Noblige Startet 5.April.2014 Link til dette innlegget Startet 5.April.2014 Da er ombyggingen fra Vannjet til Drev igang. Ut med Castoldi 238 Hc og inn med Konrad 520. Grunnen er enkel: 26 fot båt(Ona790) 2600 kg, Nanni 320 hk 6,420 Tdi. Med en marsj fart på 22-25 knop med Vannjet og følsom for dårlig vær så var ikke avgjørelsen vanskelig å ta:-) Problemet er å finne et drev som holder 820 Nm. Så valget falt på et Konrad 520 1:1.57og et ZF 63 gir 1:1. Nå er motor ute, og vannjet står for tur. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hei og velkommen til forumet. Dette blir spennende, ble båten originallevert med denne vannjet installasjonen? Ser ut som et spant er kappet. Virker ikke veldig hensiktsmessig med vannjet på denne båttypen. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) http://www.klikk.no/motor/baat/article302020.ece stort sett bare lovord der ? Båten ska visst finnes både for hekkaggregat og påhengs. Hva skal være forskjellen i ytelse på desse ? Redigert 5.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Fin båt, men bytter du ikke feil vei når du går fra noe så genialt som vannjet til et drev, jeg forstår ikke helt begrunnelsen ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hvis man kun får 22-25 knob med 320 heste på en to tons båd, så kan jeg da godt se en grund til at bytte? Både økonomi og hastighed bliver bedre, tænker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Må jo være noe galt til deg. Testbåt med vannjet gikk 38 knop????du sier 22-25.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Tøff design på båten Kva var toppfart då ? Hvordan i all verden påvirker at vannjett gjer båten følsom for dårlig vær? trudde omvendt....vert sugd ned i staden for å skyves opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Noblige Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hei takk for tilbakemeldinger. Test båt var oppgitt til 38 knop, jeg har aldri fått mere enn 31 knop nysmurt og lite på tankene. Så farten jeg oppgav var marsjfart 22-25. Vannjet er genialt for manøvrering og vedlikehold, men thats it. Vannjet er effektiv f.o.m 25 knop og oppover. Skal jeg holde 26/27 knop i lastet båt og motvind ja da kjører jeg med "full throttle". En annen ting: får jeg sugd inn tang i jetten blir jeg ikke kvitt det og må ta båten på land slik det er bygd nå. Det er høyere virkningsgrad med propell, vannjet krever MYE motor. Tilsvarende båt Ona 790 ble levert med 200 hk diesel og drev, toppfart 35 knop. I denne båten er det 120 hk mere og kun 3 knop høyere hastighet, det er det som ikke rimer . Veldig kjekk pendlerbåt for oss som har hytte i havgapet. I morgen skal jetten ut Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hei og velkommen til forumet. Dette blir spennende, ble båten originallevert med denne vannjet installasjonen? Ser ut som et spant er kappet. Virker ikke veldig hensiktsmessig med vannjet på denne båttypen.Det jeg ikke har opplyst om er at dette er en prototype, derfor ser det så som så ut tenker jeg med tanke på avkappede spant ++. Silver plast har solgt konsptet Ona til Skorgenes, og de har produsert Ons 808, og gjett.... Ingen vannjet:-) Motor og drev tradisjonelt, men det funker:-)Hadde det vært en større jet på båten så hadde sikkert ting vært annerledes:-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 At vannjet har sine fordeler er det ingen tvil om, men den har også ulemper, bl. a. virkningsgraden. Også har du ingen styrefinne som med drev. Ingen powertrim. I dette fartsområdet er det duoprop som er tingen. Mener å ha sett en tabell hvor jet kan ha bedre virkningsgrad over 45 knop og så tar overflatepropeller over. Konrad har vel kun enkel propeller så det ideelle ville vært volvo DP-H drev med sine store bronsepropeller men det blir vel litt mekking for å få til det. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 At vannjet har sine fordeler er det ingen tvil om, men den har også ulemper, bl. a. virkningsgraden. Også har du ingen styrefinne som med drev. Ingen powertrim. I dette fartsområdet er det duoprop som er tingen. Mener å ha sett en tabell hvor jet kan ha bedre virkningsgrad over 45 knop og så tar overflatepropeller over. Konrad har vel kun enkel propeller så det ideelle ville vært volvo DP-H drev med sine store bronsepropeller men det blir vel litt mekking for å få til det. Lette å lette, men fant ingen i Norge som ville anbefale drev til meg. Og så gjennom max torque på samtlige drev, men de ble for svake. Mercruiser sine X Drive som er beregnet for Diesel tålte max ca 700 Nm. Det ble for svagt. Derfor endte jeg opp med Konrad. Ja gleder meg til å få en "ny" båt, spent på hva marsjfart blir på 3200 Rpm kontra det jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Dette er vel samme Toyota 4,2 liter basismotor som Yanmar sin 315 hk bygger på? Yanmar har jo et nytt 370-drev til sin nye 4,5 V8 diesel. Og Mercruiser Bravo XR drev blir jo brukt på Mercruisers VM 4,2 QSD motor med 350 hk og 4,2 TDI V8-dieselen også. Og dette er en relativt lett båt så det burde ikke være noe problem med XR drev, Bravo 1 eller Bravo 3 på denne motoren. Kan jo evt. kompletteres med drevkjøling, og man trenger jo ikke gi full gass ved akselerasjon hver gang Velger man samtidig lav utveksling, dvs 1,50 eller 1,65 så blir vel momentbelastningen på drevet så lav som mulig. Men får litt tap siden propellen må snurre fortere rundt (med lavere stigning) men det er vel ikke mange % tap å snakke om. Redigert 5.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Noblige Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Hei og takk for tips:-) Sjekket Yanmar sin forholdsvis like motor, men stor forskjell på moment. Det samme gjelder Mercuiser motoren. Var i kontakt med et firma i Sverige ang Bravo oneX og Yanmar 315 Hk, de hadde et drev inne på service hvert år, tålte kun 100 timer før det måtte overhales. Derfor falt valget på Konrad, for å være på den sikre siden og ha "kraft nok i banken." Langt mellom redningsselskapene i havgapet i Nordnorge:-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Ja det er klart. men det er forskjell på Bravo X og Bravo XR da. Og båtvekt og utveksling har innvirkning. Og man trenger ikke ta ut hele momentet heller, det styrer man jo med gasspådraget. Når man kommer opp i fart er jo momentet ganske likt med de andre motorene, hvis maxturtallet ligger sånn rundt 3600-3900 rpm da. Effekten er jo et resultat av moment X turtall. Med kombinasjonen Yanmar 315 hk, Bravo 3 X drev, tung båt (evt. tungt lastet), utveksling 1,81 eller 2,0, ingen ekstern drevkjøling samt tung gasslabb så har det vært en del trøbbel med holdbarhet. Mercruisers egne dieselmotorer er nok justert inn for litt lavere moment på turtall rundt 1500-2500 rpm. Redigert 5.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) ser i klikk-linken den skal være CE klasse B mens et annet sted der det stod om drevtypen stod den C. Hva er det korrekte? En annen ting er jo at den nye Ona 808 med drev er utgitt på 35 knop med 300 hk Redigert 5.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Håper de ikke kommer med en Ona 9-serie Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Noblige Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Der var jetten ute gitt, da gjenstår plasting, før vi går videre.... Og til dere som har slik forkjærlighet til Vannjet, men ikke har en, så er denne til salgs:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 At vannjet har sine fordeler er det ingen tvil om, men den har også ulemper, bl. a. virkningsgraden. Også har du ingen styrefinne som med drev. Ingen powertrim. I dette fartsområdet er det duoprop som er tingen. Mener å ha sett en tabell hvor jet kan ha bedre virkningsgrad over 45 knop og så tar overflatepropeller over. Konrad har vel kun enkel propeller så det ideelle ville vært volvo DP-H drev med sine store bronsepropeller men det blir vel litt mekking for å få til det. Leste en designrapport om hurtiggående nyttefartøyer for en del år siden, og der stod det også at vannjet først passerer ordinær propell/drev i effektivitet fra 45 til 50 knop mens overflatepropeller tok over fra en del raskere enn det igjen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bearded Beast Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Kommer du til å kutte vekk den flate delen av skroget også slik den blir som den skal for drev elr skal du bare la den firkanten bare være slik? Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 6.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei, blir å kuttevekk noe og fortsette på V bunnen, dette også for å få plass til Konraden. Legger ut bilder etterhvert som prosjektet tar form, samt litt sammenligninger på cruising speed, forbruk og støy m.m. Når jeg endelig får den på sjøen, forhåpentligvis begynnelsen på Juni. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Kommer du til å kutte vekk den flate delen av skroget også slik den blir som den skal for drev elr skal du bare la den firkanten bare være slik?Hei, blir å kuttevekk noe og fortsette på V bunnen, dette også for å få plass til Konraden.Legger ut bilder etterhvert som prosjektet tar form, samt litt sammenligninger på cruising speed, forbruk og støy m.m. Når jeg endelig får den på sjøen, forhåpentligvis begynnelsen på Juni. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 At vannjet har sine fordeler er det ingen tvil om, men den har også ulemper, bl. a. virkningsgraden. Også har du ingen styrefinne som med drev. Ingen powertrim. I dette fartsområdet er det duoprop som er tingen. Mener å ha sett en tabell hvor jet kan ha bedre virkningsgrad over 45 knop og så tar overflatepropeller over. Konrad har vel kun enkel propeller så det ideelle ville vært volvo DP-H drev med sine store bronsepropeller men det blir vel litt mekking for å få til det. Konrad har duoprop. Tre ulike drev med duoprop Model 560, 660 og 680. Tror vel at deres single prop 540 ville holde med 1000Nm rating og stooor dia på propeller til å skyve denne lille båten. Bravo XR klarer også denne uten problemer (som Teerex nevner). Men skal du ha den til kommersielt bruk med 1000 timer eller mer pr år. Gå for Konrad. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 9.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Konrad har duoprop. Tre ulike drev med duoprop Model 560, 660 og 680. Tror vel at deres single prop 540 ville holde med 1000Nm rating og stooor dia på propeller til å skyve denne lille båten. Bravo XR klarer også denne uten problemer (som Teerex nevner). Men skal du ha den til kommersielt bruk med 1000 timer eller mer pr år. Gå for Konrad. Hei. Har et Konrad 520 drev på tur over dammen. Og det holder i MASSEVIS, har mange propeller å velge mellom så mulighetene er mange. Skal bli godt å slippe å være redd for å få tang i jetten og "kun" få 6 Knop, suge luft i dårlig vær m.m. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Det bør det absolutt! Det er jo en liten lett båt (relativt til mye annet som flyter) så du bør ikke ha behov for de største diametre på en propell for å få en effektiv fremdrift og god hastighet. Hadde du gir fra før av som du bruker videre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.