en 37, vel og merke med kalesja oppe, om det har noe og si.
kommer de siste kn med erfaring og lærdommen om trim og flaps bruk?

Kommer nok hundre spørsmål til i løpet av sesongen, men takker for absolutt alle tips og triks.

for toppfart må flapsen opp og motoren må trimmes ut til propellen nesten slipper taket,

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hei og gratulerer med ny båt!

Når det gjelder det at båten legger seg på siden kan dette ha med korleis du har justerert motoren/flapsene. Dette er forskjellig frå båt til båt og noko ein må prøve seg fram på. Prøv på neste tur å trimme motoren ut såpass at den "slipper", slik at du får ein indikasjon på kor mykje den tåler før det skjer. Juster så motoren ned igjen litt, slik at dette ikkje skjer når du planer den opp igjen. På dei aller fleste båter er det slik at jo høgare du har motoren trimma, jo meir fart, då det løftar baugen opp og du har får mindre kontaktflate mellom bunnen av båten og vatnet.

Trimflaps har samme funksjon. Jo høgare du trimmar dei, jo meir løftar baugen seg. Desse må du rett og slett øve deg på å justere i takt med at du lærer deg å kjenne båten bedre. Korleis desse bør være innstillt kjem heilt ann på vær, vind, økonomi, lastefordeling i båten osv. Berre prøv deg fram rett og slett.

Både korleis du trimmar motoren og flapsene vil ha direkte innvirkning på korleis båten oppfører seg i vatnet. Høg trim er ofte bra for fart og meir "aggresiv" kjøring. Lav/moderat trim for ordinær bruk og meir stødig forflytning.

Om båten legger seg eller ikkje går heilt beint, kan du tildels justere dette med sinkanoden. Den er montert under kavitasjonsplaten på motoren din, og kan tildels hjelpe. Sjekk også at motoren ikkje har vore nedi stein/grunner osv og at styrefinnen er blitt skjeiv.

Farten du har fått opplyst er nesten alltid overdreven. Eit kjent salgstriks det. Uansett så bør du sjekke at båten er rein under, mest mulig tom for vatn, skikkelig bunnsmurt og sist men ikkje minst at du har rett propell til rett bruk. Rett propell kan gjere underveker, mens feil propell kan være svært kjipe greier.

1. Ta båten på land og vask og bunnsmør den skikkelig. Sjekk at den er tom for vatn etc.
2. Sjekk motor, innstillinger på sink, og at kavitasjonsplata (den over propellen) er nokenlunder flukt med kjølen på båten når du kjører ned motoren
3. Øv på å trimme/tilte motor og flaps.
4. Prøv ein annen propell (For farten sin del er det på generelt grunnlag høgere stigning du trenger)

Håper dette var til hjelp.

Redigert av Hetlevik (see edit history)

Kalesja oppe har naturligvis også litt å si for toppfarten

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hei!

Vi er flere som skal kose seg med en slik båt/motor i sommer!

Dette er en tråd jeg kan sette pris på!

Erfaringene så langt med båten er bra, vi heller har ikke fått farten som skal være oppgitt, tidligere så skal båten ha sett 40tallet på vårparten, men er usikker på hvor båtvant føreren var mtp trim osv.

På denne står det en Reliance stålpropell, 13 3/4-21. Turtall har jeg ikke her..

Det blir litt forskning rundt motor/båtoppsett i vår, motoren står i nest nederste posisjon nå, hvor leverandører sier de pleier å montere dem, i mine øyne en smule for lavt, men må teste litt nå i vår før jeg eventuelt flytter den i ett hakk opp.

I vinter har jeg kost meg med en generell service, opprensking/fiksing av div elektriske feil/mangler, montert ankervinsj akter og Bennett sin autotab kontroller.

Stig

Og mangler dere fart så kan jo Lundins Marin i Sverige sikkert hjelpe på med en liten omprogrammering.

Det er vel 3,4 liter V6 dere har, og ikke den nye F200 4-syl ?

"New Yamaha upgrade for F200 - F225 - F250 , 2006 - 2011.
We are able to lift this engine models up to 275hp"

Veldig kjekt siden F200 V6 er en nedtunet 250 hk.

http://lundinsmarin.se/

Redigert av teerex (see edit history)

Bra, 275 hk burde jo hjelpe på i tilfelle fartsmangel :smiley: Med større propell naturligvis.

Gratulere med ny båt! For å bli god på trimming av flaps og motor, er det bare å begynne å lære seg at det finnes ikke en posisjon til alt. Når du runder et nes, og bølgeretningen endres, og treffer båten annerledes, må det trimmes på nytt.. Flaps og motortrim må ses på i sammenheng, Som Teerex sier: opp med flaps (bow up), begge 2, og trim motor ut.

Står litt om det på nett, bare å søke, Båtmagasinet hadde en grei illustrasjon husker jeg...

Se der, Lundins! kunne veldig gjerne tenkt meg en 50hk mer, så det der var ikke dumt... motoren som er montert på denne er gått bare 158t, men er en 2009mod så reklamasjonstiden er uansett begynt å skrante...

For å få på plass ankervinsjen så måtte jeg lage hull inne i kassen for tauet, og ut mot badeplatten. en helt grei jobb, men utrolig kronglete og trangt. jeg forsterket opp der jeg festet hekkrullen og selve vinsjen med plater som jeg limte fast på baksiden. Det ble valgt ett rimelig stort anker på 12.5kg, delvis grunnet kun blytau.

bilde

bilde

Redigert av -stig- (see edit history)

Kalesje har mye å si, kjører Finnmaster 57BR 100hk, med kalesje maks 32 knop, uten 37 knop. Trim motoren helt ned, gass på, og når båten ligger stabilt i plan trimmer du den helt opp til den er rett på kanten før den går opp av vannet, og så trimmer du den ned i et halvt sekund cirka. Da får du toppfart. Har du motoren trimmet helt inntil kommer du neppe opp i høy fart og vil drivstofføkonomien neppe gå ned.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

akkurat hvordan båten bør trimmes kommer helt an på båt/motor/vektfordeling/ propellens grep i vannet. På noen båter kan man trimme ut til båten begynner å "gallopere" - det tjener man ikke fart på.

Jeg foretrekker å trimme ut til farta ikke øker mer på GPS'en (og evt bittelitt tilbake) :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

da trim motoren vår slutta å virke og jeg kjørte den på verksted fikk jeg max 29-30 knop! uttrimma får jeg 35.

når det gjelder sidevegs trim så legger alle planende båter seg lit på skrå opp mot vinden. man får vingeeffekt. man kan kompensere med trimplaps

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har lagt ett kar under, som tar seg av det som eventuelt følger tauet med opp. ellers tror jeg ikke det kommer spesielt med vann inn, men det får erfaringen vise! Har da lensepumpe og tilgang om det skulle være en skvett. er gjort slik på flere f68 jeg har sett på, så er ingen unormal løsning.

Det var ikke min ide å montere ankervinsj, helt klart praktisk men å håndtere ett 10kg anker er ikke stort stress når man en gang i blant blir å bruke det. er ikke akkurat noe billig glede, men når noen vil gjerne ha, så fikser man :)

når det gjelder sidevegs trim så legger alle planende båter seg lit på skrå opp mot vinden. man får vingeeffekt.

hovedårsaken til at planende båter legger seg inn mot vinden er at man ligger i konstant sving for å holde båten på rett kurs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båt med v-bunn som trimmes ned med hele kjølens lengde i vannet, legger seg til venstre. Uten vind. Hvor mye er avhengig av båt/motor. På noen båter blir det ubehagelig mye, på andre merker man det ikke.

Poenget er å ikke justere dette med trimflaps/plan. Da har man for mye av skroget i vannet, som gir motstand. Deretter kjører man ned trimplan som også gir økt motstand. Men påånår å ha en båt som ikke lenger ligger på siden, men som i stedet brøyter seg vei gjennom vannet... med høyt drivstofforbruk, lav hastighet og ubehagelig gange i bølger.

Så opp med baugen med trimmen/vinkelen på motoren! Og som ivar sier over- hvor mye du bør trimme, det merker du på farten og gangen i sjøen. Ikke bry deg om trimindikatoren på instrumentpanelet.

• 1 måned senere...

Tviler på det haugi.

Kjøpte min i farsund.

Da har båten ligget på sjøen i nesten 1mnd uten å blitt kjørt, og nå får jeg ikke samme fart som før, i følge yamaha instrumentet.

Skiller faktisk hele 8 kn.

Kan det være groe allerede så kjapt?

Så var det en kompis som mente propellen var så loten, hvor ser jeg str og vinkel på den? Og hva skal den være??

yamaha's instrument er normalt temmelig nøyaktig, mitt viser oftest innen 1 knop av hva GPSen viser. Dersom avviket ift gps har blitt mye større så kan det være groe i hullet i stammen som gir vanntrykk til instrumentet.

Og, på vårparten gror det godt, ser ikke bort fra at groen kan stjele 8 knop.

Propell: målene står oftest i bosset. På noen modeller også på et av bladene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...