Jump to content

Hvem selger kjøljern/kjølskinne?

Auskar

Recommended Posts

Har lett litt etter selgere av kjøljern/kjølskinne og finner ikke mange selgere.

Skal brukes på en helt ny plastbåt - åpen type.

Har funnet 2,5m lengde i syrefast stål 316 her:

http://www.baardsen.no/produkt/nye-produkter-bat/kjoljern-25-mtr-syrefast

Også noe plast greier her:

http://www.alfasolution.no/index.php?sideID=2960&ledd2=2958&ledd1=312

Kalt: KeelGuard

Vet ikke om dette er sterkt og holdbart - limes vel på.

West-system hadde ikke kjølskinne, det var der jeg kjøpte båten.

Den lokale båtforhandler hadde heller ikke kjølskinne fikk jeg opplyst i dag, men tar ikke dette for god fisk da jeg har kjøpt kjølskinne der tidligere av aluminium.

Problemet med dèt var tæring rundt de syrefaste skruer og ellers.

Har også sett kjølskinne av plast, men tenker egentlig på messing.

Noen som vet om forhandlere av dette?

Akkurat lagt ut noe rundt det samme problemet. Jeg har tatt mitt valg, bestillte Keelguard til min 27 fot Risør. 11 Ft. Bestillte via E-bay, og handlet fra Usa. Totalt ble prisen ca kr 1600,- da inkl fortolling og frakt. En og halv uke fra jeg bestillte til jeg hadde den på postkontoret her hjemme. Den kostet ca 1300 kr i nok, samt kr 300 i tollavgifter. Sparte ca 1500 - 1600 på å kjøpe den fra usa.

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Ja, har selv kjøpt deler til Yamaha for under 60% av Norsk pris fra USA og dette ferdig fortollet og inkl frakt.

KeelGuard er for meg noe nytt, selv om det muligens har vært en stund i markedet.

Fordeler som å slippe skruer ser jeg på som noe positivt.

På den andre side blir det mere styr å montere KeelGuard på båter der det har vært bunnstoff fra før, på nye båter er det grei skurring.

Men jeg synes prisen var for høy i Norge, og jeg vet ikke hvordan KeelGuard slites etter års bruk.

Aluskinne har jeg brukt før på egne prosjekter, og de tæres i stykker ved bruk av ordinær bunnstoff, særlig der festeskruene er grunnet tynnere gods der etter skruehullene.

Messingskinne var vanskelig å finne.

Plastskinne er der på en gammel trebåt jeg har, ser hel og fin ut, har ikke blitt sprø og gått i stykker.

Kan jo være forskjellige bredder på disse stevnjern, fra ca 19mm og opp til 30mm har jeg sett.

Får se hva jeg blir å gjøre når jeg borer for skruehull.

Skal jo bruke 4,8mm syrefaste skruer, har ikke bestemt meg for lengde enda.

Noen bruker marin silikon, andre sikaflex i skruehullene for tetting.

Jeg selv har tidligere brukt topcoat med litt herder selvfølgelig i samme farge som båten i skruehullene når jeg monterte stevnjern på plastbåter.

Vet ikke hva som er best, men bør jo hindre at vann trenger inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...