Jens_P Startet 2.April.2014 Link til dette innlegget Startet 2.April.2014 Har et problem med høydejustering av motor. Motor står på Mercruiser Alpha One gen 2 drev. Motor må lenger ned i forkant. for å stemme med innretning for aksel til drev. (Sjekket med tolk.) Problemet er at jeg ikke får justert de lenger ned, se bildet. Det jeg vurderer er å fjerne nederste mutteren og juster ned. Situasjonen blir da at pinne-skruen ikke lenger er låst med mutter til labben. Denne sitter så hardt at jeg ikke greier å løsne den med vanlig håndverktøy. (Nederste mutter fikk jeg løs med bruk av varme.) Det vil bli noe avstand mellom nederste justeringsmutter og labb. Skiven som ligger nederst er ikke løs dessverre, men sitter fast til labben. Planen var å fjerne denne. Noen som vet om dette blir et problem? Vil helst slippe å demontere motorfestene og hele labben. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
snorken Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Jeg har hatt havari på tilsvarende motorlabb, bolten løsnet fra kappen. Holder det med å fjerne mutteren over denne og at det blir for lavt, kan du jo bruke "Ushims" for å løfte motoren til riktig høyde. Shimsen lager du av kaviartuber el. lignende. Må motoren ytterligere ned, kan du dreie av 2-3mm av den nederste mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Rett meg om eg tar feil, men eg trur nederste mutter må være der for å løse bolt i labben. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Aq 28 Ht Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Den nederste skiven du snakker om kan fort være toppen av en gjenge innsats som går ned i labben, så denne hadde ikke jeg godt løs på med slipeskiva. Men hvis du ikke skal lenger ned en denne skivetykkelsen, kan du ikke bare sette på den nederste mutteren igjen, så finner du noen vanlige skiver som til sammen bygge tilsvarende som mutter nummer to, minus det du skal senke motoren, og alt blir som det har vært. Jeg ville ikke uten videre fjernet den nederste mutteren da denne muligens et tenkt som en låsemutter for pinnebolten. ville også brukt litt Loctite 2701 lim for låsing på mutterne når de monteres igjen. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Hvor gammel er båten din? Har hørt at motorlabber er "ferskvare" og egentlig bare å bytte etter noen år. Kan det tenkes at det er bedre å gjøre hele jobben med en gang? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Jeg har selv montert drev og motor. Du har lite å gå på i sidelengs justering for å få motoren og drevaksel til å være på linje. Men i høyde på fremre motorfeste og vinkel på motor ift transom har du mye å gå på. Husk at transom som sitter på akterspeilet kan sitte på båter med veldig ulike vinkler i forhold til motor. Har du justert gimbal kulelageret? Du setter inn et verktøy som er samme dia som aksel til drevet. En lang jern stang. Denne går inn i engine coupler. Denne slår du hardt på fra h og v samt ovenfra og nedenfra. Dermed får gimbal lageret rett vinkel ift motoren (engine coupler). Motoren er lang og 1 cm opp elller ned i fremkant utgjør ikke en full grad i vinkel. Jeg ville forsikret meg om at du trenger dette. Jeg tviler. I spec for mercruiser gis det spec på vinkel på akterspeil ift motormontering og det er ganske stort vinkelområdet som er innenfor. Så en mutter i fremkant utgjør lite... Men gimbal lageret kan flyttes mye i vinkel slik at drevaksling og motor møtes riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Båten er fra 2007. Det som har skjedd er motor må ned i forkant for å få korrekt justering med Merc sin tolk. Virker som om motorfester på transom har satt seg. Baki er det så trangt, så der kommer jeg ikke til. Pinneskruene sitter såpass fast at jeg er redd for å rive i stykker motorlabben. Metalldekslet følger med når jeg vrir og jeg greier ikke å låse det med å stemple det mot noe fast. tror det går mot å fjerne en mutter og å shimse opp under morfestet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
larss Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Hei Jens_P Som tips så kan du bruke ei rør tang/ skiftenøkkel type stor, som gaper over hele metalldekselet som mothold. larss Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.April.2014 Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Du kan justere opp i aktre feste. Man legger tynneskiver i feste på transom. Men kommer du ikke til... Har du justert gimbal lageret? Disse pinnene sitter på bare f.... Jeg har kun pinnen og metalldeksel (med den første "skiven" eller forhøyningen) deretter en stabell med store båtskiver slik at de ligger stabilt rett på metalldekselet og opp til festet i motor. Og så doble låsemutter på oversiden av festet i blokka. Den siste skiven over og under på festet på motor er i 10.9 stål. Slik at det ikke skal slå seg spor i disse skivene. Det gjorde det tidligere... kjører kanskje litt hardt... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 (redigert) Har du justert gimbal kulelageret? Du setter inn et verktøy som er samme dia som aksel til drevet. En lang jern stang. Denne går inn i engine coupler. Denne slår du hardt på fra h og v samt ovenfra og nedenfra. Dermed får gimbal lageret rett vinkel ift motoren (engine coupler). Motoren er lang og 1 cm opp elller ned i fremkant utgjør ikke en full grad i vinkel. Her lå løsningen til vellykket justering! Takk for tipset! Endte opp med å stemple opp under motor og demontere et motorfeste av gangen med labben på. Fjernet nederste mutter og monterte det hele igjen. Justerte deretter ned 6mm i forkant. Mye klatring opp og ned i båten, men nå er det så bra som det aldri har vært! Annet tips jeg fant om bruk av mercruisers tolk til sjekk av oppretting. Smør den delen av tolken som skal inn i "Engine coupler" med et tynt lag med fett. When adjusting the front motor mounts, read the grease marks on the tool. Grease wiped off the top of the tool= lower the engine front. Grease wiped off the bottom of the tool= raise the front. Tolken skal kunne skyves lett inn og trekkes ut med kun grep mellom tommel og pekefinger! Redigert 4.April.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
alfaalfa Svart 4.April.2014 Link til dette innlegget Svart 4.April.2014 Hyggelig at det var til hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.