Jump to content

Lakking i kaldt vær..


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg vil lakke gulvet i båten. Nå.... :-) (på dagen iallefall)

Jeg har sliptgulver i hele dag, og vil ha på litt lakk før det ubeskyttede treverket får seg en trøkk. Det er 9 grader ute på ettermidddagen, noe jeg tror er litt lavt (bruker Epifanes lakk)..

Mitt psm: Kan jeg sette på ei bygglampe på f.eks 500watt som står 1-1,5 meter unna mon tro?? Gulvet det er snakk om er kun 1-1,5 kvadratmeter stort, så jeg bør få litt varme på alt. Noen som har forsøkt noe slikt?

 

Hilsen Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok at det bare er å lakke ved 9 grader det er nok bare tørketidene som tar lengere tid. NB lakken vil sansynnligvis flyte dårligere sammen så det vil sikkert være lurt å sette på lampen din for å varme dekket og lakkboksen før du starter arbeidet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke sett på en vifteovn på 1/2 styrke? Da kommer du fort opp i 20 grader hvis kallesjen eller preseningen ligger over båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Du får sikkert 20 grader i rommet, men nede ved dørken er det mye kaldere da varmen stiger.

 

Dette erfarte eg da eg skulle støype noe fast i skroget i vinter med 7 minusgrader ute. I rommet(forkabin) var det 25C mens da eg la termometeret inntil skroget, viste dette bare -0,8 grader.

Eg brukte da 3 stk. 500w lamper som varmet opp skroget, og dermed var polyesteren tørr på 3 timer!

Link to post
Share on other sites

Er også redd for at en vfite ovn "roter opp" støv og dritt.  Tror jeg venter en uke eller noe.  Plenty av andre ting å gjøre :-)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har lakket hele 9 strøk i vinter. Tempen har ligget på rundt 17-18 grader. Har sørget for å holde det tilnærmet støvfritt og satt ovnen slik at den ikke blåser i retning lakken.

Blankt og fint ble det!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Blankt og fint ble det!

<{POST_SNAPBACK}>

Enig Astor, stripa di ble veldig fin og blank. :wink: Brukte du "Jerek" som mal?

Hilsen rem

(som sjøsatte igår, og var på årets første Sætrebesøk i dag

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig Astor, stripa di ble veldig fin og blank.  :wink:  Brukte du "Jerek" som mal?

Hilsen rem

(som sjøsatte igår, og var på årets første Sætrebesøk i dag

<{POST_SNAPBACK}>

Jerek er en fin skute som alltid stelles med nøysom hånd. Når det gjelder stripa mi så må det litt arbeide til før den skinner som sola i Karlstad. Noen strøk til, så må det hele herdes, så rubbing og polering. Blir fin til treffet, tipper jeg.

 

Var to turer i havna i dag, men var ikke bortom gjestebrygga. Jasså, du er allerede på vannet?! Tenker det var en fornøyd skipper som stevnet sydover langs Åroslandet?!

Det var fint på vannet i dag. Hadde du på varmern ombord? Blir fort kaldt. Isen lå som et tynt lag fra krana og sytti meter ut. Den forsvant etter hvert.

Fint å se at båttrafikken øker på fjorden. Blir litt lett til sinns. :flag::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...