khmoe Startet 7.April.2014 Link til dette innlegget Startet 7.April.2014 Hei, vi kjøpte båt sist sommer og fikk beskjed om at lageret på sjøvannpumpa var gåent. Ringte litt rundt og alle sier at man må kjøpe hele pumpa ny 3-3500kr. Googlet litt på nettet og fant ut at det faktisk er mulig å bytt lager selv om volvo sier det er umulig. Lageret Volvo har valgt å bruke er av typen som ruster ekstra mye og ikke av den rustfrie typen som jeg syntes de burde ha valgt når pumpa koster så mye. Nok om det. her er litt bilder av hvordan dere får byttet Lageret. Det man trenger: ss 6006 2rs Lager Ny impeller, pakning og gjerne simringen på akselen. (alt dette ble byttet av forrige eier sist sommer(selv om lageret var defekt). Lager avtrekker med 3 armer helst. skrutrekker og pipesett. se bilder. Starter her: Ta av støtte staget: Sett på avtrekkeren, men ta bare såvidt grep i huset og ikke lageret. 2-3mm ca. Her ser dere lageret blir igjen og huset dras av. Fult av rust fra lageret inne i huset, så bare å skrubbe/vaske forsiktig. Slik ser det ut nå, kun lageret som sitter igjen (rustent og "fint") Bruk avtrekkeren igjen og dra av lageret. ta godt grep så lageret ikke deler seg. Lageret av Tørk av akselne så den er helt ren og pen. sett på det nye lageret. Bruk en langpipe som kun treffer på lagerets innerste ring så du ikke slår den skjev. ta deg godt til og dunk forsiktig med en liten hammer. Lageret på plass. ta og tørk det rent og pent. Tok litt fett på selve akslene der simringen skal jobbe. Jeg tok på noe marine fett på aksel og på pakningen(Satser på at litt smøring ikke er helt feil.) Så satte jeg på huset. Her ser man hvordan lageret sitter i huset med klarning osv. Da er det bare og montere impeller huset med impeller. Alt på plass igjen. Båten er nå fikset. Vi byttet ikke impeller eller pakninger da dette var ca 30minutter gammelt og alt var rent og pent enda. Det lekker ikke noe fra huset og ingen vibrasjoner eller ulyder lengre. Jeg er ingen ekspert, så dette er en en guide fra en person som har eiet en båt i 7mnd Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Bra jobbet og penger spart ! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Jeg lurer bare på om det er noe poeng med rustfritt lager? Når tetningene gir etter og pumpa begynner å lekke så må vel pumpa uansett overhales og da er det vel naturlig å bytte lager også. Sitér dette innlegget Link to post
khmoe Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Oppdager man at det bare drypper å kan man beholde lageret på og bare bytte tettningen. trenger ikke å dra av hele greia da. Poenget er jo at Volva Penta sier at det jeg har gjort her er umulig. Lager skal vist være støpt fast. noe som bare er tull. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.