Jump to content

Kopling av inverter (vekselretter)


KOB

Recommended Posts

Jeg har bestilt en inverter type Mobitronic - 1000W (1600 korttid), modifisert sinus. Leveres med fjernkontroll (kabel + lite bryterpanel) slik at en slipper å grave langt nedi et stuerom for å slå den av og på.

 

Denne har nettprioritering, som beskrives slik:

 

Växelriktare med nätprioritering. En tillförlitlig bas för ett 230 V nät med uttag i husbilen, båten eller lastbilen. De kopplas ihop med landströmsanslutningen ombord. Så fort en extern 230 V strömkälla kopplas in väljer växelriktarens automatiska prioritetsomkopplare den externa strömkällan och belastar således inte batterierna. Med en knapptryckning på fjärrkontrollen sätter du på eller stänger av hela 230 V-nätet ombord.

 

Det betyr altså at jeg ikke trenger å tenke på at 220V landstrøm skal brenne opp inverteren.

 

Men - er det noen som vet hvordan dette fungerer i forhold til andre strømkilder ombord, og hvordan bør man kople det hele? Jeg tenker spesielt på varmvannstanken, som står med stikkontakten i 220V-støpslet hele tiden. Den bør jo ikke trekke 220V fra Invereren når den står på og vi ikke har landstrøm. Riktignok har jeg en automatsikring i sikringspanelet for 220V, som gjør det mulig å kople fra 220V til varmtvannstanken. Kjekt f.eks. på hjemmebrygga når en ønsker lading og kjøleskap på, men ikke har behov for varmtvann som jo trekker mye strøm.

 

Må jeg manuelt påse at 220V-sikringen for VV er slått fra hver gang jeg henter 220V fra inverteren, eller kan dette gjøre mer automatisk og elegant? Og er det andre "farer" jeg bør være oppmerksom på?

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har hatt noe av samme problemet du nevner kan oppstå med en kombinert Inverter/Lader. Den har stillingene ON/OFF/AUTO. ON produserer kun spenning fra batteriene, AUTO; velger autumatisk landspenning når den tilkobles og går tilbake på batterier når land kobles i fra. Etter at Mor varma vann ved hjelp av batteriene (kapasitetsprøve!!!) kappa jeg enkelt og greit ledningen til VV-berederen så kort at den ikke rekker fram til Inverterens utgang og kun til rein landtilkoblingskontakt.

Link to post
Share on other sites

Må jeg manuelt påse at 220V-sikringen for VV er slått fra hver gang jeg henter 220V fra inverteren, eller kan dette gjøre mer automatisk og elegant? Og er det andre "farer" jeg bør være oppmerksom på?

Du kan montere et 2Polt rele med 230v spole for landstrøms installasjonen og la kursen for vv tank være koblet før denne.

 

En enkel sak å fikse i din Landstrøm sentral.

Mvh Enjoy

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har laget koblingskjema for en noe tilsvarende problemstilling i min egen båt.

Har en vender for 3 kilder, Landstrøm, Aggregat og Inverter og alle disse har jo forskjellige muligheter på hvor my strøm de kan levere. Har 3 brytere for å velge hvem som skal spise strøm. 1 for alle stikkontakter en for batterilader og en for varmtvannstank. Om det er av interresse kan du ringe meg så kan du få skjemaet. 95885262

Link to post
Share on other sites

Du kan montere et 2Polt rele med 230v spole for landstrøms installasjonen og la kursen for vv tank være koblet før denne.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Jeg har dårlig erfaring med bruk av relè. Jeg hadde en krets hvor jeg benyttet et rele for å hindre at landstrømmen gikk til aggregatet. Kontaktene på relèet brant og generatoren på aggregatet brant også.

 

Jeg har nå benyttet kontaktorer, og jeg bruker nå på min båt 3 kontaktorer. Det fordi jeg har 2 landstrømsinntak. Jeg har også et skjema å for bruk av 2 kontaktorer (1 landstrømsinntak og et aggregat) Skjemaet ligger her:Landstrøm1 Det ligger også et her med 1 sikring:Landstrøm2 Kontaktorene er ikke sikret. Dvs at de er sikrtet av sikringen på brygga og evt av sikring i Inverter.

/per

Link to post
Share on other sites

Hei KOB,

 

hvis du har fastmontert batterilader (som du selvfølgelig har) kan det være en idè å separere også denne med rele/kontaktor på samme måte som varmtvannstanken.

 

Et vennepar hadde tilsvarende løsning i seilbåt. Hadde riktignok bryter for å slå av lader, men denne ble ofte glemt slik at inverteren ga laderen 230V... som ladet for harde livet for å fylle batteriene som inverteren tappet........ :confused:

Lite effektiv utnyttelse av batterikapasiteten!

 

Vil forøvrig tro at et vanlig 2-polet 16A rele er tilstrekkelig hvis lasten (230V apparatene) er avslått eller frakoblet når du til/frakobler landstrømmen. Vil du være sikker, installerer du en kontaktor eller minikontaktor.

 

Kan jeg spørre om du har fått noen vettuge råd om jording ved bruk av inverteren?

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hei

Lag ett landstrømanlegg der du kobler inn 220 v til varmtvannstank og lading.

På dette anlegget kobler du inverteren som en vanlig forbruker, og alt som skal kunne drives av inverteren kobles så inn på denne.

Inverteren leverer ikke strøm der den tar inn 220 v, for da ville den prøvd å levere strøm fra batteriene dine og ut på nett.

Når inverteren produserer strøm får alt etter inverteren strøm.

Varmtvannstank og lader får ikke strøm.

Med landstrøm vil varmtvann og lading få strøm. I tillegg vil strømmen gå rett igjennom inverteren og ut til alle forbrukere etter denne.

 

Du vil få ett dropp i spenningen når du kobler til landstrøm, og dette kan medføre at PC ol slår seg av.

Kun svært dyre modellere har utstyr for å tilpasse frekvenssvingningene slik at en kan koble til uten at en får et spenningsdropp.

 

Glem alt av kontaktorer ol, men sett gjerne en jordfeilbryter på inntaket for landstrøm for egen helses skyld.

Da er det heller ikke fullt så nøye med skikkelig jording heller.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Lag ett landstrømanlegg der du kobler inn 220 v til varmtvannstank og lading.

På dette anlegget kobler du inverteren som en vanlig forbruker, og alt som skal kunne drives av inverteren kobles så inn på denne.

Inverteren leverer ikke strøm der den tar inn 220 v, for da ville den prøvd å levere strøm fra batteriene dine og ut på nett.

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Trodde jeg hadde taket på dette, men er denne sjønte jeg ikke.

 

"kople inverteren på landstrømsanlegget som en vanlig forbruker" skriver Mons.

Inverteren skal vel ha 12 VDC inn, ikke 22VAC som det er i landstrømsanlegget?

 

"....for da ville den prøvd å levere strøm fra batteriene dine og ut på nett" skriver Mons videre.

Ja, er det ikke akkurat det en inverter skal gjøre da?

 

 

:confused::confused:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Trodde jeg hadde taket på dette, men er denne sjønte jeg ikke.

 

"kople inverteren på landstrømsanlegget som en vanlig forbruker" skriver Mons. 

Inverteren skal vel ha 12 VDC inn, ikke 22VAC som det er i landstrømsanlegget?

 

"....for da ville den prøvd å levere strøm fra batteriene dine og ut på nett"  skriver Mons videre. 

Ja, er det ikke akkurat det en inverter skal gjøre da?

Denne inverteren har 230V inngang.

Måten Mons foreslår å koble opp er helt glimrende. Siden inverteren kobles opp som en vanlig forbruker på linje med lader og varmtvannskolbe, slipper man problemstillinger a la "Nå varmer vi varmtvann via inverteren" og "Nå lader vi batterier via inverteren" .

 

Med landstrøm tilkoblet får man 230V til varmtvannskolbe, lader og inverter. Inverteren formidler på sin side gir 230V til alle de små greiene som trenger det. Med landstrøm frakoblet får man intet til varmtvann og lading uten at man trenger å tenke eller vri på en bryter. Inverteren lager 230V til alle de små greiene som trenger det, men via 12V batterispenning. Nå først fungerer inverteren som en inverter.

 

Her er intet å huske på, intet å glemme. Ingen releer/kontaktorer er nødvendig. Koble det opp en gang for alle og glemme det. Slik skal det være.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det må jeg si :cheers:

 

Ante ikke at det fantes invertere som hadde 220VAC inngang, men slik denne er bygget opp virker det hele jo nokså tilforlatelig. Alle releer, kontaktorer eller hva det er som gjør at strømmen ikke går baklengs er jo innebygget. Ser jommen ut til at produsenten har tenkt på nettopp KOBs (og andres) problemstilling. :smiley:

 

En slik vil jeg og ha. Quanta costa?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Enig med Mons og Lotus.

 

Jeg oppfatter dette slik:

Poenget her er at du må skille 230V-forsyningen til VV-tank og batterilader fra de øvrige 230V-brukerne ombord. De øvrige 230V-brukerne koples til 230V-utgangen fra inverteren. Det fine med den nye inverteren er at den, i tillegg til 12V-inngang og 230V-utgang, har en 230V "styreinngang". Når du kopler denne inngangen (sammen med VV-tank og batterlader) til landstrømmen, vil inverteren "skjønne" at landstrøm er tilkoplet og lar de øvrige 230V-brukerne også få spenning fra landstrømmen. Når landstrømmen frakoples overtar inverteren og forsyner 230V-brukerne (bortsett fra VV-tank og lader!) med vekselrettet strøm fra batteriene.

Link to post
Share on other sites

Hm. Forhåpentligvis er det så enkelt. :smiley: Skal ut til "båtmannen" min nå i kveld å se på det. + "Prosjekt hekktruster" - hvis det lar seg gjennomføre. Sliter litt med å finne en montering som gir god nok virkningsgrad med 2 drev som "står i veien".

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har også en liten inverter(300W) som eg har tenkt å bruke på samme anlegget som landstrømmen.

Min plan er å bruke en bryter/dreiebryter med av/på/på Denne må da vere fleirpolt. Første stilling er inverteren på og leverer strøm til småforbrukere. Andre trinn slår eg av inverteren/og kobler i tillegg til småforbrukerene inn lader av varmekolbe til vannbåren varme. Vet ikke om det finst slike brytere.

Elles blir det nok kontaktorer....

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte først også en slik "idiotsikker" bryter, men har nå gått gjennom forslaget fra Mons - og det ser ut til at det skal kunne fungere. Vi legger opp til å montere på den måten. Jeg kommer tilbake med resultater så snart dette er på plass.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...