Jump to content

Pantaenius forsikring


sunnmøre

Recommended Posts

Vurderer å skifte forsikring til Pantaenius. Har fått tilbud frå dei som ser bra ut, både økonomisk og betingelser elles. Nokon som veit om det er spesielle ting ein bør vere oppmerksom på ved å kjøpe forsikring i utlandet? Kjem det mykje ekstra gebyr på betaling? Osb..

 

Dersom det er nokon som har negative erfaringer med Pantenius, så er det fint om de seier frå :wink:

Link to post
Share on other sites

Pantaenius er dansk, og forsikrer båter over hele verden – primært seilbåter for oss som er oppsatt med småbåter, de driver også en del med større yachter.

 

Betalte nettopp årets regning, annet enn at det er et beløp som må overføres til utlandet er det ingen spesielle kostnader forbundet med dette. Du får eventuelt sjekke med banken din om hvilke gebyrer de tar for dette, det kan vel neppe være snakk om voldsomme summer om det i det hele tatt koster noe.

 

Har heldigvis aldri hatt bruk for forsikringen, så har ingen erfaring med oppgjør.

Link to post
Share on other sites

For seilbåter er vilkårene svært gode; der andre selskaper for eksempel tildels anslår at en gammel rigg ikke har noen verdi erstatter Pantaenius en ødelagt rigg med en ny. Ved totalskade utbetales en avtalt sum, ikke selskapets estimat av markedsverdi. Når jeg i tillegg gikk fra 50k til 10k i egenandel og fikk redusert premie var det ikke så mye å lure på.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har akkurat skiftet fra Atlantica til Norwegian Broker. Pantaenius har omentrent samme vilkår vedrørende skadeutbetaling som NB, men de var 45% dyrere.

Men det er også en bedre forsikring da det er mange småting de ikke har begrensninger på som NB har. For den som passer litt på selv vil NB være greit. Om jeg f.eks hadde hatt båten på ett annet sted en jeg selv bor på hadde jeg valgt Pantenius.

Link to post
Share on other sites

Hva hvis skaden skjer, får du da oppgjøret i NOK eller SEK? Kan være stor forskjell her...

 

Husker faktisk ikke i farten. Mulig oppgjør er i SEK, og at vi oppgraderte for rimelige kurssvingninger. Vi er vant med dette, har eiendommer i Sverige. Det blir uansett ikke voldsomme justeringer på kort tid. Skulle Hulda gå dukken, så er det ikke snakk om mer enn 1.5 mill. Så kan man regne at 5 % av dette beløpet kan pendle i løpet av et halvår. Som vi har tatt høyde for. Antar jeg, det er ikke undertegnede som er finansminister.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Har benyttet Pantaenius i mange år og har desverre måttet benytte forsikringen 2 ganger i løpet av ca 30 år på sjøen.

Veldig greie oppgjør begge ganger, ingenting å utsette på dette.

Når premien automatisk også har gått ned, uten å måtte true med konkurerende selskap, så har jeg bare positivt å si om dette selskapet.

Link to post
Share on other sites

Blir nok til at eg prøver Pantaenius. Har ein eldre båt som er rimeleg strøken, og som bør ligge godt over gjennomsnittet i verdi samanlikna med tilsvarande båtar. Har invistert mykje pengar i båten og tid. Fristande å få ei forsikring som utbetalar det ein er enige om, slik ein slepp ein krangel om dette, dersom det verste skulle skje..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...