Jump to content

Edit History

John_Kr

John_Kr

Det vi "normale" må forholde oss til er hva vår Leverandør selger og leverer... Nordkapp selges i Norge som pakkeløsning med Evinrude, dvs skal du ha en Nordkapp så er du tvungen til å velge Evinrude og deres ekstrautstyr som f.eks propell. Man kan sikkert trekke ut propell ut av kontrakten, men da er du prisgitt å velge og teste propell selv, det er normalt ikke billig for en vanlig kunde.

Når det gjelder Evinrudes propeller så er det en del og velge mellom, men få passer Nordkapp 605. Jeg har testet de aktuelle og er fortsatt usikker på hva som egentlig er den beste, men jeg har havnet på RAKER HO/22. Jeg har også testet flere Nordkapp 605 båter med både G1 og G2 motorer (2014-2018 modeller).

Det jeg sitter igjen med av spørsmål, hvor nøye skal man være og hva er egentlig poenget med å jage 50 knops grensen på en hastighet JEG aldri er oppe i eller ønsker å kjøre i. Ut i fra en 15 års erfaringslogg jeg har så er mine erfaringer at jeg liker å kjøre i hastigheter rundt 25-30 knop og 3500 omdreininger på motoren.

Når det gjelder høyere dreiemoment på G2 så stemmer det, dreiemomentet er rimelig mye høyere, men det får den noe hjelp av (som nevnt over) en annen utveksling på girhuset. G1 - 1.87 vs G2 - 2.17. Erfaringene viser at G1 motoren er noe raskere en G2. Som nevnt over så an man egentlig gå opp 1-2" i stigning på propellen grunnen annen utvekling på G2. Kjører man en 2014 modell 605 med G1 motor så ble RAKER II/22 i største laget og oppleves som tung i akselerasjon. Kjører du en 2018 605/RS med G2 og RAKER HO/22 så føles den noe mer tilpasset og er etter Importørens beste anbefaling.

Jeg kjørte mye med en RX4/18 propell, fikk voldsom akselerasjon, men manglet en del i midtpartiet og topp hastighet, den opplevdes som meget lettkjørt.

Alt dette er smak og behag, jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke moro.

John_Kr

John_Kr

Det vi "normale" må forholde oss til er hva vår Leverandør selger og leverer... Norkapp selges i Norge som pakkeløsning med Evindrunde, dvs skal du ha en Nordkapp så er du tvungen til å velge Evindrunde og deres ekstrautstyr som f.eks propell. Man kan sikkert trekke ut propell ut av kontrakten, men da er du prisgitt å velge og teste propell selv, det er normalt ikke billig for en vanlig kunde.

Når det gjelder Evindrudes propeller så er det en del og velge mellom, men få passer Norkapp 605. Jeg har testet de aktuelle og er fortsatt usikker på hva som egentlig er den beste, men jeg har havnet på RAKER HO/22. Jeg har også testet flere Nordkapp 605 båter med både G1 og G2 motorer (2014-2018 modeller).

Det jeg sitter igjen med av spørsmål, hvor nøye skal man være og hva er egentlig poenget med å jage 50 knops grensen på en hastighet JEG aldri er oppe i eller ønsker å kjøre i. Ut i fra en 15 års erfaringslogg jeg har så er mine erfaringer at jeg liker å kjøre i hastigheter rundt 25-30 knop og 3500 omdreininger på motoren.

Når det gjelder høyere dreiemoment på G2 så stemmer det, dreiemomentet er rimelig mye høyere, men det får den noe hjelp av (som nevnt over) et annet utveksling på gearhuset. G1 - 1.87 vs G2 - 2.17. Erfaringene viser at G1 motoren er noe raskere en G2. Som nevnt over så an man egentlig gå opp 1-2" i stigning på propellen grunnen annen utvekling på G2. Kjører man en 2014 model 605 med G1 motor så ble RAKER II/22 i største laget og oppleves som tung i akslerasjon. Kjører du en 2018 605/RS med G2 og RAKER HO/22 så føles den noe mer tilpasset og er etter Importørens beste anbefaling.

Jeg kjørte mye med en RX4/18 propell, fikk voldsom akselerasjon, men manglet en del i midtpartiet og topp hastighet, den opplevdes som meget lettkjørt.

Alt dette er smak og behag, jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke morro.

John_Kr

John_Kr

Det vi "normale" må forholde oss til er hva vår Leverandør seler og leverer... Norkapp selges i Norge som pakkeløsning med Evindrunde, dvs skal du ha en Nordkapp så er du tvungen til å velge Evindrunde og deres ekstrautstyr som f.eks propell. Man kan sikkert trekke ut propell ut av kontrakten, men da er du prisgitt å velge og teste propell selv, det er normalt ikke billig for en vanlig kunde.

Når det gjelder Evindrudes propeller så er det en del og velge mellom, men få passer Norkapp 605. Jeg har testet de aktuelle og er fortsatt usikker på hva som egentlig er den beste, men jeg har havnet på RAKER HO/22. Jeg har også testet flere Nordkapp 605 båter med både G1 og G2 motorer (2014-2018 modeller).

Når det gjelder høyere dreiemoment på G2 så stemmer det, dreiemomentet er rimelig mye høyere, men det får den noe hjelp av (som nevnt over) et annet utveksling på gearhuset. G1 - 1.87 vs G2 - 2.17. Erfaringene viser at G1 motoren er noe raskere en G2. Som nevnt over så an man egentlig gå opp 1-2" i stigning på propellen grunnen annen utvekling på G2. Kjører man en 2014 model 605 med G1 motor så ble RAKER II/22 i største laget og oppleves som tung i akslerasjon. Kjører du en 2018 605/RS med G2 og RAKER HO/22 så føles den noe mer tilpasset og er etter Importørens beste anbefaling.

Alt dette er smak og behag, jeg kommer aldri til å strekke meg etter 50 knops grensen, det er ikke morro.

• Create New...