Jump to content

Joda 8100 family med volvo penta D3 160 chip?


kimern84

Recommended Posts

hei. noen som har chippet en slik motor? Vet ikke koss propell jeg har men jeg har målt den til 20,1 Knop på en bra dag med gps da har jeg litt over 4000 omdreninger. Jeg bruker å gå 3600 omd , da ligger jeg 14/15/16knop vil jeg med 200hk kunne gå med 18 20 knop? Med bytte av propell.

 

 

bilde

 

bilde

Seaco 950 2002 modell med VP Kad43.

Grand Silver Line S300 2015 mod, med Suzuki 9,9 @ 20 HK 2014.

Link to post

Ikkje bruk chip. du kommer bare til å få feilkoder på railen med for høgt og for lavt trykk.

 

Hart sett flere ganger at den går veldig bra i starten, men etterhvert blir det bare mer og mer feil og den går dårligere enn når du ikkje hadde chip.

 

Anbefales på det Sterkeste å holde deg unna dette..

 

Du har forresten litt høgt turtall så ein litt større propell kan hjelpe deg. bør ikkje gå over 4000omdr. 38-3900 omdr bør den ligge på. men om den ligger på litt over 4000 omdr ved heilt tom båt så er det nokk riktig propell;) har du over 4000 omdr på vanlig lastet båt ville eg byttet propell

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post

"Chippet" er et passe gammelt uttrykk fra den tiden motorstyringscomputeren ikke kunne omprogrammeres direkte men det måtte loddes ut og inn chip'er.

Men funker veldig bra når det utføres proffesjonelt. Min 2000 modell Jeep turbodiesel f.eks. måtte loddes om, men fra ca 2001 kunne den omprogrammeres direkte gjennom OBD II-porten.

 

Såkalt Powerbox derimot bør man holde seg unna! Det er kanskje det Joda3300 tenker på i sin advarsel ?

 

Les mere her http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1

 

D3 http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FVOLVO_PENTA_D3_D4_D6.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Norsk Motorkompani tar vel mellom 5 og 8 tusen for omprogrammering såvidt jeg husker.

 

Flissundets software gir 195 hk http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&plId=24562&g0=21804&g1=21822&pg=21832&p=42355

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Men er dette software oppgradering som går på Bosch sine styreenheter? ? eller er det ein sånn tuning boks du kobler inn på railen og "manipulerer rail trykket" ?

 

Uansett anbefale eg ikkje å trimma motoren til mer enn hva dem orginalt tar ut av marinemotorene. Volvo har nokk rekna litt på ka som går an å ta ut av dei i marine.

 

Man ber jo om bråk meiner eg ;)

 

Mvh Tom Erik

Link to post

Ta kontakt med

http://norskmotorkom...hp?name=MARINE1

De kan virkelig anbefales :yesnod:

 

Da skal det være helt trygt å "trimme" din D3. HaddeD3- 160HP i min Stingray 250CS, men hvor mye du kan oppgradere til avhenger av årsmodell osv....

Du må ha serienummeret på motor, vekt på båt,propelldata,fart idag,max turtall idag med normal last, type og utveksling drev, samt endel andre opplysninger, så får du oppgitt hvor mye din motor kan oppgraderes, antagelig er 190HP software det maksimale du kan få.

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post

Litt off topic, men for de som ikke har drev (eller om det finnes Konrad drev som takler så mye?) så er det imponerende tall for D6 her http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21804&g1=21822&pg=21823&p=42346

510 hk og 1200 Nm burde dra snerken av kakaoen. Får de fleste andre rekkeseksere (og V8 diesel) til å virke litt puslete.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...