Teerex Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Konrad er jo no-nonsense.. dvs. har ikke innebygd kobling, revers gir, eksos eller kjølevannsinntak slik som de fleste andre produsernter har. http://www.konradmarine.com/8171.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
navid Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 ......Skal bli godt å slippe å være redd for å få tang i jetten og "kun" få 6 Knop, suge luft i dårlig vær m.m. Skjønner ikke dette.....Jeg har vannjet Hamilton 1031 i Halcoen. Den har vært i bruk siden 1981 og står der fortsatt. Aldri opplevd problemer med luft. Tang eller tau i impelleren har jeg vel opplevd en håndfull ganger, men så enkelt som det er å skru opp inspeksjonsluka og fjerne eventuelle fremedlegemer, som er gjort på fem minutter, kan jeg ikke skjønne skal være noe stort problem. Noe må være feil med strømningsbildet inn til jeten i din installasjon. På de faste akslingene med propell jeg har i Kathleen, må jeg ha dykker for å fjerne tau og andre ting som henger seg fast. Det koster både tid og penger. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Det bør det absolutt! Det er jo en liten lett båt (relativt til mye annet som flyter) så du bør ikke ha behov for de største diametre på en propell for å få en effektiv fremdrift og god hastighet. Hadde du gir fra før av som du bruker videre? Har ikke gir fra før men har fått tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Det bør det absolutt! Det er jo en liten lett båt (relativt til mye annet som flyter) så du bør ikke ha behov for de største diametre på en propell for å få en effektiv fremdrift og god hastighet. Hadde du gir fra før av som du bruker videre? Skjønner ikke dette.....Jeg har vannjet Hamilton 1031 i Halcoen. Den har vært i bruk siden 1981 og står der fortsatt. Aldri opplevd problemer med luft. Tang eller tau i impelleren har jeg vel opplevd en håndfull ganger, men så enkelt som det er å skru opp inspeksjonsluka og fjerne eventuelle fremedlegemer, som er gjort på fem minutter, kan jeg ikke skjønne skal være noe stort problem. Noe må være feil med strømningsbildet inn til jeten i din installasjon. På de faste akslingene med propell jeg har i Kathleen, må jeg ha dykker for å fjerne tau og andre ting som henger seg fast. Det koster både tid og penger. Ja noe må være galt, vanskelig å komme til inspeksjonsluka som ligger helt inne ved hekken på båten, pga badeplattform. Er det umulig å åpne luka. Vanskelig å få bort tanget, og tro meg jeg har prøvd når, enten ta den på land eller dykk.....Har 42 nm til hytta, så 6 knop sier seg selv... Kjærring, unger og bikkje...... Har et inntrykk av at jet er for liten ... Lei av å være plaget med fremmedlegemer og virkningsgrad så derfor bytter jeg. Bruker en halv evighet på å få båten i plan også,..... Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Da er kjølplanene igang:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Det der så ut som en dårlig løsning. Ville absolutt og uten tvil heller kappet vekk den klossen og laget en tradisjonell bunn! Den der vil gi svært uheldige vannstrømmer og du vil også måtte bruke spacer på drevet Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Har et inntrykk av at jet er for liten ... Lei av å være plaget med fremmedlegemer og virkningsgrad så derfor bytter jeg. Bruker en halv evighet på å få båten i plan også,..... Det er mismatch mellom turtall og dreiemoment. Feil impeller. Sammenligning: Norsafe Magnum, som jeg ha mye tid i, med Cummins 300 hk og Hamilton 274 går ca 36 på fullt og kan kjøres lange distanser rundt 30-31. Aldri vært med på at den har trukket luft. Aksellererer som ei kule. Rett i plan. Trekker 850 kg på kroken. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Redigert 12.April.2014 av Ona790 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Det er mismatch mellom turtall og dreiemoment. Feil impeller. Sammenligning: Norsafe Magnum, som jeg ha mye tid i, med Cummins 300 hk og Hamilton 274 går ca 36 på fullt og kan kjøres lange distanser rundt 30-31. Aldri vært med på at den har trukket luft. Aksellererer som ei kule. Rett i plan. Trekker 850 kg på kroken. På din Hamilton er det sikkert mulig å reversere vannstrømmen i tilfelle fremmedlegemer i innsuget.... Det er IKKE mulig her, og det er det som er det største problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Det der så ut som en dårlig løsning. Ville absolutt og uten tvil heller kappet vekk den klossen og laget en tradisjonell bunn! Den der vil gi svært uheldige vannstrømmer og du vil også måtte bruke spacer på drevetHei. Som sagt det er under planlegging. Snakket med Silver Viking som har bygd båten , der den ble levert med drev også, kunne beholde "kassen" eller fjerne den, men det var ikke absolutt nødvendig.. De uheldige vannstrømmene du sikter til har jo vært der hele tiden da... Som sagt igjen det er fortsatt kun planlegging på løsning av kjøl. Det er 22 grader V bunn nesten helt bak, så planen er å trekke V bunnen helt bak, og badeplattform bygges om litt for å få plass til Transom, som krever 690 mm byggehøyde fra bunn av båt og til toppen av Transom.:-) Hva mener du egentlig med Spacer? Er det for justeringen av propellen lengre ut på aksling eller heving/senking av drevet??? Har aldri hørt om det på drev før. Redigert 12.April.2014 av Ona790 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) iogmed at antikavitasjonsplaten skal under den klossen der så ser det ut til å være en lang vei ned. Det begrenser seg fort hvor langt ned man kan montere motoren også hvor langt ned det faktisk er ønskelig. Så eg sikta til en spacer på sjølve drevet for det skal stikke dypere. At silver sier du kan beholde den ville eg ikkje tatt for god fisk når eg veit kor lite som skal til før ting går gale veien. Det er tross alt ikkje ønskelig med en kloss under båten og da tenker eg spesielt på den lange skråen fremover. Dette vil gi et veldig løft i hekken samt en strømming av vannet som fortsetter i samme retning og ingen fri tilstrømming til propellen i upåvirket vann. Slik ser det i alle fall ut for meg på det bildematerialet eg har tilgjengelig. Og eg veit ka eg ville gjort Det er nå mine 5 cent Redigert 12.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) iogmed at antikavitasjonsplaten skal under den klossen der så ser det ut til å være en lang vei ned. Det begrenser seg fort hvor langt ned man kan montere motoren også hvor langt ned det faktisk er ønskelig. Så eg sikta til en spacer på sjølve drevet for det skal stikke dypere. At silver sier du kan beholde den ville eg ikkje tatt for god fisk når eg veit kor lite som skal til før ting går gale veien. Det er tross alt ikkje ønskelig med en kloss under båten og da tenker eg spesielt på den lange skråen fremover. Dette vil gi et veldig løft i hekken samt en strømming av vannet som fortsetter i samme retning og ingen fri tilstrømming til propellen i upåvirket vann. Slik ser det i alle fall ut for meg på det bildematerialet eg har tilgjengelig. Og eg veit ka eg ville gjort Det er nå mine 5 cent Hei. Og takk for tips. Har ikke mulighet til å løfte motor 8 cm som er høydeforskjellen mellom Konrad og Castoldi drive shaft. Og det er det Kobrad må opp for å få antikavitasjonsplate på linje med bunn av båten, slik det er idag. Det vil føre til en STOR ombygging over vannlinja. For å få antikavitasonsplate på linje med bunn av båten blir jeg nødt til å "senke kjølen" til det nivået du ser der. Dvs å lage V bunn istedenfor "flat bunn" Kassen blir sikkert fjernet "visuellt" og Transom blir sikkert felt inn i badeplattforma, for å få høyde:-) Blir sikkert å fortsette den 22 graders V bunnen helt bak, og kassen må jeg sikkert bevare for at det skal være plass til bunnpanna på motor, men jeg blir å "integrere den i V-bunnen, så den blir ikke synlig fra utsiden:-) Det blir mye spekulering før plasting, så takk igjen for tips. Redigert 12.April.2014 av Ona790 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Javel det er såpass djuptstikkende drevet altså. Ja men da årner det seg :) Det er heller ingen grunn til å ha kavplata på linje. Det er vanlig den stikker under på drevmontering. Heller 5 cm for langt ned enn for høgt ;) Det utgjer minimalt på farten og gir tryggere grep i dårlige forhold. At skjærgårdsjeeper og dess like tjener en knop elr to på grenseland høy montering blir ikkje så rellevant. Slike båter kjører også under andre forhold. Så lenge du holder 'neste etasje' der syllinderne er festet over vannstrømmen så er det ikkeno problem Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Javel det er såpass djuptstikkende drevet altså. Ja men da årner det seg :) Det er heller ingen grunn til å ha kavplata på linje. Det er vanlig den stikker under på drevmontering. Heller 5 cm for langt ned enn for høgt ;) Det utgjer minimalt på farten og gir tryggere grep i dårlige forhold. At skjærgårdsjeeper og dess like tjener en knop elr to på grenseland høy montering blir ikkje så rellevant. Slike båter kjører også under andre forhold. Så lenge du holder 'neste etasje' der syllinderne er festet over vannstrømmen så er det ikkeno problemHei igjen.Iflg Konradmarine. Så anbefaler dem en hekk/Transom vinkel på 14 grader, der har jeg 12 idag, samt 15.5" (393.7 mm) fra bunn av båt til senter drive shaft. På denne linken ser du tegninger med mål av drevet. Artig med prosjekter man ikke vet utfallet av:-) http://shared.buildmeaportal.com/websites/454/uploadedImages/CI454ID9615DOC1.pdf Redigert 12.April.2014 av Ona790 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noblige Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Da var prosjektet ferdig og ble sjøsatt for 1 uke siden. Propell ble prøvd, men funnet alt for stor. 18.5x23" LH. Byttet propell til 18.5"x19" og da funket det. Bare litt tung å få i plan, så enda en propell er på tur:-) Det ble betraktelig stillere i båten, mere kraft!!!! Planer ved 2400-2500 Rpm kontra 3200 før, marsjer på 28 knop ved 3000 Rpm og hadde 22 knop ved 3200 før så vil nok merke det på dieselforbruket:-)) Hvis noen er interessert i vannjet så har jeg en liggende! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 http://www.klikk.no/motor/baat/article302020.ece stort sett bare lovord der ? ser ut som at alt det som står der kommer fra båtbyggeren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
omhI Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 og nå så jeg vel båten til salgs på finn ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.