Jump to content

Mistet plutselig signal fra radar! Simrad NX40/Simrad 3g

Andresh

Recommended Posts

Fant nylig ut at plotteren ikke får signal fra radaren. Har gjort mye oppgraderinger i båten i vinter, også en del på det elektriske.

Men ingenting av det som er blitt gjort har noe med frakobling av radar å gjøre. Alt på plotteren fungerer greit ellers...

Har hatt fagfolk inne å koblet om/ utbedret 12 V anlegget i lasterommet og han sier også at alt med navi system er "urørt", bare koblet til igjen..

Kan det rett og slett være at radar har blitt lagt "død" og må restartes på en måte? ;-)

Fint om noen som kjenner til denne plotteren/radaren kan komme med noen tips om hvor begynne å feilsøke osv....

Er du sikker på at den gule ledningen som styrer power til radaren er riktig koblet? Ledningen kommer fra radarinterfacet, skal enten kobles via sikring til +12V (sammen med den røde ledningen som forsyner radaren), til en bryter fra 12V eller styres fra en gul powerkontroll leading fra skjermen (jeg vet ikke om NX har denne powerkontroll ledningen).

Alle koblinger inn til plotter er som de alltid har vært. Alt virket også tiligere i vinter..,

Har blitt trukket noen kabler i samme "kabelgate" som signalkabel fra radar går men tviler sterkt på at det er kabelbrudd!

Når jeg starter plotter og velger radar visning står det først: "detecting radar" i 20 sek før det deretter står "no radar" ;-(

Håpet det var en måte å sjekke om det faktisk kom noe signal fra radaren?

Er jo noen meter og trangt som F... å sjekke kabel fysisk....

Fikk litt støkken i meg forrige helg da vi 2 timer etter hjemkomst ble overrasket av skikkelig tåke!! Når jeg først har skikkelig radarutstyr er det greit at det funker ;-)

Kan jo selvfølgelig være tillfeldig, men har det vært trikkere på gang så er det ihvertfall en god plass å begynne feilsøking.

Er mer enn en gang innen jobben eg har fått forsikring fra elektriker om at allt er i orden, og det ikke har vært korrekt.

Eg har ingen kjennskap til din radar så det er sagt.

Holdt på å feilsøke, sjekke det som var av synlig kabel samt strøm frem. Alt så greit ut....

Rett før jeg skulle kaste inn håndkleet for kvelden i dag så måtte jeg bare starte opp plotter en gang til for kikke gjennom menyen (atter en gang).....så plutselig der startet radar opp! ;-)

Fant ingen dårlige kontakter og alt så greit ut....

Så hvorfor den plutselig ville starte opp igjen er et mysterium egentlig. Men så lenge den nå virker så gidder jeg ikke finne ut HVORFOR den virker nå liksom ;-p

• 3 år senere...
Andresh skrev On 5.4.2014 at 18.49:

Fant nylig ut at plotteren ikke får signal fra radaren. Har gjort mye oppgraderinger i båten i vinter, også en del på det elektriske.

Men ingenting av det som er blitt gjort har noe med frakobling av radar å gjøre. Alt på plotteren fungerer greit ellers...

Har hatt fagfolk inne å koblet om/ utbedret 12 V anlegget i lasterommet og han sier også at alt med navi system er "urørt", bare koblet til igjen..

Kan det rett og slett være at radar har blitt lagt "død" og må restartes på en måte? ;-)

Fint om noen som kjenner til denne plotteren/radaren kan komme med noen tips om hvor begynne å feilsøke osv....

Gammel tråd dette, men tenkte å svare hvis andre skulle ha tilsvarende problem med dette.

Vi kjøpte gamlebåten  (Ronja) av Andresh. Radaren har falt ut et par ganger i løpet av snart 2 år, men kom plutselig tilbake slik som også Andresh erfarte.

For et par uker siden falt radaren helt ut. Prøvde fabrikkreset osv, men ingenting hjalp. Begynte så å sjekke power osv, alt ok.

Fant så feilen; Det var ethernetkabelen (mellom radar og plotter) som går inn i koblingskontakt ved selve plotteren som ikke var satt ordentlig inn. Snapfeste

var ikke gått i sporet slik at RJ45-kontakten bare delvis hadde elektrisk kontakt. Når jeg dyttet lett på RJ45-kontakten så kom den på riktig plass og fikk god kontakt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...