Jump to content

Erstatte MS3 Gear, hva passer best?

Christensen

Recommended Posts

Ønsker å bytte mitt gamle MS3 med ett nyere gir, ønsker å sette inn et som har tilnærmet eller helt lik byggestørrelse og vinkel, har ikke så mye å gå på av justering på motorhøyde, men aksellengde er jo enkelt å tilpasse, såfremt utgående aksel er i samme linje som den jeg har..

Er ute etter tips til gear som kan være aktuelle.

En målsatt skisse på mitt MS3 hadde også vært fint, da kan jeg sammenligne med andre.

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det hadde helt klart vært det beste å satt inn et helt likt gear. Står solgt på det du linker til, men jeg kan håpe at det er du som har det liggendes! :) Da er jeg ikke sein med å bla opp noen båtlapper!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Volvo har jo HS, som er varianten med hydraulisk giring. Før de fikk HS, så brukte man gjerne Borg Warner hydraulisk gir til de som ville ha hydraulikk på sin Volvo. (Skulle ikke forundre meg om det er den Volvo kaller sin, noen som vet?) Jeg hadde det på min TMD40. Jeg ville garantert gått for hydraulisk gir om jeg var deg. I tillegg til girkassebytte må du tilpasse kjølevannsinntaket litt. Den hydrauliske kassa har egen oljekjøler som normalt står oppå kassa, og kobles mellom sjøvannsinntaket og impelleren. Ellers er det jo ikke all verden å fikse opp en MS3 heller. Den må normalt bare få slipt konene og få litt nye shims og lager. Like greit å få gjort det før du går rett i brygga en dag, hvis kassa er gammel og urørt. Symptomer er nemlig at båten ikke reagerer når du prøver å bakke opp. Husk å sjekke utvekslingsforholdet hvis du bytter. Setter du inn noe med annen utveksling, så kan det være at du også må bytte propell.

Redigert av Guzzi (see edit history)

Mitt gir har motsatt symptomer av det de fleste andre opplever, nemlig utrolig hard innkobling, med et smell! Åpnet lokket på toppen så at den vertikale akselen beveget seg mye oppover ved innkobling, tipper dette gjør at konusene slår inn i hverandre istedenfor å slure seg inn. Det var et glapp på nesten 1 millimeter, leste at mutteren på toppen kom i forskjellige utgaver slik at man skulle montere mutter som ga riktig glapp. Spente min mutter opp i dreibenken i dag og tok vekk noen tideler, glappet er nå nede i 0.15 mm og jeg tenker at jeg prøver meg der inntil videre. Et HS1 står på ønskelista og kommer jeg over et med riktig utveksling så blir det nok å kjøpe inn og ha det klart til neste sesong. Bygge om sjøvannskretsen er ikke noe stort problem, men har forstått det slik at jeg bør bytte dempeplata ved overgang til HS gir, dette for å motvirke "rakling" i giret. Satser på at dette løste mitt problem for en stund, men jeg har notert at "Boble65" har et gir på lur, om du skulle ha lyst til å kvitte deg med det så kan jeg være interessert om prisen er ok. Blir å ha det på lur som en kjekk reserve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...