Jump to content

Tenningskobling - bare en ledning?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

I forbindelse med at vi har kjøpt ny batteritenning (tenningsfordeler og tennspole) et det noe jeg ikke helt forstår.

 

I koblingsskjemaet vi har fått er det bare koblet en ledning fra oljetrykkslampa og til en trykksbryter, som jeg antar er den som vi skal stoppe motoren med. Er det riktig at det bare skal være en ledning?

 

Kanskje litt vanskelig forklart, men jeg greide ikke å skanne inn koblingsskjemaet.

 

M/B Gamla

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig uten å ha sett skjemaet ditt, men det kan jo høres ut til at den trykkbryteren du nevner er oljetrykksføleren. I så fall skal vel den legge ut jord/minus fra motorblokka og til oljetrykkslampa når motoren ikke har oljetrykk, dvs. når den ikke går.

 

Når du slår på tenninga, får oljetrykkslampa pluss 12V via tenningsbryteren og lampa tenner. Når motoren har startet, bryter oljetrykksbryteren jordforbindelsen og oljetrykkslampa slokker.

 

Stoppbryteren din er vel tenningsbryteren (tenningsnøkkelen)?

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig uten å ha sett skjemaet ditt, men det kan jo høres ut til at den trykkbryteren du nevner er oljetrykksføleren. I så fall skal vel den legge ut jord/minus fra motorblokka og til oljetrykkslampa når motoren ikke har oljetrykk, dvs. når den ikke går.

 

Når du slår på tenninga, får oljetrykkslampa pluss 12V via tenningsbryteren og lampa tenner. Når motoren har startet, bryter oljetrykksbryteren jordforbindelsen og oljetrykkslampa slokker. 

 

Stoppbryteren din er vel tenningsbryteren (tenningsnøkkelen)?

<{POST_SNAPBACK}>

Før, når vi hadde magnet, var det en uttrekksbryter som vi dro ut for å stoppe motoren. Det kan kanskje hende at vi nå skal stoppe motoren med tenningsbryteren, og ikke uttrekksbryteren... :confused:

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Jeg er fremdeles ganske overbevist om at "trykkbryteren" nederst til venstre på tegningen er oljetrykksbryteren.

 

Tenningsbryteren ("-nøkkelen") er den "3-armede" svitsjen ca. midt på tegningen. Herfra legges pluss til tenningen (coilen) og til oljetrykks- og ladelampa ut fra terminal "ING". Motoren stopper når du her bryter plussen til "+"-polen på coilen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du med "uttrekksbryter" mener den nåværende tenningsbryteren din, så må den med den nye løsningen deres koples slik at den legger pluss til "+"-polen på coilen når tenningen er på, og bryter denne plussen når motoren skal stoppes. Dette er imidlertid IKKE den bryteren som er tegnet nederst til venstre på skjemaet!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du med "uttrekksbryter" mener den nåværende tenningsbryteren din, så må den med den nye løsningen deres koples og brukes akkurat slik dere har gjort før. Den skal da legge pluss til "+"-polen på coilen når tenningen er på, og bryte denne plussen når motoren skal stoppes. Dette er imidlertid IKKE den bryteren som er tegnet nederst til venstre på skjemaet!

<{POST_SNAPBACK}>

Uttrekksbryteren er den som var tenningsbryteren når vi hadde magnet!

 

Hva er en trykkbryter da? Jeg trodde uttrekksbryter og treykkbryter hadde samme funksjon jeg?

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor, mener jeg at det som er kalt "trykkbryter" på tegningen, er bryteren på oljetrykksføleren. MEN, nå vet jo ikke jeg om motoren din har oljetrykkspumpe, oljetrykksføler og oljetrykkslampe, eller om den bare smøres med enkel "plaskesmøring". Dersom den kun har "plaskesmøring", ser du bare bort fra "trykkbryteren" på tegningen, og kopler tenningsbryteren (nåværende "uttrekksbryter") slik det er forklart ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor, mener jeg at det som er kalt "trykkbryter" på tegningen, er bryteren på oljetrykksføleren. MEN, nå vet jo ikke jeg om motoren din har oljetrykkspumpe, oljetrykksføler og oljetrykkslampe, eller om den bare smøres med enkel "plaskesmøring". Dersom den kun har "plaskesmøring", ser du bare bort fra "trykkbryteren" på tegningen, og kopler tenningsbryteren (nåværende "uttrekksbryter") slik det er forklart ovenfor.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har plaskesmøring og oljetrykkslampe. Ingen oljetrykksføler...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hvis du har oljetrykkslampe (som virker, vel og merke), så har du en trykkføler også, et eller annet sted.

 

Manometeret ditt er vel et oljetrykksmanometer?'

 

For øvrig kan du jo koble deg forbi hele sulamitten.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har oljetrykklampe, men den er ikke tilkoblet. Derfor lurte vi på om det vil gå ann å koble en trykksbryter på toppen av manometeret og deretter koble den til oljelampa?

 

Hvordan oljetrykksbryter trenger vi da???

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glem hele oljetrykket, di ilusterer kun at på dette punktet kan du hente ut strøm til ting som skal gå av og på med nøkkelen

 

Denne tenningslåsen er forvrig bereknet for bensin motor, slik at du har da ikke utak for gløding, samt stopp, bensinmotoren stoppes når + på "ING" brytes

Moderne dieselmotorer har magnetventil for diesel tilførsel, som brytes når man skrur av tenninga, etter hva du forklarte tidligere så trenger din magnet stopp selonoid strøm for å stoppe motoren, dette henter du da ut fx. via "ING" via en trykk/trekk bryter og videre til magneten

 

Hmmm ser nå at du har vel en bensin måtor ja, følg skjeamaet enkelt og greit

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har oljetrykklampe, men den er ikke tilkoblet. Derfor lurte vi på om det vil gå ann å koble en trykksbryter på toppen av manometeret og deretter koble den til oljelampa?

 

Hvordan oljetrykksbryter trenger vi da???

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Da fjerner du manometeret, og setter inn en passende trykkbryter der. Eller du fører heile sulamitten opp til der du har betjeningspanelet, og leser av oljetrykket der, fortsatt da uten oljetrykkslampe.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Da fjerner du manometeret, og setter inn en passende trykkbryter der. Eller du fører heile sulamitten opp til der du har betjeningspanelet, og leser av oljetrykket der, fortsatt da uten oljetrykkslampe.

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Men det hullet som er på toppen av manometeret, vil det ikke gå ann å feste en oljetrykkbryter der???

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Vi har plaskesmøring og oljetrykkslampe. Ingen oljetrykksføler...

Her er det noe jeg ikke får til å stemme - eller så er det jeg som ikke "skjønner bær" lenger.......

 

Du sier at du har plaskesmøring. MEN, så sier du også at du har oljetrykksføler. Du får ikke opp noe oljetrykk med bare plaskesmøring - det er helt umulig!! For å ha dét (oljetrykk) og et oljefilter, som visserliggen finnes på en FM 8-12, så holder det bare ikke med plaskesmøring da MÅ du ha oljepumpe for å få opp oljetrykk - og samtidig få oljen gjennom oljefilter.

 

Jeg tror at det her er noen begrepsforvirringer som er ute og går.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her er det noe jeg ikke får til å stemme - eller så er det jeg som ikke "skjønner bær" lenger.......

 

Du sier at du har plaskesmøring. MEN, så sier du også at du har oljetrykksføler. Du får ikke opp noe oljetrykk med bare plaskesmøring - det er helt umulig!! For å ha dét (oljetrykk) og et oljefilter, som visserliggen finnes på en FM 8-12, så holder det bare ikke med plaskesmøring da MÅ du ha oljepumpe for å få opp oljetrykk - og samtidig få oljen gjennom oljefilter.

 

Jeg tror at det her er noen begrepsforvirringer som er ute og går.......

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg tror at det er jeg som har forvirret dere litt. Jeg tror vi har oljepumpe.

 

 

Redigert: Jeg så på tegningene av motoren og der er det avtegnet oljepumpe, så vi har det.

 

mvh

M/B Gamla

:seeya:

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dere har helt sikkert oljepumpe!

 

Fant frem noen gamle bilder fra min tid med FM 8-12. Her er toppen på oljefilteret, i nederste, venstre hjørne. Ut i fra filterholderen (pekende mot klokken 3), på et 90-graders bend, sitter føleren for oljetrykket.

Bilde

 

Når det gjelder plasseringen av deres "oljetrykk-manometer" så kan ikke jeg huske at det gikk noen oljetrykksrør i fronten på FM'en? Uansett så burde vel oljetrykket måles ETTER oljefilteret?

 

Vi tror det er her oppå manometeret i det hullet. Er det riktig?

Bilde

Hvor får jeg tak i trykkbryter????

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...