danblo Startet 7.April.2014 Link til dette innlegget Startet 7.April.2014 Ohoi! Jeg har en eldre 24 fot ombygd livbåt med en like gammel sabb 10hk diesel som går mot sine siste dunk og har lyst å bytte ut denne med noe litt kraftigere før sommeren, jeg har en eldre 40hk påhenger som starter men har ødelagt drev. 4 knop er fin fart men når man skal hjem på søndager er det greit med noen knop mer. Kan også nevne at båten var veldig billig og har vurdert å kjøpe ny motor men det blir mange ganger dyrere enn det båten er verdt. Jeg leker litt med ideen om det går ann å bruke bare motoren fra påhengeren i stedet for den gamle sabb motoren? om ting vil tåle dette? Har sett følgende problemer som må løses: koble motor til koblingen, motorfester og feste koblingshuset til motor. Jeg tenker å beholde det orginale vridbare propellanlegget og koplingen i båten og koble ny motor på den orginale sabb koblingen, begrense ny motor til 2000-2300 rpm hva tror dere med litt mer kunnskaper enn meg om dette? kan det gå? Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hmm, artig eksperiment. Utrolig hva man kan koble sammen om man har nødvendig verktøy og praktisk evne, men om dette vil bli bra er jeg nok litt i tvil om. Kan sikkert få det til å gå, men den gamle 40hk vil nok bli sur og misfornøyd. -For ikke å snakke om varm.... Hadde ikke vært greiere å bare pluke ut den gamle og tette gjennomføringen etter propellakselen for så å lage en utvendig brakett for påhengeren da? -Og en fjernstyring så du ikke må sitte bak der og holde den i hånda? Sitér dette innlegget Link to post
danblo Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) Jeg har tenkt om det også var en mulighet, men nå er undervannshuset på 40hk vrak så derav ideen. også ligger båten på vannet i tillegg. Jeg må uansett sjekke ut om det er veldig mye jobb å lage motorfester først. men hvordan kan den bli for varm? jeg vil jo tro at rett i overkant av 2000rpm burde være helt ypperlig å ligge på. Edit legger ved en lite videosnutt av den gamle sabben Redigert 7.April.2014 av danblo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Om dette innebærer at motoren må monteres liggende så tror jeg det blir mye fikkel, forgasserne må stå oppreist, eksosen blir vrien å få kontroll på og å få vann i den blir også en utfordring, Kjølevannet kan også renne inn i sylinderne når motoren stoppes. Skal du kunne bruke den så må den nok monteres stående i allefall. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
alfaalfa Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Men i 200rpm, hva er ytelsen i dreimoment og hk på en turtallsloppe da? Litt metallarbeider for å få motorfester. Litt rørlegger for å få kjøling. Litt mer metallarbeider for å få en drivaksel. Og den sitter i bunn av blokka. For å ta ut kreftene til siden - bygge om innsugsmanifold for å kunne bruke gasserne. Litt mekking for å få aksler og foringer til å tåle turtallet som du nå må bruke. En slik 10 hk sabb er vel ikke så kjapp i rpm. Så det er vel ikke lagre som tåler særlig turtall. Bør vel dreves ned dette... Blir nok mulig å få til dette. Till sommeren 2015. Sitér dette innlegget Link to post
danblo Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 hmm, der har du et godt poeng, jeg tenkte ikke på forskjellen mellom stående og liggende motor, da blir det litt for mye jobb igjen til at det er verdt det, så da legger jeg den ideen død her og nå :) takker for innspill, ser ut til at jeg må bite i det sure eple å kjøpe større motor, vis noen har en gammel diesel eller bensin 20hk og oppover liggende så kan det hende jeg er interessert i den. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) 2000 er alt for lite skal du drive samme oppsett som sabben. Den gikk vel 12-1500 ? du må nok belage deg på å bruke motorens fulle turtallsregister og gire ned ta pina samt ha et digert svinghjul gjerne slik som sabben har for å oppnå tilstrekkelig moment. Dette vil etterkvart bli ganske slitsomt¨å høre på vil eg tro. Finn heller en gammel mercedesdiesel elr noe. Billig og bra! ellers var det nå svært lite fraamdrift til å ha så høyt turtall på den videoen. Var det med hensikt og redusert skjæring eler er det slik det er satt opp ? Redigert 7.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 "Spenstig" tankegang, men du har nok i hvert fall et par umiddelbare utfordringer: - Påhengermotoren er laget for å få kjølevann via undervannshuset med innebygd vannpumpe. Her må du mekke en eller annen erstatning. - Det er tvilsomt om påhengermotoren vil trives særlig med å bli lagt "på rygg" nedi der for å kunne kobles til popellanlegget i båten. Spesielt vil nok flottørsystemet i forgasseren bli litt "satt ut" av en slik uvant arbeidsstilling ... Jeg tror det er best å la "gammelsabben" fortsatt gjøre jobben, eventuelt finne en erstatter som passer bedre enn påhengeren til slikt ... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Da ville jeg heller finne en bilmotor enten bensin,eller diesel å marinisere den. Beteler ikke så mange kronene for en slik motor,marinisering,fikser du selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
valvolainen Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hvordan vet du at den du har nærmer seg sluttlevd? Får fortsatt deler til disse, og det vil ujtvilsomt være billigere enn å mikke noe greier med en påhenger? Masse hjelp å få til reparasjon av din gamle sabb her inne:=) Dessuten er det på tide med en sabb-fikse-tråd igjen her. Sitér dette innlegget Link to post
danblo Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 på videoen lå jeg på ca halv gass med full vridning forover, holdt rundt 4 knop der. jeg får den opp i 5 knop på full spiker. ja det hadde jo vært morsomt å prøvd å fikse den gamle sabben, men da må kjølekappa sveises (knekt av en stort flak) også må det skiftes diverse innvendige deler, så da kan heller noen andre overta motoren og gjøre det når jeg har fikset ny motor. Jeg tenker et sted imellom 10-15 knop maksfart på balja burde være enkelt å få til med et motorbytte? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) 15 knop i ei sånn balje som en livbåt er? nei tror du vil slite med å bikke 8 sjøl om du drar opp i over 60 hk :) Høres ut for meg som maksvridningen din er stilt for lavt. Redigert 7.April.2014 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 10hk sabb har maks turtall 1800 og maks moment på 1500 iflg boka. og ikke umulig at den får for lite vinger om motorfester begynner å bli litt slarkete. Slike skrog har noe som heter skrogfart, avhenger av vannlinjelengden. Opp til denne farten så kreves ikke mye krefter - men når man kommer til et visst punkt da er det stopp , som pluto skriver over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
danblo Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 fant en kalkulator på nettet der jeg la inn skroglengde og hvor dypt den stikker og største skrogbredde, der fikk jeg 12 knop til svar, hvorvidt dette stemmer aner jeg ikke. men hvordan kan jeg justere maks vridning da? kikket litt på det idag og fra 0 vridning til full forover vridde propellbladet seg 30-35 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Horfor ikke sette inn en brukt Sabb f.eks denne. Passer sannsynligvis til fundament og propellanlegg Sitér dette innlegget Link to post
danblo Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 har hatt tanken på det, men det er begrenset hvor mye man vil koste på en uregistrert balje man i utgangspunktet har fått gratis, men ellers så takker jeg for annonsetipset :) Men nå har jeg tilgang på tilhenger så jeg blir å dra den opp i løpet av helga for å rense den under, den har overvintret på vannet de siste 2 årene, så det har nok grodd litt, skal også sjekke opp propellvridningen og mulighetene for å justere denne. Vis det er noen skeptikere til å dra den opp med henger så kan jeg informere om at det er veldig flat bunn på den og den veier bare ca 1300kg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 2+ år med groe gjør jo ikke underverker med farta akkurat :) Med ren bunn , så kanskje du får 6 knop - det er jo en økning på 50% 1300kg opp på henger går greit om hengeren (og bil) er istand til det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sandman1 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Om jeg husker formelen rett, så er skrogfart ca 6,5 knop på en 24'.. Trekk litt ifra pga at det er lengde i vannlinja som skal brukes, nå er de riktignok nokså rette foran/bak. (søk på replacement speed) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Replacement speed... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Deplacement speed!!! Helbredes mobiltelefon!! Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
sandman1 Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Enkleste formelen jeg har funnet: Roten av(skroglengde i fot i vannlinje) * 1,34 = deplasement fart i knop. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Mons Olav Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Hvorfor ikke feste påhengeren på en brakett bak på båten?Du kan fremdeles styre med roret om du vil det. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
xreidar Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Det går fint bare og sette opp en braket for motor og en vann pumpe til kjøle røret på motoren og en vinkel kasse til akslingen ps bruk vinkel kasse fra fabrik/ industri kasse med ut veksling i alle skalaer Sitér dette innlegget Link to post
xreidar Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Sliter med en opp kobling på et arnesen drev har prøvd og sette fleksi koplingen fra slepper den holt i 3 mnd så slap vulkan og cv ledet er 19,4 cm lang så jeg har ikke plas , motor er en Cummins 3,9 bt 80 hk og drev arnesen 8 tmd nok til 1000 hk lurte på og sette på en klemflens og koble sammen girkasse men med så kort aksling som 7 cm må motor innstilling være hundre % ikke lett er det noen som har forslag aksling er 7cm og 30 dim git kassa har en flens på 50 dim senter og 75 i skrohuls ut vending 101cm plas i moloen drev og gir er 7 cm Må da vêr flere fleksiled som tåler mer og som ikke byger mer en 10-13 cm i radius og 10-14 i lengde hjelp hjelp Sitér dette innlegget Link to post
NicoB Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hei, holder på med tilsvarende prosjekt. Bygger om en 30hk til innenbords som blir montert fast i skrog med ror bak. Eksos og kjølevann kjøres i egne slanger som du ser. Eksosslangen blir nok byttet ut med rustfri flexislange. Svanehals for å unngå vann i motoren. Nicolai Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.