Jump to content

Yanmar 3G, svart røyk, lavt turtall og lav fart - hvorfor?

zooper

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en seilbåt med forbehold om at motor og drivlinje og skrog passerer inspeksjon og test. I dag var det prøvekjøring, men det giokk ikke helt som håpet.

Motoren går som en klokke med ren eksos gjennom helle turtallsregisteret... når den går i fri. Framover derimot går den ikke opp i mer enn 1500 omdreininger, og svartrøyken melder seg i god tid før dette. Maks fart lå på drøyt to knop. I Revers derimot gikk det langt bedre og det var ingen svartrøyk og motoren akset greit (fikk ikke testet ordentlig).

Båten ligger nå på vannet for tredje sessong uten å ha blitt tatt opp. Skrog, drev, ror og propell er nok mer igjenngrodd en "The Great Barrier Reef". Jeg følte ikke for å dykke for å sjekke grundigere.

Jeg tipper at symptomene på lavt turtall, lav fart og svart røyk i gir forover skyldes ene og alene groe som gjør at motoren må jobbe hardt... men jeg er langt fra sikker. Hva tror dere om min antakelse? Hva annet kan dette eventuelt skyldes????

Er det forresten slik at propellen går lettere i revers enn framover?

Veien videre nå blir å ta opp båten og rengjøre den, for så å ta den med på en ny prøvetur. For å spare tid og penger vil jeg ta pussen av skroget over og under vannlinja i samme slengen. For å slippe å sitte med svarteper om dette ikke skulle løse problemet... å ha tatt århundrets båtpuss bare for oppdage at det var til ingen nytte... så vil jeg kreve at selger tar ansvar for at motor med drivlinje er ok, og da holde tilbake en god slump med kronarsjer til test nummer to er gjennomført og motor og drivlinje er friskmeldt, stort nok til at han er motivert til å stå for ansvaret og det raskt. Består den ikke denne testen må selger utbedre feilen innen rimelig tid. Om ikke, ja da overtar jeg problemet og beholder pengene. Dette bringer meg over til et annet sprøsmål. Hva synes dere er rimelig tid å gi selger til å utbedre feilen? Jeg har jo lyst til å bruke båten hele sesongen.

Ytterligere opplysninger: 36 fots seilbåt fra 1984, hardt bunnstoff, overhalt motor i 2012 med nytt ferskvannskjølesystem og aksling (Yanmar 3GM30). Oljetrykk er målt og funnet i orden. Det er ingen temperaturmåler på båten, og det var ingen temperaturlampe som lyste. Ingen ulyder fra motor.

Eureka. Det kommer vann ut med eksosen. Eksosen er svart (utbrent drivstoff pga mer drivstoff enn luft) og,ikke blårøyk som kan skyldes for høy temp. Svart røyk kan blant annet skyldes at motoren går tungt pga groe på skrog og propell. Motoren oppdager den lille reduksjonen i turtall og forsøker å kompensere med å øke drivstoffmengden og røyk er et faktum.

Hva kan impeller ha med lavt turtall og svart røyk? Her kan det også være verdt å påpeke at jeg ikke mistet turtall etterhvert som motoren ble varm. Problemet var konstant siden start, og motoren gikk klokkerent. Jeg vil uavhengig av problemet mitt etter overtakelse skifte impeller, alle filtere, reimer, osv da båten er ny for meg. Men, jeg tviler på at det er noe galt med motor.

Sort røyk betyr nesten alltid at motoren ikke får nok luft. Plukk av luftfilteret for sjekk.

Forsvinner sotingen er det bare å sette på nytt filter.

Hvit røyk indikerer damp, dvs at sjøvanns-siden tetner og at det blir for lite vann i eksos i fohold til varmen der. Evt. at toppen lekker vann inn i sylinderne. Samme effekt - damp.

Blårøyk indikerer at motorolja lekker inn i sylinderne osv.. Håper det kan være til hjelp.

Dette ser du raskt når båten blir tatt opp. Ser propell og drev ut som en blåskjellfarm trenger du ikke å lete mer, feil funnet! Siden motoren går greit i fri har du enten et defekt drev eller mye groe. Og et defekt drev som trekker så mye kraft vil bli meget varmt meget fort!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er garantert groe iom at båten har ligget ute for tredje sesong. tenk hvor mye mer motor må jobbe for og komme opp i turtall med blåskjellfarm under. Det som og henge en fallskjerm bak båten. Tok en test på min båt som har to aksler kjørte kun den ene opp i turtall. svartrøyken kom ganske fort ja.. oppnådde bare 1600 omdr. mot normalt ved bruk av begge motorer på 2600 omdr. Har du sjekket at turboen snurrer? hvis du har det. når denne ikke gir nok luftmengde kan også svartrøyken komme.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Har hatt akkurat samme symptom på min seilbåt med foldepropell. Får ikke opp turtall og fikk max 2 knop forover. Kom ogå ut svart røyk og grå/svart kjøle vann.

Forige helg teipet jeg en stål sparkel på en båtshake og følte meg frem til propell, kunne ikke se propellen fra brygga. Etter ca. En times skraping fra begge sider av båten var jeg ute på test tur og fikk 5,5 knop på max mot 6 knop når propellen er behandlet etter vår puss på på land.

Rogeri: selger vet ikke hva slags propell som sitter på den, men mener det er en fast propell (har sett tidligere selgers annonse, og han nevner ikke dette - noe man normalt gjør når man har slike fancy greier).

Miss Amalie: Neppe problemer med lufttilførsel da dette også ville gitt effekt i fri. I fri går den perfekt.

Eureka: Mye mulig at det ikke er fullgod gjennomstrømning i kjølinga, men dette ville ikke gitt den kombinasjonen av symptomer vil jeg tro. Men, ja, dette må nok gåes over dette og, uavhengig av det som sannsynligvis er feilkilden her. Jeg følger nøye med på tråden om systemrens. Nå er denne ferskvannskjølt, men fram til varmeutvekleren og ut gjennom eksosen kan det være mye greier.

Bergstad: Jeg tror ikke det er turbo på denne motoren - noen som vet? Tror uansett ikke en defekt turbo ville gitt kombinasjonen av symptomer... husk, den går i ræserfart i fri, med blankt vann og ren eksos. Men, husker du om du opplevde forskjell på framover og revers?

Maelms: Jeg likte løsningen din, skulle ønske jeg hadde tenkt på dette før. Båten ligger et stykke unna, så neste anledning vil båten ligge på land.

Når båten kommer på lland kan jeg nok konkludere med rimelig stor sikkerhet at det er groa som er feilen. Men siden jeg ikke kjenner hverken båten eller selger, så er jeg ikke så sikker på at jeg er villig til å ta den risikoen det innebærer å trekke en slik slutning og gjennomføre kjøpet 100%. Jeg akter å holde tilbake penger til jeg er helt sikker, og det vil si at jeg har fått stresstestet motoren på vannet etter at groa er fjernet. Sprørsmålet er derfor hva annet dette kan skyldes... for det virker som om det er en ganske bred enighet om hva det sannsynligvis skyldes, nemlig gjengrodd skrog og propell.

Jeg kan lite om akslinger og girkasser og slikt. Kan dette være mulige og sannsynlige feilkilder? I så fall, hva? Hva innebærer feilen av innsats og kostnader for å få utbedret, osv? Andre potensielle feilkilder?

Her er det mye bra svar... og svar om at det ikke er noen andre tenkelige muligheter, ja det er jo bra det også... på en måte :)

Eureka. Det kommer vann ut med eksosen. Eksosen er svart (utbrent drivstoff pga mer drivstoff enn luft) og,ikke blårøyk som kan skyldes for høy temp. Svart røyk kan blant annet skyldes at motoren går tungt pga groe på skrog og propell. Motoren oppdager den lille reduksjonen i turtall og forsøker å kompensere med å øke drivstoffmengden og røyk er et faktum.

Hva kan impeller ha med lavt turtall og svart røyk? Her kan det også være verdt å påpeke at jeg ikke mistet turtall etterhvert som motoren ble varm. Problemet var konstant siden start, og motoren gikk klokkerent. Jeg vil uavhengig av problemet mitt etter overtakelse skifte impeller, alle filtere, reimer, osv da båten er ny for meg. Men, jeg tviler på at det er noe galt med motor.

Bergstad: Jeg tror ikke det er turbo på denne motoren - noen som vet? Tror uansett ikke en defekt turbo ville gitt kombinasjonen av symptomer... husk, den går i ræserfart i fri, med blankt vann og ren eksos. Men, husker du om du opplevde forskjell på framover og revers?

Ja husker dette veldig godt :smiley: prøvde bare fremover revers var ikke i mine tanker og teste ut dessverre. For og si det sån min gikk også helt fint på alle turtall i frigir. Men med en gang belastningen ble for stor kom svartrøyken. Turte ikke dra på for lenge da mine motorer er litt av den eldre garde fra 1991..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg har en 3GM30F (ferskvannskjølt) på 36' seilbåt. Det er ingen turbo på denne motoren og heller ikke noe luftfilter som kan gå tett. (Det sitter en skumgummimatte inni lyddemperen på luftinntaket, men neppe noe som kan stenge for lufttilførselen...)

Jeg har også båten liggende på vannet i to og tre sesonger av gangen. Bruker selvpolerende bunnstoff og opplever normalt bare et slimlag på skroget, -sjelden rur eller skjell. Propellen derimot... Der sitter det gjerne tett med rur, - og disse er nok til at farten synker dramatisk. Typisk holder jeg 4 knop til slippen med en motor som tydelig jobber og 7.2 knop hjemover med omtrent samme turtall og en mye mindre anstrengt motor.

Kan godt tenke meg motoren sliter enda mer om det er skjellfarm under hele båten... Om det skulle være en foldepropell som kanskje ikke greier å åpne seg helt er det enda en faktor som kan redusere hastigheten.

Kan ikke annet enn å anbefale en tur på land for å få av groa, - og så får en ny prøvetur på vannet vise om det er nødvendig å gjøre noe med motoren.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...