Jump to content

Støping med glassfiber


Tor Eirik

Recommended Posts

Noen som har noen ide om hvordan jeg kan lage til "hanskerommet" under dekk på min Selco? Dette er revet bort av tidligere eiere, så det eneste som vitner om det er hullet i dashbordet og en liten kant med glassfiber som vitner om at det har vært der en gang.

 

Det som er problemet er at det er runde former... Slik som de gjerne brukte på 60 tallet... Istedenfor skarpe kanter er det en god avrunding...

 

Noen som har tips om hvordan man kan få en jevn avrunding slik som originalt?

 

Vanskelig å forklare`hvordan det ser ut... Har ingen bilder av dette heller..

Link to post
Share on other sites

I bilstereoverdenen er det en del som lager maler av hønsenetting når de skal støpe kasser som skal passe inn i hulrom. En slik mal kan enten trekkes med filt som mettes med polyester. Når det tørker har du en stiv mal som du kan laminere utenpå. På denne måten blir jo hønsenettingen igjen inne i laminatet. Er ikke alltid det er ønskelig.

 

Har også sett at en slik mal blir kledd med byggplast. Da kan man ta bort hønsenettingen i etterkant, men min erfaring er at det er altfor glatt, slik at det blir vanskelig å støpe skikkelig på det.

 

Ellers kan du jo lage hanskerommet i tynn finer, eller divinycell feks?

 

Håper du fikk noen ideer av dette.

Link to post
Share on other sites

Tror colabrus sitt tips om å skjære til ei kanne og ev. støpe inn den er det smarteste du kan gjøre.

Å støpe " opp ned " er ikke enkelt. Det vil alltid sige ned før det herder. Hadde samme problemet på min gamle Selco, men der var det såpass rester igjen av det hanskerommet at jeg fikk støpt det inn og skrudde det fast etterpå.

Lykke til med Selcoen! Det blir nok en kjekk båt.

mvh

Jan S

:cheers:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jepp! Fikk litt ideer der...

 

Hva er det som du kaller "divinycell" for noe? Finer vil vel kanskje ikke være fleksibelt nok tenker jeg...

<{POST_SNAPBACK}>

Divinycell er et merkenavn på det skummet som brukes som kjernemateriale når man bygger i sandwich. Det er ikke så veldig fleksibelt, men lett å skjære til i rett fasong og pusse. Du får det i mange forskjellige tykkelser og hardheter. Til dette bruket tror jeg ikke det er så optimalt egentlig, siden det er på innsiden jeg regner med du vil ha den avrundede formen, mens utsiden spiller mindre rolle?

Link to post
Share on other sites

Bra forslag fra Colabrus...

Det er vel på innsiden du vil ha avrundede hjørner, så bruk ei slik kanne eller liknende. Kutt av toppen/ tut/hank, plasser opp ned på ei glatt plate av respatex el. liknende, Bør skru fast noen klosser på platens innside, som du igjen stifter kanna mot. Vokses med kost og smeltet stearin, som glattes forsiktig ut med varmluftpistol, stearin kan også fylle opp eventueller "søkk" i bunnen av kanna, slik at bunnen i hanskerommet blir helt flat. sparkling av bunnen kan også fungere, men du må være forsiktig med pussing (Staerin er i tillegg et greit, godt og billig slippmiddel (kjøp slike store fakler til festlige anledninger=masse stearin), alternativ til voksing og slippmiddel) Da får du også en ferdig fals til å feste hanskerommet mot baksiden av dashbordet. Formen tåler ikke så mye jobbing, så du må være noe forsiktig når du legger på matte. to lag passe tykkelse matte pluss noe ekstra rundt hjørner bør holde. Skal du ha på topcoat, så må ALLT av stearinrester bort først, dvs noe pussing.

mvh

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...