-stig- Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Var ute på fjorden en tur med f68'en, nystoffet og klar for sesong, for å teste litt. denne har en Reliance stål propell 13 3/4 21M, klarte idag 43 gps knop (43-44 indikert på Yamaha instrument) rimelig stabilt ved 5600rpm. Dette var med 1person ombord, full tank og endel utstyr ombord. Fikk testet ut Autotabene og, litt vanskelig å gi en god dom når jeg var alene, men virket som om dem jobbet slik som dem skulle! Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Igjen takk for nyttige tips.såpass stig =) Fikk montert meg kartplotter i går, en garmin 70 dv. noen som vet om det lar seg gjøre å montere hekksvingeren inne i båten noe sted? Var ute å testet litt i dag og fikk den opp i 41 på plotteren, da med 1 pers og nesten tom tank. Det jeg har funnet ut nå er at for å få den "opp" av vannet, så må jeg faktisk kjøre flapsene helt ned?? for å klare å dra hekken opp litt slik at den slipper. fikk da en høyere marsj fart og allt ble bare en fryd.Men er det riktig? eller kan motor være montert for høyt på båten? Autotabene?? selvjusterende flaps? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 For å få den i plan er det ok med å dytte trimplan ned, men så bør de ved vanlig kjøring i noe høyere hastighet enn planingsterskel ikke være nede i vannet i det hele tatt. Har du kaviteringsplaten på motoren jevnt med eller en cm eller to over en rett linje ut fra bunnen av skroget? Høres ut som om du ville hatt nytte av en hekkløftende propell...? Info om propellen ser du inne i navet der eksosen kommer ut. Når du tilter opp motoren til over vannet så kikker du der mutteren som holder propellen sitter. Kanskje skjuler mutteren eller skiven under denne for info, men det skal stå der. Diameter og stigning i tommer. Du må bytte fra hekksvinger til en inne i båten - https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessories/in-hull-mount-transducers/plastic-in-hull-mount-transducer-with-depth-8-pin-airmar-p79/prod88672_010-10327-20.html Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Da fant heg ut av det hele og fik båten opp i 44kn. :) Bryterne på flapsene var motsatt av hva jeg hadde trodd. Trykker ned på knappene og flapsa går opp. Så når jeg har trodd at flapsa har vert helt oppe, har de vært helt nede. Hmm, morro Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 jopp, bryterene går etter båten, altså opp er baug ned! Flott du fant ut av det! hvor høyt turtall fikk du? og hvilket hull står motoren montert i? nr 2 fra toppen? Jeg har montert Autotab systemet til Bennet, på de originale Bennet flapsene som ble levert med båten. Systemet styrer tab'ene automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 15.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Motoren står i hull nr3 fra toppen om jeg ikke husker feil, Fikk vel 5700 rpm på maks :) Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Da er din montert ett hull høyere, pratet med Tveit, vår Finnmaster importør i området, dem mente hull 2 var standard som dem leverte alle båtene sine med. Grunnen til at jeg spurte var at jeg synes motoren står montert en tanke høyt på hekken, men ettersom jeg ikke hadde fått tatt en kikk på kavitasjonsplaten under gange før utsett så ville jeg ikke forandre høyden. har kun vært ute alene hittil, så har ikke fått sett enda heller. Vet du hvilken propell du har? og husker du hvor mye trim du har på motoren for å få toppfart? jeg måtte opp i 4 på trimdisplayet for å få opp dampen! Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Mener på at jeg har den på 3-4 på trim displayet. Mellom 4 og 5 ( hvis det var toppen) så kan det høres ut som om propellen begynner å spinne og farten går litt ned. Mener på det er orginal Sitér dette innlegget Link to post
Sttrons Svart 16.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Og når jeg ser i kjørefakta heftet på yamaha.no så står monteringshøyden på 36mm/hull3. Dette er på den nye maskinen, så vet ikke om det gjelder min. Men test dataene ser overraskende like ut :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2014 Bra du fant ut av det da! Du har kjørt med "håndbrekket" på så da er det ikke rart det gikk tregt..;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sttrons Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Da har man fått brukt båten en god del timer. Nå har det dukket opp ett nytt spørsmål, Var til å vasket litt oppi båten Og fikk da en del vann ned i bunn av båten, var nok litt raus med vannbruken. Men hvordan skal jeg få dette vannet heil ut igjen, lensepumpa sitter jo foran tanken og bitte litt opp på babord side, slik at den ikke får sug helt i bunn av vinkelen.. Kunne tenkt å få det helt tørt igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 8.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kast et par bleier nedi der;) om du ikke kommer til med noe annet å tørke med.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sttrons Svart 8.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2014 Kjempe tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.