Jump to content

Lekkasjestopper i Trimsylinder 290DP


Førstefender

Recommended Posts

Har vel egentlig ikke noe tro på slike "lurium stoffer" men båt-uttaket nærmer seg og jeg sitter på jobb offshore..

Har tenkt å bestille repsett og verktøy for bytte av tettning, da har jeg oppdaget en liten lekkasje på den ene sylinderen (svetting)

Har forsvunnet litt olje i løpet av vinteren, regner med at pakning har lekket mer i kulda en nå.

Men spørsmålet er altså om noen har erfaring med lekkasjetettningsmiddler fra QMI eller lignende på trimsylinder til Volvo Penta 290DP?

Eller må jeg ta den "sure" jobben nå før uttaket..

Link to post

Kjøpt dette verktøyet, samt pakningsett. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47062104 Har det selv og brukt på en kompiser sine båter

Tar ca 1 time eller 2 å bytte. Følger med et ark oppi esken med forklaring.

 

Vips, ferdig.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Drevet må ikke av.

Både jeg og en kompis byttet pakninger på hvert vårt drev (vi har 2 drev hver, byttet bare på det ene, på den ene siden).

Gjør det ordnelitg med engang, alterntaivet er opptak og "panikkrep" midt på sommer'n :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Enig her,ikke noe annet en nye tetninger er fullgodt,dette QMI greiene samen med alle andre slike lurium er ikke noe annet en nettopp...lurium.

 

Kan nok slumpe at en og annen har vært heldig å fått stoppet en lekkasje,men man har i bestefall utsatt problemet.

 

Enn så lenge er det ingenting som blir i orden av deg selv,må nok vente noen tiår,til vi får skikkelig tak på nanoteknologien :wink::giggle:

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Løsne begge Pt.sylinderene ta gjekkestropp rundt drevet å få det til å henge oppe. IKKJE BRUK klosse under drevet for du kommer garantert å komme borti klossen å drevet kommer susende ned(har gjort dette mange gange selv. ikkje behagelig.!)

 

Grundig reingjøring og rett verktøy er det eneste tipset du trenger å tenke på:) lykke til

 

Mvh Tom Erik

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei

Kjøpte også samme pakningssett og verktøy som Bavaria 32Sport kjøpte. Fikk av sylinderstanga med tilbehør, og demontert. Alt vel så langt.

Så stusser jeg veldig med tanke på de avskraperpakningene...? Skal begge brukes? Skal den nye røde byttes med den røde som ligger inni skruehodet(se bilde)? hvordan skal den nye sorte ringen sitte?

Det rimer for meg at den sorte byttes med den gamle avskraperen( den som er av både metall og plast, se bilde) som ytterste del, og at den står med innsving utover mot drevet....

 

Tegningene viser ikke noe med dette, så jeg håper på hjelp. Alt ligger i deler nå, så jeg venter på svar for å fortsette....

bilde

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var det gjort!

Jeg startet med den ene, og etter litt venting på nye sliteringer (de første i pakka var for tynne), så bestilte jeg flere pakninger og så tok jeg likegodt alle 4 sylindrene. Det så ut som det var på tiden. Avskrapningsringene på alle var dårlige, og det var litt skummete olje i 2 av dem. Vil anbefale å ta alle når det først gjøres.

bilde

 

Kan bekrefte følgende opplysninger, samt at dette var noe jeg lurte på/slet med underveis:

- av/påsettingstangen er veeeeeldig god å ha. Bruk tilbudet nå.

- den røde ringen skal inni skruehodet og leppene skal vende inn mot sylinderoljen. den sorte på toppen ut mot drevet(skraperingen) og skråningen ut mot drevet.

- bruk jekkestropp til å holde drevet. Det er sikkert og gir bra med rom for å arbeide med inn og uttaking. Og ikke minst når boltene skal entres ved festing på drevene.

- kok opp sliteringen før påsetting. Jeg måtte koke noen et par ganger før jeg fikk dem på. Trangt men det går. Ingen så ut til å vrenge seg av under entring av sylinderhuset.

- kjøp ei tang som gjør avtagning av den røde pakningen inni skruehodet enkelt. Prøvde først med et bøyd skrujern, men slet med å ikke skrape kantene.

-begge innerste sylinderstagene satt veldig fast, virker som de får kjørt seg mer.

 

Jeg hadde aldri sett en trimsylinder før, ei heller er noen mekaniker, men det gikk greit likevel. Totalt 3500kr, alternativt 20000kr for nye med påsetting. Glad jeg gjorde det, for ellers hadde jeg nok fått mer lekkasje i sommer. Nå gjenstår oljepåfylling og lufting/testing i ettermiddag. Spent på om jeg fikset det. Det står om utsetting på fredag!

 

Bavaria32: virker pakningene greit? Jeg lynlimte sliteringene , og felles for de jeg tok av var at de som sitter på innsiden av drevene(senter av båt) var vridd skjeve. Kan virke som de får presset seg mer enn de som sitter ytterst. Og noen av de nye pakningene synes jeg var tynnere enn de som satt på....? Kommenterte det for Gunnar på Fosen, men han sa at de gamle nok bare var svellet opp litt med årene. For øvrig god service og veldig behjelpelig. Har du noe erfaring å melde på dette repsettet?

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)
Link to post

Det er tett ihvertfall :-) Forlanger ikke mer enn det, jeg :-)

Mvh

Bavaria32sport

 

Så herlig! Tenker det samme. Bare jobben er gjort riktig da......?

 

Ariel og fume hva slags tang kjøpte du for å fjerne pakningene i skruehodet? Fikk byttet med et bøyd skrujern, men det var den vanskeligste delen av jobben..

Kjøpte et slags stang med utbyttbare spisse ender av forskjellige lengder og bøyninger. Et par hundre på en maskinforretning. Det gjorde at jeg hadde godt tak i hånda og med spissen godt i pakningen bare vred jeg litt rundt så slapp pakningen. Var ikke i nærheten av kantene.

En annen ting var at den var grei å komme inn i mellom for å skrape avleiringer på trange steder hvor pakningene ikke var helt tette. Eksempelvis der hvor den røde pakningen satt eller ned i gjengene på stempelstanga for å få renset den for rester av Locktite. Prøvde med bøyd skrutrekker, men knakk et par før jeg kjøpte den.'varmet opp til rødglødende, men holdt ikke.

Link to post

I dag fylte jeg olje og testet dem. Etter at det stabiliserte seg med væske oppdaget jeg lekkasje i en av dem. Dette er ikke den det var lekkasje i fra før av.

 

Hva kan det være? Er det feil ved den røde ringen siden det kommer ut via skraperingen. Det er den røde som tetter, ikke sant? Det virker også som det kommer mer når jeg senker drevet, ikke så synlig ved heving. Satt drevet opp i kveld for å se om det synker til i morgen. Mindre lekkasje etterkvart som jeg kjørte drevet. Kan vel ikke stole på at det tetter seg mere etterkvart som pakningen blir mettet av olje....?

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...