Jump to content

Fjerne bunnstoff med kaustiksoda + tapetlim


Pksp

Recommended Posts

Noen som har erfaring med dette? En kamerat av meg driver og ordner med båten sin om dagen, den har et par lag med gammelt bunnstoff. Han har hørt/lest at det skal være veldig effektiv med denne blandingen. Kaustiksodaen blir da hengende på plass med hjelp av tapetlimet. Dette skulle da stå på en 30-60 minutter, for så og spyles av med høytrykk. Da skulle visstnok bunnstoffet bare renne av.

 

Fleip eller fakta?

Link to post

Fakta. Men bruk verneutstyr! Snakker om vernebriller, heldekkende regntøy eller lignende og skikkelige gummihansker, gjerne de som er litt lange slik at du kan teipe dem for å unngå renn inn armene. Og husk at det sterke alltid skal helles oppi det svake, hvis ikke kan det sprute opp ganske kraftig, med alvorlige følger for dem som får blandingen over seg. Ville lagd tapetlimblandingen først, la den stå og sette seg en halvtimes tid før dere forsiktig blander oppi kaustiken. Det er mange år siden jeg har brukt løsningen selv, men så vidt jeg husker brukte jeg et kg kaustisk (granulat) til 5 liter tapetlim. Røres godt slik at kaustiken løses skikkelig opp.

Link to post

Bruker samme blandingsforhold til malingsfjerning og rens av olje/beis på hagemøbler og terrasse. På terassen bruker eg bare vann i stedet for klister. Trur absolutt det tar bunnstoff ! :thumbsup:

Har lyst å brøve det sjølv, men på aluminiumsskrog er det kanskje risiko for kjemisk tæring....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Gelcoat, glassfiber, epoxy, gamle reparasjoner med "stålplast" etc vil tåle blandingen veldig godt. Ting som ikke vil tåle blandingen er aluminum og zink, under ugunstige forhold vil relativt store metalldeler spises opp på minutter, og noen typer treverk (eik og teak f.eks) blir svart av kaustikk-soda (men det kan du ofte fikse ved å nøytralisere stoffet med f.eks eddik).

Og ikke slurv med sikkerheten...

Noen typiske tabber:

- Stoffet er etsende også etter det er spylt av... Dritt om bikkjer, unger og slikt går i det/tar i det, dvs spyl grundig når du er ferdig

- Man får litt av stoffet inn i hansken og går med det rett på huden i lang tid...., dvs ved den minste misstanke om søl i hansken: av med hansken og vask hendene.

- Brillene er ikke tette fra siden, når du spyler dritten av båten får du det i øyet... dvs bruk skikkelige briller

- Bilen står nedvinds når du spyler og lakken får en drøss med matte felter... dvs, tenk før du spyler

- Man "skal bare" fikse en eller annen detalj og tenker seg ikke om.

Link to post

Litt "metaresearch" på forum viser til at det er noen som har fått det til med kautisksoda og tapetlim, men enda fler som ikke har fått det til ... og noen som har fått til å fjerne bunnstoff med bare høytrykkspyler uten kautisksoda.

 

Jeg konkluderer med at det kan være ulik kjemi på forskjellige typer bunnstoff, samt at kautisksoda av og til får æren for å være virksomt når alt som skal til er høyttrykkspyling. Kort sagt, jeg vil ikke anbefale kautisksoda.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Fjerning_av_bunnstoff#Husholdningskjemi

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det skal sies at min erfaring kun er basert på fjerning av kobberstoff fra Gjøco og det som tidligere ble kalt Durahart/Kobberstoff fra Jotun (har ikke prøvd på selvpolerende). Da fungerte kaustisk veldig greit. I tillegg har jeg brukt kaustisk til å fjerne oljebasert maling og lakk på trebåter. Vasket veldig grundig etter behandlingen, og ja, treverket ble mørkere/rødlig i fargen, men når det skal males om igjen har det mindre å si.

Link to post

Forskjellige bunnstoff kan kreve forskjellig kjemi. Ta gjerne en titt på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/35303-fjerning-av-bunnstoff-med-kjemi/

Her ble det benyttet 2 forskjellige typer kjemi, STS Nr. 1 og STS Nr. 7

Her er info om stoffene om man vil unngå å søle med lut og tapetklister selv: http://www.sts-surface.no/lystbater.html

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...