Pksp Startet 5.April.2014 Del på Facebook Startet 5.April.2014 Noen som har erfaring med dette? En kamerat av meg driver og ordner med båten sin om dagen, den har et par lag med gammelt bunnstoff. Han har hørt/lest at det skal være veldig effektiv med denne blandingen. Kaustiksodaen blir da hengende på plass med hjelp av tapetlimet. Dette skulle da stå på en 30-60 minutter, for så og spyles av med høytrykk. Da skulle visstnok bunnstoffet bare renne av. Fleip eller fakta? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Fakta. Men bruk verneutstyr! Snakker om vernebriller, heldekkende regntøy eller lignende og skikkelige gummihansker, gjerne de som er litt lange slik at du kan teipe dem for å unngå renn inn armene. Og husk at det sterke alltid skal helles oppi det svake, hvis ikke kan det sprute opp ganske kraftig, med alvorlige følger for dem som får blandingen over seg. Ville lagd tapetlimblandingen først, la den stå og sette seg en halvtimes tid før dere forsiktig blander oppi kaustiken. Det er mange år siden jeg har brukt løsningen selv, men så vidt jeg husker brukte jeg et kg kaustisk (granulat) til 5 liter tapetlim. Røres godt slik at kaustiken løses skikkelig opp. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Takker for svar, da skal jeg videreformidle dette :) Verneutstyr skal selvsagt prioriteres! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Bruker samme blandingsforhold til malingsfjerning og rens av olje/beis på hagemøbler og terrasse. På terassen bruker eg bare vann i stedet for klister. Trur absolutt det tar bunnstoff ! Har lyst å brøve det sjølv, men på aluminiumsskrog er det kanskje risiko for kjemisk tæring.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bernt Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 kan også dyppe bomull i kaustisk og henge det på båten Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 (redigert) Hmm, kanskje prøve dette, prøvd malingsfjerner fra Duxola og en til for fjerning av bunnstoff uten nevneverdig virkning!! Blir mye skraping når den skal renskes helt! Hvor lenge skal dette sitte på før man evt spyler av? Redigert 5.April.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Pksp Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 Jeg har hørt 30-60 minutter Christensen. Jeg er ny på dette selv jeg så ikke ta det jeg sier for god fisk. Men jeg tenker på gelcoaten, vil ikke den ta skade av kaustisk? Hva om man har sår/skader i denne og øser på med denne blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Gelcoat, glassfiber, epoxy, gamle reparasjoner med "stålplast" etc vil tåle blandingen veldig godt. Ting som ikke vil tåle blandingen er aluminum og zink, under ugunstige forhold vil relativt store metalldeler spises opp på minutter, og noen typer treverk (eik og teak f.eks) blir svart av kaustikk-soda (men det kan du ofte fikse ved å nøytralisere stoffet med f.eks eddik). Og ikke slurv med sikkerheten... Noen typiske tabber: - Stoffet er etsende også etter det er spylt av... Dritt om bikkjer, unger og slikt går i det/tar i det, dvs spyl grundig når du er ferdig - Man får litt av stoffet inn i hansken og går med det rett på huden i lang tid...., dvs ved den minste misstanke om søl i hansken: av med hansken og vask hendene. - Brillene er ikke tette fra siden, når du spyler dritten av båten får du det i øyet... dvs bruk skikkelige briller - Bilen står nedvinds når du spyler og lakken får en drøss med matte felter... dvs, tenk før du spyler - Man "skal bare" fikse en eller annen detalj og tenker seg ikke om. Sitér dette innlegget Link to post
Pksp Svart 6.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2014 Flotte tips som man kanskje ikke tenker på i farten :) Dette skal videreformidles til han det gjelder. Takker for gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Jo bedre temperatur jo bedre virkning av kaustikksoda.og annen kjemi. Og ikke slurv med miljøet heller..... Det du spyler av må samles forskriftsmessig opp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Litt "metaresearch" på forum viser til at det er noen som har fått det til med kautisksoda og tapetlim, men enda fler som ikke har fått det til ... og noen som har fått til å fjerne bunnstoff med bare høytrykkspyler uten kautisksoda. Jeg konkluderer med at det kan være ulik kjemi på forskjellige typer bunnstoff, samt at kautisksoda av og til får æren for å være virksomt når alt som skal til er høyttrykkspyling. Kort sagt, jeg vil ikke anbefale kautisksoda. http://www.baatwiki.no/wiki/Fjerning_av_bunnstoff#Husholdningskjemi Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Det skal sies at min erfaring kun er basert på fjerning av kobberstoff fra Gjøco og det som tidligere ble kalt Durahart/Kobberstoff fra Jotun (har ikke prøvd på selvpolerende). Da fungerte kaustisk veldig greit. I tillegg har jeg brukt kaustisk til å fjerne oljebasert maling og lakk på trebåter. Vasket veldig grundig etter behandlingen, og ja, treverket ble mørkere/rødlig i fargen, men når det skal males om igjen har det mindre å si. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Du får be om rapport :) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Hvis man har mangelag med gammelt bunnstoff, kan ikke dette bare bli kladd og klin? Eller må man smøre pålere ganger? Og hva er reksjonen på de forskjellige opplagringsplassene ved bruk av dette? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.April.2014 Del på Facebook Svart 6.April.2014 Forskjellige bunnstoff kan kreve forskjellig kjemi. Ta gjerne en titt på denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/35303-fjerning-av-bunnstoff-med-kjemi/ Her ble det benyttet 2 forskjellige typer kjemi, STS Nr. 1 og STS Nr. 7 Her er info om stoffene om man vil unngå å søle med lut og tapetklister selv: http://www.sts-surface.no/lystbater.html Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.