Christensen Startet 5.April.2014 Link til dette innlegget Startet 5.April.2014 Ønsker å bytte mitt gamle MS3 med ett nyere gir, ønsker å sette inn et som har tilnærmet eller helt lik byggestørrelse og vinkel, har ikke så mye å gå på av justering på motorhøyde, men aksellengde er jo enkelt å tilpasse, såfremt utgående aksel er i samme linje som den jeg har.. Er ute etter tips til gear som kan være aktuelle. En målsatt skisse på mitt MS3 hadde også vært fint, da kan jeg sammenligne med andre. Ronny Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Hvorfor bytte type ?her er et makanhttp://m.finn.no/boat/motor/parts/ad.html?finnkode=32228580&sort=1 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7736850-44-12897.aspx Redigert 5.April.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Christensen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hvorfor bytte type ? her er et makan http://m.finn.no/boat/motor/parts/ad.html?finnkode=32228580&sort=1 Det hadde helt klart vært det beste å satt inn et helt likt gear. Står solgt på det du linker til, men jeg kan håpe at det er du som har det liggendes! :) Da er jeg ikke sein med å bla opp noen båtlapper! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Hehe desverre ...selger ikke mitt det fungerer jo La desverre ikke merke til at det var solgtHva feiler gearet ditt ? Du finner mye info om hvordan reparere med å legge inn søk i søkefeltet på toppen hersøketekst ms3 gear Redigert 5.April.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Guzzi Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Volvo har jo HS, som er varianten med hydraulisk giring. Før de fikk HS, så brukte man gjerne Borg Warner hydraulisk gir til de som ville ha hydraulikk på sin Volvo. (Skulle ikke forundre meg om det er den Volvo kaller sin, noen som vet?) Jeg hadde det på min TMD40. Jeg ville garantert gått for hydraulisk gir om jeg var deg. I tillegg til girkassebytte må du tilpasse kjølevannsinntaket litt. Den hydrauliske kassa har egen oljekjøler som normalt står oppå kassa, og kobles mellom sjøvannsinntaket og impelleren. Ellers er det jo ikke all verden å fikse opp en MS3 heller. Den må normalt bare få slipt konene og få litt nye shims og lager. Like greit å få gjort det før du går rett i brygga en dag, hvis kassa er gammel og urørt. Symptomer er nemlig at båten ikke reagerer når du prøver å bakke opp. Husk å sjekke utvekslingsforholdet hvis du bytter. Setter du inn noe med annen utveksling, så kan det være at du også må bytte propell. Redigert 5.April.2014 av Guzzi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Jeg har et slikt ms3 gir maken til det som var solgt på finn Som jeg ikke skal bruke da jeg har gir. Fulgte med motoren jeg kjøpte. Er skiftet masse deler på det (overhalt) men øverste lokk på kjølinga er defekt pga av frost.. har ikke sjekket det mer nøye enda. Har papirer på va som er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Hei, driver akkurat å bytter motor i min båt, hadde Volvo og ms3 gir.Det er enklere å få tak i et nytt ms3 gir. De fleste nyere girene idag har mye mere dropp på flens på girkassen en Ms3. 4.5cm var det minste forskjellen på dropp jeg fant, i tillegg til at nyere kasser er kortere en Ms3. Redigert 5.April.2014 av ster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Mitt gir har motsatt symptomer av det de fleste andre opplever, nemlig utrolig hard innkobling, med et smell! Åpnet lokket på toppen så at den vertikale akselen beveget seg mye oppover ved innkobling, tipper dette gjør at konusene slår inn i hverandre istedenfor å slure seg inn. Det var et glapp på nesten 1 millimeter, leste at mutteren på toppen kom i forskjellige utgaver slik at man skulle montere mutter som ga riktig glapp. Spente min mutter opp i dreibenken i dag og tok vekk noen tideler, glappet er nå nede i 0.15 mm og jeg tenker at jeg prøver meg der inntil videre. Et HS1 står på ønskelista og kommer jeg over et med riktig utveksling så blir det nok å kjøpe inn og ha det klart til neste sesong. Bygge om sjøvannskretsen er ikke noe stort problem, men har forstått det slik at jeg bør bytte dempeplata ved overgang til HS gir, dette for å motvirke "rakling" i giret. Satser på at dette løste mitt problem for en stund, men jeg har notert at "Boble65" har et gir på lur, om du skulle ha lyst til å kvitte deg med det så kan jeg være interessert om prisen er ok. Blir å ha det på lur som en kjekk reserve. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Anton Hardarson Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 hei hvilken utveksling trenger du? Jeg har en ms4 gir med 1:2,63 til salgs Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Jeg er på utkikk etter 1.91:1. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
cosmo Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Jeg konverteringsplaten for hydraulisk gir(svinghjul og dempeplate). Ble ikke til at jeg byttet gir da jeg måtte ha byttet aksling ved bytte til hs45 gir. Selges om du er interessert. Redigert 5.April.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anton Hardarson Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 se her, kanske noe du kunne brukt http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_backslag_for_30_och_40_motorerna_45786031.htm?ca=7&w=3 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.