SeaMaster175 Startet 3.April.2005 Del på Facebook Startet 3.April.2005 (redigert) Hei! I forbindelse med at vi har kjøpt ny batteritenning (tenningsfordeler og tennspole) et det noe jeg ikke helt forstår. I koblingsskjemaet vi har fått er det bare koblet en ledning fra oljetrykkslampa og til en trykksbryter, som jeg antar er den som vi skal stoppe motoren med. Er det riktig at det bare skal være en ledning? Kanskje litt vanskelig forklart, men jeg greide ikke å skanne inn koblingsskjemaet. M/B Gamla Redigert 3.April.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Litt vanskelig uten å ha sett skjemaet ditt, men det kan jo høres ut til at den trykkbryteren du nevner er oljetrykksføleren. I så fall skal vel den legge ut jord/minus fra motorblokka og til oljetrykkslampa når motoren ikke har oljetrykk, dvs. når den ikke går. Når du slår på tenninga, får oljetrykkslampa pluss 12V via tenningsbryteren og lampa tenner. Når motoren har startet, bryter oljetrykksbryteren jordforbindelsen og oljetrykkslampa slokker. Stoppbryteren din er vel tenningsbryteren (tenningsnøkkelen)? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Litt vanskelig uten å ha sett skjemaet ditt, men det kan jo høres ut til at den trykkbryteren du nevner er oljetrykksføleren. I så fall skal vel den legge ut jord/minus fra motorblokka og til oljetrykkslampa når motoren ikke har oljetrykk, dvs. når den ikke går. Når du slår på tenninga, får oljetrykkslampa pluss 12V via tenningsbryteren og lampa tenner. Når motoren har startet, bryter oljetrykksbryteren jordforbindelsen og oljetrykkslampa slokker. Stoppbryteren din er vel tenningsbryteren (tenningsnøkkelen)? <{POST_SNAPBACK}> Før, når vi hadde magnet, var det en uttrekksbryter som vi dro ut for å stoppe motoren. Det kan kanskje hende at vi nå skal stoppe motoren med tenningsbryteren, og ikke uttrekksbryteren... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Endelig fikk jeg lastet opp koblingsskjemaet. Kanskje det er litt lettere nå??? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Jeg er fremdeles ganske overbevist om at "trykkbryteren" nederst til venstre på tegningen er oljetrykksbryteren. Tenningsbryteren ("-nøkkelen") er den "3-armede" svitsjen ca. midt på tegningen. Herfra legges pluss til tenningen (coilen) og til oljetrykks- og ladelampa ut fra terminal "ING". Motoren stopper når du her bryter plussen til "+"-polen på coilen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 OK, men hva når uttrekksbryteren står i ytre stilling? Må bryteren stå i indre stilling for å virke? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Hvis du med "uttrekksbryter" mener den nåværende tenningsbryteren din, så må den med den nye løsningen deres koples slik at den legger pluss til "+"-polen på coilen når tenningen er på, og bryter denne plussen når motoren skal stoppes. Dette er imidlertid IKKE den bryteren som er tegnet nederst til venstre på skjemaet! Redigert 3.April.2005 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Hvis du med "uttrekksbryter" mener den nåværende tenningsbryteren din, så må den med den nye løsningen deres koples og brukes akkurat slik dere har gjort før. Den skal da legge pluss til "+"-polen på coilen når tenningen er på, og bryte denne plussen når motoren skal stoppes. Dette er imidlertid IKKE den bryteren som er tegnet nederst til venstre på skjemaet! <{POST_SNAPBACK}> Uttrekksbryteren er den som var tenningsbryteren når vi hadde magnet! Hva er en trykkbryter da? Jeg trodde uttrekksbryter og treykkbryter hadde samme funksjon jeg? M/B Gamla Redigert 3.April.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Som nevnt ovenfor, mener jeg at det som er kalt "trykkbryter" på tegningen, er bryteren på oljetrykksføleren. MEN, nå vet jo ikke jeg om motoren din har oljetrykkspumpe, oljetrykksføler og oljetrykkslampe, eller om den bare smøres med enkel "plaskesmøring". Dersom den kun har "plaskesmøring", ser du bare bort fra "trykkbryteren" på tegningen, og kopler tenningsbryteren (nåværende "uttrekksbryter") slik det er forklart ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Som nevnt ovenfor, mener jeg at det som er kalt "trykkbryter" på tegningen, er bryteren på oljetrykksføleren. MEN, nå vet jo ikke jeg om motoren din har oljetrykkspumpe, oljetrykksføler og oljetrykkslampe, eller om den bare smøres med enkel "plaskesmøring". Dersom den kun har "plaskesmøring", ser du bare bort fra "trykkbryteren" på tegningen, og kopler tenningsbryteren (nåværende "uttrekksbryter") slik det er forklart ovenfor. <{POST_SNAPBACK}> Vi har plaskesmøring og oljetrykkslampe. Ingen oljetrykksføler... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Da har vi funnet ut at vi ikkeh ar trykkbryter. Dette er noe vi har lyst til å kjøpe, men er litt usikkre på hvor den skal plasseres. Vi tror det er her oppå manometeret i det hullet. Er det riktig? Hvor får jeg tak i trykkbryter???? Redigert 3.April.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Vi har plaskesmøring og oljetrykkslampe. Ingen oljetrykksføler... M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Hvis du har oljetrykkslampe (som virker, vel og merke), så har du en trykkføler også, et eller annet sted. Manometeret ditt er vel et oljetrykksmanometer?' For øvrig kan du jo koble deg forbi hele sulamitten. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Hvis du har oljetrykkslampe (som virker, vel og merke), så har du en trykkføler også, et eller annet sted. Manometeret ditt er vel et oljetrykksmanometer?' For øvrig kan du jo koble deg forbi hele sulamitten. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> Vi har oljetrykklampe, men den er ikke tilkoblet. Derfor lurte vi på om det vil gå ann å koble en trykksbryter på toppen av manometeret og deretter koble den til oljelampa? Hvordan oljetrykksbryter trenger vi da??? M/B Gamla Redigert 3.April.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Glem hele oljetrykket, di ilusterer kun at på dette punktet kan du hente ut strøm til ting som skal gå av og på med nøkkelen Denne tenningslåsen er forvrig bereknet for bensin motor, slik at du har da ikke utak for gløding, samt stopp, bensinmotoren stoppes når + på "ING" brytes Moderne dieselmotorer har magnetventil for diesel tilførsel, som brytes når man skrur av tenninga, etter hva du forklarte tidligere så trenger din magnet stopp selonoid strøm for å stoppe motoren, dette henter du da ut fx. via "ING" via en trykk/trekk bryter og videre til magneten Hmmm ser nå at du har vel en bensin måtor ja, følg skjeamaet enkelt og greit Redigert 3.April.2005 av BK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Vi har oljetrykklampe, men den er ikke tilkoblet. Derfor lurte vi på om det vil gå ann å koble en trykksbryter på toppen av manometeret og deretter koble den til oljelampa? Hvordan oljetrykksbryter trenger vi da??? M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Da fjerner du manometeret, og setter inn en passende trykkbryter der. Eller du fører heile sulamitten opp til der du har betjeningspanelet, og leser av oljetrykket der, fortsatt da uten oljetrykkslampe. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Da fjerner du manometeret, og setter inn en passende trykkbryter der. Eller du fører heile sulamitten opp til der du har betjeningspanelet, og leser av oljetrykket der, fortsatt da uten oljetrykkslampe. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> Men det hullet som er på toppen av manometeret, vil det ikke gå ann å feste en oljetrykkbryter der??? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Men det hullet som er på toppen av manometeret, vil det ikke gå ann å feste en oljetrykkbryter der??? M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Det vet jeg ikke, dessverre. Hør med motorleverandør. Venskelig å se på bildet hvordan innfestingen eventuelt er. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Det vet jeg ikke, dessverre. Hør med motorleverandør. Venskelig å se på bildet hvordan innfestingen eventuelt er. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har noen flere bilder, skal se om jeg får lastet de opp... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Vi har plaskesmøring og oljetrykkslampe. Ingen oljetrykksføler...Her er det noe jeg ikke får til å stemme - eller så er det jeg som ikke "skjønner bær" lenger....... Du sier at du har plaskesmøring. MEN, så sier du også at du har oljetrykksføler. Du får ikke opp noe oljetrykk med bare plaskesmøring - det er helt umulig!! For å ha dét (oljetrykk) og et oljefilter, som visserliggen finnes på en FM 8-12, så holder det bare ikke med plaskesmøring da MÅ du ha oljepumpe for å få opp oljetrykk - og samtidig få oljen gjennom oljefilter. Jeg tror at det her er noen begrepsforvirringer som er ute og går....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
BK Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Hullet på toppen av mannometeret er luftehull, slik at glattet ikke skal kunne sprekke Skall du ettermonter oljetrykks giver så må du enten bytte mannometeret mot giver eller sette inn en "T" (forgreineing) Redigert 3.April.2005 av BK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Her er ett annet bilde. Er dessverre ikke noe bedre, tror jeg! Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Her er det noe jeg ikke får til å stemme - eller så er det jeg som ikke "skjønner bær" lenger....... Du sier at du har plaskesmøring. MEN, så sier du også at du har oljetrykksføler. Du får ikke opp noe oljetrykk med bare plaskesmøring - det er helt umulig!! For å ha dét (oljetrykk) og et oljefilter, som visserliggen finnes på en FM 8-12, så holder det bare ikke med plaskesmøring da MÅ du ha oljepumpe for å få opp oljetrykk - og samtidig få oljen gjennom oljefilter. Jeg tror at det her er noen begrepsforvirringer som er ute og går....... <{POST_SNAPBACK}> Ja, jeg tror at det er jeg som har forvirret dere litt. Jeg tror vi har oljepumpe. Redigert: Jeg så på tegningene av motoren og der er det avtegnet oljepumpe, så vi har det. mvh M/B Gamla Redigert 3.April.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Gjør som "Marna" anbefaler: Ta deg en prat med motorleverandøren for å få rede på hvilke løsninger de kan anbefale, og også for å sikre deg at du får en trykkføler som slår inn/ut på korrekt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Gjør som "Marna" anbefaler: Ta deg en prat med motorleverandøren for å få rede på hvilke løsninger de kan anbefale, og også for å sikre deg at du får en trykkføler som slår inn/ut på korrekt trykk. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er vel det lureste. Ringer FM om noen dager! M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 (redigert) Dere har helt sikkert oljepumpe! Fant frem noen gamle bilder fra min tid med FM 8-12. Her er toppen på oljefilteret, i nederste, venstre hjørne. Ut i fra filterholderen (pekende mot klokken 3), på et 90-graders bend, sitter føleren for oljetrykket. Når det gjelder plasseringen av deres "oljetrykk-manometer" så kan ikke jeg huske at det gikk noen oljetrykksrør i fronten på FM'en? Uansett så burde vel oljetrykket måles ETTER oljefilteret? Vi tror det er her oppå manometeret i det hullet. Er det riktig? Hvor får jeg tak i trykkbryter???? Redigert 3.April.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.