Jump to content

Oljeskift på VP KAD44 og havari etterp


Kaptein Sabelmann

Recommended Posts

I går var jeg hos autorisert VP forhandler og fikk utøfrt følgende:

 

Kontroll av dysespissene da motoren etter min mening var tungstartet

Skiftet olje og oljefilter

 

forhandleren måtte "jobbe" med den ene dysespissen, da den ikke fungerte. De andre var ikke helt bra, men dysene ble satt på plass. Motorolje og filter ble skiftet, og jeg startet på hjemturen. Etter ca 20 min falt oljetrykket, EDC ga stoppordre til motoren. Jeg fikk alarm 2 + 5. Oljestikka viste ikke olje. Fylte på 5l olje (som jeg heldigvis hadde i reserve). Unngikk såvidt landkjenning før jeg fikk start igjen. Hadde naturligvis redningsselskapet i bakhånden og Flora radio k16 tilgjengelig. Startet motoren. Når kompressoren koplet inn, sputet det olje ut en eller annen plass på oljekjølersystemet under dieselfiltert. Ringte forhandleren som hadde byttet olje og sjekket dysespissene. Tøffet tilbake dit med 800 rpm og 4 knts. De konstaterte at de hadde koplet feil på slangene for oljekjøleren. Dette ble ornet, og de garanterte at nå var alt ok. Jeg startet på tilbaketuren, hadde problemer med å få motoren opp i 3200 rpm som er mars for meg. Etter hvert kom den opp og jeg fortsatte. Så mistet jeg oljetrykket, og det samme gjentok seg.

 

Nå var imidlertid veien tilbae til verkstedet mye lengre. Same same 4 knts og 3 timer kjøring tilbake til VP forhandleren. Ulyd i motoren og masse olje i dørken. Kjøpte heldigvis en 5l kanne med olje som jeg hadde ombord. Dette reddet meg. Jeg tror turboen røk ved første problemet. Kanskje hele motoren er kaputt hva vet jeg. Nå ligger båten i havna til VP forhandleren. Motoren er 2004 modell KAD44 og har alltid gått som en klokke. 4000 timer - no problem. alle servicer overholdt. Jeg vil ut og fiske skrei! Jeg har IF forsikring med kasko på båten og utvidet motorforsikring. Skal jeg kalkulere med å måtte ta kostnadene her, eller er det VP forhandler og forsikringsselskap som må ordne opp?

Beste hilsen Kapten Sabelmannb

Link to post

Med andre ord så er motoren kjørt tom for olje(trykk) pga at forhandleren koblet slangene feil?

Skadene etter noe slikt kan fort være skjæring og fullt havari.

 

Her har opplagt verkstedet alt ansvar spør du meg. Dette er båtbransjen i et nøtteskall og hovedgrunnen til at jeg gjør alt det jeg greier selv og holder "fagfolk" så langt unna båten som mulig.

 

Bare tenk deg selv om en forhandller i bilbransjen hadde gjort noe tilsvarende. Da hadde det ikke vært et spørsmål om ansvar en gang. Bil inn, du hadde fått leiebil etc uten et mukk.

 

Gå rett på, dokumenter alt og ikke nøl med å ta kontakt med Båtadvokaten om de så mye som hoster.

 

Bare det at de sa alt var i orden etter å ha koblet om slangene vel vitene om at motoren hadde mistet oljetrykk under belastning sier sitt synes jeg.

Når du dro ba de nok til høyere makter om at du ikke skulle komme tilbake.

 

Hadde vært greit å vite hvilken forhandler du bruker til vanlig......

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Uff dette rippet opp i min historie som er omtrent synonym..Ergelige greier

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post

Fortvilet sak dette her,bare vær knallhard fra første stund å stå på krava!

 

I etterpåkloksapens navn burde det vært en grundig gjennomgang etter første retur til versktedet,må inrømme at jeg sperret opp øynene når jeg leste det du skrev.

 

Men nå hadde jeg ikke godtatt noe annet en total demontering av motor,full gjennomgang,og ett tydelig garantidokument i hånda etter endt jobb.

 

Dette må de ordne opp i,og det bør heller ikke trekke over for mange dager før bår er operativ igjen.

Volvo leverer deler over natt fra hovedlager i Sverige og Belgia.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er ikke dettte eneste grunnen til å bruke merkeverksted? De konstaterte feil under service og tilhørende begynnende havari. Motoren har garantert tatt skade av dette. Tipper påska ryker, men dette er deres problem. Ta kontakt med volvo norge om forhandler blir vanskelig. Har hørt mange skrekkhistorier om dette. Lykke til.

Link to post

Når oljetrykket faller vil først underspylingen av stemplene miste olje først. Det sitter en ventil som åpner for underspyling, altså kjøling av stemplene når oljetrykket kommer over det du har på tomgang. Husker ikke nøyaktig trykket men du kan regne med full overhaling med nye stempler, foringer, lagere m.m. Du blir nok uten båt en stund.....

Link to post

Kjedelig sak, spennende og hørre hvordan det går, da eg holder på med noe av det samme selv, da ikke av samme dim, men fikk min båt tilbake fra service uten turbo :headbang: . Og nå blir det full overhaling av ventiler osv.... vet ennå ikke hvem som sitter igjen med rekningen. :pray:

 

Det er når slik skjer du virkelig får se om verkstede holder den service og kundebehandling di lover....... !

Bayliner 275 Ciera  /  Nidelv 300 Sport  /  Galeon 330 Fly  /   Princess P40  /  Seaco 1030

 

Bayliner 3988

Link to post

Kjedelige saker! Har du benyttet et seriøst verksted med grei økonomi? Det burde være innlysende at det er verkstedet som må ordne opp i dette, men så kommer jo selvsagt spørmålet om kostnader inn. Hvis de tar ansvar vil de nok i alle tilfelle lure seg billigst mulig unna. Tipper motoren trenger komplett overhaling så ideelt sett tror jeg det beste er å få montert motoren ut, få en uttalelse fra verkstedet og forslag på løsning før du får den kontorllert av en uavhengig 3-part. Er redd dette kan ta lang tid å få ordnet opp i, men alt står på hva slags verksted du har benyttet og om de har midler, kompetanse og vilje til å ordne opp på en seriøs måte. Husk selvsagt at all kommunikasjon bør foregå skriftlig slik at det kan dokumenteres i etterkant. Lykke til :pray::pray:

Link to post

Når oljetrykket faller vil først underspylingen av stemplene miste olje først. Det sitter en ventil som åpner for underspyling, altså kjøling av stemplene når oljetrykket kommer over det du har på tomgang. Husker ikke nøyaktig trykket men du kan regne med full overhaling med nye stempler, foringer, lagere m.m. Du blir nok uten båt en stund.....

 

Denne ventilen åpner på 2.5 bar.

 

Kjedelig sak, håper det ordner seg for din del. 4000 timer på ein kad44 er vell egentlig ganske mye?

 

Mvh Tom Erik

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...