Raymond Romsdal Startet 7.April.2014 Link til dette innlegget Startet 7.April.2014 Noen som har noen store motsigelser mot turen Stavanger - Sandefjord lørdag-søndag? 30fot pluss kalæsjbåt. ser på langtidsvarselet(som ikke er verdt så mye) men, eneste jeg har og se på nå.. er mulig 8-11m/s utenfor egersund fra sørvest, pålandsvind. Denne som bekymrer meg mest til nå men, ligger man litt ute så er det vell lange fine bølger å putre avgårde i? Ellers ser det ut som det holder seg mellom 3-7m/s resten av turen. Skal sette oss ned å planlegge nødhavner o.l samt. se ut bakveien rundt lindesnes om det skulle bli behov for dette. Tenkte Stavanger til Kristiansand på lørdag og så fortsette hjem på søndag. Ser ikke for meg ut at dette skulle bli for dårlig tid, båten er visst god for 30+ knop. men, ser for oss en tuslefart mye lavere en dette. litt etter hva været tillater. Har fått med meg at sletta og lindesnes fyr kan være tricky, og sletta har lokal vær man kan følge samt, mulighet for å ringe redningsskøyte for tips o.l? Lindesnes kan vell fint ungåes med å ta fjorden bak. Gjestehavner med strøm og fåretrekke da det blir midlertidig gassvarme på turen iom. at båten ikke har noe varme lagt opp annet en landstrøm. (tenkte å stroppe fast en gassovn så den står støtt og fast.??) Tips til overnattingsmuligheter med landstrøm på turen hadde vært kjekt. Egersund,Mandal,Kristiansand,Arendal(må vurdere å legge innom på kaffe hos bjørn) :), Kragerød, Porsgrunn.. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Sletta er et stykke nord for Stavanger så du trenger ikke tenke på den. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Cool, bare sett mange har nevnt denne ofte :) noen farepunkter mellom stavanger -kr.sand? forutenom land :) Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Det kommer an på været, men det er mindre motstrøm hvis du holder deg et stykke ut fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Lillesand og Arendal har strøm. Lindesnes kan være tøff ja. Så er det så mye som 12 sekundmeter, så hadde jeg sterkt vudert å ta traktorveien Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Lista i noe særlig mer enn 11-12 meter per sekund er ikke nødvendigvis en spesielt artig opplevelse, koker mye rar rotesjø der nede jeg aldri klarer å skjønne meg på. Pålandsvind langs Jæren er heller ingen drøm, men det er jo ikke snakk om enorme mengder i dette tilfellet; jeg vil tro det går greit om dere går minst 4nm klar av land. Men ved pålandsvind kommer det gammel sjø inn fra Nordsjøen, så det avhenger jo også en del av hvordan været har vært i løpet av siste par dager før dere legger ut. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Ja, må følge litt opp med værmeldinger osv.. framover.. Har fri hele påska så for min del er det ikke hast.. men, co-pilot har jobb på søndag.. ingen problem å ligge av været en dag eller 2 for min del.. bare litt kjedlig uten selskap :D om det blir til det.. hørte jo rykta om noen som tok hele turen i et jafs.. men, er jo litt stas og.. så å få noen minner ut av turen gjør jo ingenting Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) Det viktigste er vel som du selv skriver, sette seg ned og plotte ruta, plotte alternativer og nødhavner. Deretter sjekke værmeldinger helt opp til avgang samt så ofte som mulig under veis. Ikke gå med en 30-foter om det er meldt mere enn 10 sekundmeter(egen erfaring i henhold til hva som er akseptabel komfort på en så lang tur). Du bør også ta en titt på henteturen til Diesel-Dahl hvor det ligger masse forslag til innaskjærs ruter. Redigert 7.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Raymond Romsdal Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 will do Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Jeg hadde hastetur med vår båt da jeg hentet den helt i slutten av november i fjor! Det var fra Bergen til langesund ! Jeg gikk Bergen - kr.sand på ca 10 timer og kr. Sand -langesund på 4 timer snitt fart ca 21 knop! Men vi var så heldig det går Ann og være med været! Uansett for oss så var det ikke noe ufint farvann rundt sør-kysten gikk helt fint. Men som dem sier , se an været og gå når det føles trygt:) God tur skal du ha iallefall! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Raymond Romsdal Svart 7.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Ja, håper på litt govær.. så man får no minner på turen og :D Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Hei! Dersom værutsiktene ikke gjør at du må forsere Lista og Lindesnes så anbefaler jeg overnatting i Kirkehavn på Hidra og Korshavn på Revøy like før Lindesnes. To plasser som jeg synes er i særklasse på strekningen. De to plassene er også gode nødhavner. I stedet for å gå rundt Lindesnes anbefales også Spangereidkanalen. (sjekk høyden under broene med din båt) Lykke til med henteturen! Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Spangereidkanalen har seilingshøyde 4,5 meter, så det burde gå bra Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hei. Hyggelig at du satser på kaffi hos meg. Det liker jeg :-) Men desverre, slik det ser ut np er jeg bortreist fra og med lørdagen til tirsdag. Men det kan skje endring i siste liten. Å DA ER KAFFIEN KLAR. :-) Når det gjelder turen så bør du ha med kartplottere med kart for aktuelle strekning. Minst to. En du kan ha i backup å en du har lagt opp en ferdig rute på. I tillegg til den ruta må du ha kriseplan B og C. Å kanskje D og når det gjelder nødhavner. Blir du overasket av dårlig Vær må du kunne søke ly. Jeg har selv opplevd hvor fort en 11 -12 ms øker til 19 og 20 ms. Å da er det ikke lett å stikke ny kurs med waypoint på en plotter. Tro meg på det. :-) men når det ligger ferdig på forhånd kan du velge underveis på en enkel måte. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jupp, da satser vi får at planene dine skjærer seg så man får sett dama :) og en varm kopp kaffe :D Står helt ny plotter i båten, har pad med navionics og navionics på telefonen. samt pc med.. Skal printe ut kartforslagene fra dieseldahl sin hentetråd på A3 ark og ha med. Fått noen tips til nødhavner/havner allerede.. skal ta et lite planleggings røsk idag, når co-pilot kommer hjem fra jobb. (Og om du nå blir bortreist :D så får man nokk sikkert flere muligheter iløpet av sommern :) lagt dama i "my fleet" :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Veldig bra. Håper det blir ern knall tur. Nå et det jo lite vind her øst. Så noe sjø her er det jo ikke nå. Hvordan det er vestpå vet jeg ikke. Husk på Egersund og Flekkerøy på diesel fylling. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars O Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Var det billigst der, Bjørn? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Fra haugesund til Arendal er det rimeligste jeg vet om hvertfall. Hører de snakker pent om en stasjon under askøybroa og.. :-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Raymond Romsdal Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Notert i loggen Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Rasvåg er også en skjermet og fin gjestehavn på Hidra. Vær nøye med å følge merkingen bare :-) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Dersom værutsiktene ikke gjør at du må forsere Lista og Lindesnes så anbefaler jeg overnatting i Kirkehavn på Hidra og Korshavn på Revøy like før Lindesnes. Støtter begge disse forslagene, knallsteder begge to. Lå i Kirkehamn en eviglang junikveld i fjor. Tror jeg må seile ned dit igjen snarlig; takk for påminnelsen! Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Da er henting utsatt, mekaniker som gikk over båten fant noe feil.. Båten ikke klar for etter påsken engang.. Igrunn bra det.. Dog kjedelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hva skal vi drive med når hentetrådene blir utsatt ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 (redigert) Ja, hva skulle vi ha gjort uten hentetrådene. Det får meg til å tenke på et godt uttrykk som igjen fikk meg til å minnes en liten sketsj med Trond Viggo Torgersen: Ka skulle vi gjort uten havet(skulle vi bært båtan) ?http://youtu.be/7Zck2_ShCao (rimelig frodig språk nordpå ) Håper det var greit å legge inn denne her Redigert 10.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nero II Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Raymnd, når du fårst har mekaniker ombord, få tømt og rensa tank og satt på nye filtre. Det er en fæl følelse når turtallet synker og motoren stopper fordi gammel drit er virvla opp... Ellers kan du gå innenfor Lista og, du ringer til båttrekket på Listeid. Hyggelige folk. Det er en flott snarvei! Ikke gå til Rasvåg, det er et helsike å finne fram, hvis du kommer sjøveien, og kanalen er trang for en 30 foter. Hold deg til Kirkehavn eller Vågen, hvis du vil innom Hidra. Har du fint vær kan du legge noen lange fine strekk langs Aust-Agder, og så er det bare fra Kragerø til Nevlunghavn som kan være barskt. Men der er vel du bedre kjent enn meg. God Tur! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.