Kaptein Sabelmann Startet 5.April.2014 Del på Facebook Startet 5.April.2014 I går var jeg hos autorisert VP forhandler og fikk utøfrt følgende: Kontroll av dysespissene da motoren etter min mening var tungstartet Skiftet olje og oljefilter forhandleren måtte "jobbe" med den ene dysespissen, da den ikke fungerte. De andre var ikke helt bra, men dysene ble satt på plass. Motorolje og filter ble skiftet, og jeg startet på hjemturen. Etter ca 20 min falt oljetrykket, EDC ga stoppordre til motoren. Jeg fikk alarm 2 + 5. Oljestikka viste ikke olje. Fylte på 5l olje (som jeg heldigvis hadde i reserve). Unngikk såvidt landkjenning før jeg fikk start igjen. Hadde naturligvis redningsselskapet i bakhånden og Flora radio k16 tilgjengelig. Startet motoren. Når kompressoren koplet inn, sputet det olje ut en eller annen plass på oljekjølersystemet under dieselfiltert. Ringte forhandleren som hadde byttet olje og sjekket dysespissene. Tøffet tilbake dit med 800 rpm og 4 knts. De konstaterte at de hadde koplet feil på slangene for oljekjøleren. Dette ble ornet, og de garanterte at nå var alt ok. Jeg startet på tilbaketuren, hadde problemer med å få motoren opp i 3200 rpm som er mars for meg. Etter hvert kom den opp og jeg fortsatte. Så mistet jeg oljetrykket, og det samme gjentok seg. Nå var imidlertid veien tilbae til verkstedet mye lengre. Same same 4 knts og 3 timer kjøring tilbake til VP forhandleren. Ulyd i motoren og masse olje i dørken. Kjøpte heldigvis en 5l kanne med olje som jeg hadde ombord. Dette reddet meg. Jeg tror turboen røk ved første problemet. Kanskje hele motoren er kaputt hva vet jeg. Nå ligger båten i havna til VP forhandleren. Motoren er 2004 modell KAD44 og har alltid gått som en klokke. 4000 timer - no problem. alle servicer overholdt. Jeg vil ut og fiske skrei! Jeg har IF forsikring med kasko på båten og utvidet motorforsikring. Skal jeg kalkulere med å måtte ta kostnadene her, eller er det VP forhandler og forsikringsselskap som må ordne opp? Beste hilsen Kapten Sabelmannb Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Er en grunn for at man benytter autorisert forhandler, dette bør du kjøre så langt som mulig mot forhandleren da det er en ren svikt i rutinene som kunde er helt uforskyldt i. Ville også konferert med forsikringsselskapet, tror neppe de er lysten for å ta ansvar for denne. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 (redigert) Med andre ord så er motoren kjørt tom for olje(trykk) pga at forhandleren koblet slangene feil? Skadene etter noe slikt kan fort være skjæring og fullt havari. Her har opplagt verkstedet alt ansvar spør du meg. Dette er båtbransjen i et nøtteskall og hovedgrunnen til at jeg gjør alt det jeg greier selv og holder "fagfolk" så langt unna båten som mulig. Bare tenk deg selv om en forhandller i bilbransjen hadde gjort noe tilsvarende. Da hadde det ikke vært et spørsmål om ansvar en gang. Bil inn, du hadde fått leiebil etc uten et mukk. Gå rett på, dokumenter alt og ikke nøl med å ta kontakt med Båtadvokaten om de så mye som hoster. Bare det at de sa alt var i orden etter å ha koblet om slangene vel vitene om at motoren hadde mistet oljetrykk under belastning sier sitt synes jeg. Når du dro ba de nok til høyere makter om at du ikke skulle komme tilbake. Hadde vært greit å vite hvilken forhandler du bruker til vanlig...... Redigert 5.April.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
monte carlo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Uff dette rippet opp i min historie som er omtrent synonym..Ergelige greier Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
sap_2000 Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Tenkte på deg med en gang når jeg leste denne tråden MC. Løste det seg ok til slutt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Takk for gode tilbakemeldinger fra gode båtkollegaer! Tar disse til etterretning! Hva ble utfallet for deg Monte Carlo? Bestile hilsen Kaptein Sabelmann Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Fortvilet sak dette her,bare vær knallhard fra første stund å stå på krava! I etterpåkloksapens navn burde det vært en grundig gjennomgang etter første retur til versktedet,må inrømme at jeg sperret opp øynene når jeg leste det du skrev. Men nå hadde jeg ikke godtatt noe annet en total demontering av motor,full gjennomgang,og ett tydelig garantidokument i hånda etter endt jobb. Dette må de ordne opp i,og det bør heller ikke trekke over for mange dager før bår er operativ igjen. Volvo leverer deler over natt fra hovedlager i Sverige og Belgia. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
cosmo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Er ikke dettte eneste grunnen til å bruke merkeverksted? De konstaterte feil under service og tilhørende begynnende havari. Motoren har garantert tatt skade av dette. Tipper påska ryker, men dette er deres problem. Ta kontakt med volvo norge om forhandler blir vanskelig. Har hørt mange skrekkhistorier om dette. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Når oljetrykket faller vil først underspylingen av stemplene miste olje først. Det sitter en ventil som åpner for underspyling, altså kjøling av stemplene når oljetrykket kommer over det du har på tomgang. Husker ikke nøyaktig trykket men du kan regne med full overhaling med nye stempler, foringer, lagere m.m. Du blir nok uten båt en stund..... Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Syns det er helt utrolig at de sendte deg videre etter første retur. Sitér dette innlegget Link to post
monte carlo Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Motoren min ble fullstendig oppbygd på nytt, med dertil kostnader... Sitér dette innlegget Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti Link to post
JonnyF Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Kjedelig sak, spennende og hørre hvordan det går, da eg holder på med noe av det samme selv, da ikke av samme dim, men fikk min båt tilbake fra service uten turbo . Og nå blir det full overhaling av ventiler osv.... vet ennå ikke hvem som sitter igjen med rekningen. Det er når slik skjer du virkelig får se om verkstede holder den service og kundebehandling di lover....... ! Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Øya Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Kjedelig, håper dette ordner seg greit. Du bør kontakte forsikringsselskapet også da du sannsynligvis har rettshjelpsdekning som kan dekke endel av de juridiske kostnadene hvis det blir problemet. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Kjedelig Pass på å samle dokumentasjon, før logg over allt som er gjort og sagt, av hvem, og tidspunkter. Alt i alt vil du nok komme godt ut av det, med overhalt motor, men kjedelig uansett, og iallefall på vårparten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaftein ØL Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Kjedelige saker! Har du benyttet et seriøst verksted med grei økonomi? Det burde være innlysende at det er verkstedet som må ordne opp i dette, men så kommer jo selvsagt spørmålet om kostnader inn. Hvis de tar ansvar vil de nok i alle tilfelle lure seg billigst mulig unna. Tipper motoren trenger komplett overhaling så ideelt sett tror jeg det beste er å få montert motoren ut, få en uttalelse fra verkstedet og forslag på løsning før du får den kontorllert av en uavhengig 3-part. Er redd dette kan ta lang tid å få ordnet opp i, men alt står på hva slags verksted du har benyttet og om de har midler, kompetanse og vilje til å ordne opp på en seriøs måte. Husk selvsagt at all kommunikasjon bør foregå skriftlig slik at det kan dokumenteres i etterkant. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Når oljetrykket faller vil først underspylingen av stemplene miste olje først. Det sitter en ventil som åpner for underspyling, altså kjøling av stemplene når oljetrykket kommer over det du har på tomgang. Husker ikke nøyaktig trykket men du kan regne med full overhaling med nye stempler, foringer, lagere m.m. Du blir nok uten båt en stund..... Denne ventilen åpner på 2.5 bar. Kjedelig sak, håper det ordner seg for din del. 4000 timer på ein kad44 er vell egentlig ganske mye? Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabelmann Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Ødelagt kamaksel og sylinderforinger. Full motoroverhaling eller ny motor VP D300 eller VPD260? Halco 29 Offshore med joystickmanøvrering på broa og ror på uteposisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2014 Del på Facebook Svart 26.Mai.2014 Fått ordning etter uhellet kanskje ? Motorvalg kan eg ikkje hjelpe med. Kjenner ikkje moderne motorer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.