
Teerex
Eika skrev for 3 timer siden:
Jeg har gidt opp Hercury, den siste som gikk til helvette var en nyoverhalt 200xs. Får heller miste 10-15knop toppfart, men det er antall timer som gjelder. Jeg vil heller kjøre meg lei av 85knop enn og kjøre 100knop 1 gang i året.
Men jeg skal være enig i at nye 300r hadde vært knalltøft. Men min erfaring er at en merc ALDRI holder mer enn 50timer hvis det presses hardt. Går fælt når det først går da. Men står på motoren at det er minimum 96ron, på marinaene her får vi kun 95ron, må kjøre ett par mil med bil for å fylle blyfri98 eller vpower99. Men nå Gidder jeg ikke mer. Gir opp Hercury! Har 2stk kaputt 200xs og 1stk nyoverhalt 300 promax som kan byttes i noen etec prosjekter hvis noen vil ha den driiiten som kan presse div båter over 100knop. Mye sorg for kortvarig og helt sinnsyk glede
Brent barn, skyr ilden. Men jeg måtte brenne meg 10ganger først, lyden og draget har vært unnskyldninga i alle år. Men nå er det på tide og prøve noe nytt, selv om en 200xs helt sikkert presterer 10knop mer enn en 300etec og en 300merc gir 10-15knop fra 200xs. Så da skiller det fort 20-30knop fra 300etec til 300merc :/ men jeg vil kjøre, MYE!
Mercury har som kjent hatt en rekke forskjellige motorteknologier de siste 20 årene. Fra vanlig 2-takt til Optimax, og fra vanlig 4-takt i samarbeid med bl.a. Yamaha og til de egenutviklede 4 og 6-syl. Verado kompressormotorene som også kom i noen mindre utgaver uten kompressor.
Det høres ut som du for det meste har erfaring fra de litt eldre 2-takterne og Optimax, gjerne i litt mere racingorienterte utgaver?
Den nye V6 og V8 4-takt-serien kan ikke sammenlignes med disse eldre motortypene. Samme med de nye 4-syl som kom i 2012 og 2014 som har vist seg meget konkurransedyktige og ikke minst servicevennlige.
Vedr. holdbarhet så er det nok hevet over enhver tvil at Optimax har vært ganske bra kvalitet opp igjennom årene. Iallefall har mange motorer overlevd i mange år.
Verado-serien med kompressor har også vist seg som veldig slitesterke. Har en kompis med en Verado 150 som kjøres på 200 hk-program (det er jo samme motor fra 135-200 mekanisk sett). Det er en 2008-modell som nå har gått langt over 500 timer uten problemer. Stort sett det eneste som har vært gjort er å fikse en lekkasje på trimsylinderen i år.
Videre har jeg en annen kompis som hadde en Verado 135 som ble kjørt på 235 hk rac-map fra Lundins Marin. Heller ikke den hadde noe havari eller lignende.
Nå har jeg hatt Mercury selv i 4 år uten problemer, annet enn en lekkasje på trimsylinder. Men det er også noe som kan skje og skjer med de andre merkene.
Jeg var nok fan av E-tec tidligere. Men etter å ha studert oppbyggingen og servicevennligheten på noen E-tec og sammenlignet med de nyere Mercury-motorene med sine stort sett geniale løsninger, så må jeg si at jeg tror det blir kun Mercury for meg framover.