Jump to content

Fortøyning av seilbåt i bås, hva er det som duger av utstyr?

magnuje

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt min første seilbåt og fått plass på KNS Dronningen i Oslo. Var nede i havna og sjekket hvordan folk hadde ordnet med faste fortøyninger og det ser ut som de fleste ligger med sjakkel og deretter fortøyningstau med "innebygget" kause.

Jeg lurer først og fremst på hvilken tykkelse jeg burde ha på tauene i forhold til båtens 4,5 tonn? Vil 14 mm holde for eksempel?

Er det en vesentlig forskjell på billigtauene til for eksempel Biltema (199 for 2 stk) i forhold til for eksempel denne vesentlig dyrere linen på Seatronic (499 for 1 stk).

Jeg vil så klart ha dette så billig som mulig, men uten at det går utover nattesøvnen under vinterstormene. Båten skal ligge i boblehavn.

Tusen takk for all hjelp!

Redigert av magnuje (see edit history)

Jeg fikk anbefalt 14 mm til min båt. Motorbåt og den veier ca 6,5-7 tonn!

Jeg har nå kjøpt de nye fortøyningstauene fra flak med innebygd demping. Og supplert med gummiavlaster.

Kan ikke hjelpe med fortøyning av seilbåt , men tykkelsen på tauet skulle være godt nok.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Enig, 14mm bør holde hvis du ligger i en skjermet havn. Hvis det har tendenser å stå på litt om høsten og vinterstid skader det ikke å gå opp et par mm for å sikre både båt og nattesøvn. Min båt ligger veldig utsatt til og derfor har jeg to 18mm flettede Biltema-tau i hvert hjørne vinterstid for å sikre mine gode 10 tonn. Selv da føles det i grenseland av og til når det stormer som verst. Hadde jeg ligget nærmeste nabohavn (som dessverre har maksgrense på 40 fot) hadde det holdt med enkle 16mm tau da den havna er rolig i forhold til de fleste vindretningene. Så beliggenhet kan ha en del å si.

Indre Oslofjord er vel ikke så veldig utsatt, og 14 mm billigtau bør holde i massevis så lenge man har nok tau og gode dempere.

Det er mange som nøyer seg med fire tau, men for en litt stor båt bør man også sørge for spring. Med fire tau som står omtrent vinkelrett (brest), så har man omtrent ingenting som hindrer båten i å stange inn i brygga dersom det virkelig skulle bli uvær.

(se også ... Båtwiki-artikkelen om fortøyning i bås)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vi benyttet billigtauene fra Biltema som permanent fortøyning på seilbåten i 3 sesonger. Hadde da strekkavlastere i gummi. Det ene tauet ble vel forlatt på kaia over vinteren også. Tauene viser minimalt med tegn til slitasje, så billigtau ville jeg ikke vært bekymret for.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Kornelia ligger med 4 stk 16 mm tau + Det er ikke fordi det er i nærheten av nødvendig. Grunnen er rett og slett at 16 mm er bedre å jobbe med. 12 mm syns jeg blir fiklete, selv om styrken i 12 mm er nok i massevis.

Like viktig som gode fortøyninger er det å sørge for at brygge, og spesielt hvordan utliggere er festet til bryggen er dimensjonert. En 15 tonns båt litt lenger inn på brygga fikk store skader i vinter fordi utligger ikke holdt gjennom vinterstormene. Dette var på Hovedøya nesten innerst i havnebassenget i Oslo.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

-jeg hadde inntrykk av at sjakler ikke var lov i organiserte havner?

TS, har du midtskips pullerter på båten? disse er fine å bruke til spring. Da kan du ha faste, tilmålte tau med løkke, som lett hektes på pullertene. Da er båten på plass. Altså, ligger du eksempelvis med hekken inn, har du ett tau fra tuppen av utrigger og akterover til midtpullert. Ett tau innerst på utrigger, og frem til midtskipspullert. Begge sider. da ligger den stødig og skånsomt, uten noen knuter, på svært kort tid når du kommer til havn.

Så blir det ett tau i hvert hjørne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...