Jump to content

Seajet 033 bunnstoff på ny Seajet 117 epoksyprimer, det krakelerer

Dagsven

Recommended Posts

Hei Folkens.

Har skrapet vekk alt bunnstoff og så pusset lett over for jeg vasket hele skroget. La så på 1 strøk seajet 117 2 komponent epoxy primer. Ventet til dagen etter og slipte så lett igjen før strøk nr. 2 og så strøk nr. 3 kom på. Etter at det hadde tørket slik at det ikke svertet lengre la jeg på 1 lag med seajet 033 bunnstoff. Etter bare kort tørketid krakelerte bunnstoffet!!!! Hva i huleste har jeg gjort feil? Må alt fjernes igjen? Har ikke lagt strøk nr. 2 enda i påvente av hva jeg skal gjøre.

Tips mottas med stor takk!

Takk for svar. Fikk beskjed av en kompis som sa at det lønte seg å legge på bunnstoff før primeren hadde herdet helt på siste strøket da det skulle sitte bedre, men det var tydelig ikke lurt. Får matte ned lett med sandpapir og legge nytt lag om noen dager?

Du har stoffet før primeren var tørr og det blir feil. Her er anbefalingen for bruk av 033 Bunnstoffet:

Viktig ved påføring:
Ved påføring av alle typer marinemalinger er det viktig at all fuktighet og smuss (støv, fett etc.) blir fjernet 100%. Dette er alfa og omega for å oppnå et optimalt resultat. Uten at man får fjernet all fuktighet og smuss, kan resten av behandlingen være bortkastet.

Primeren er overmalbar etter 16 timer ved 5 grader, 12 timer ved 10 grader og etter 8 timer ved 20 grader.

Det lønner seg alltid å lese bruksanvisninger, men vi mannfolk er ganske dårlige på det.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for svar. Ja se der. Da må jeg le, ikke lest bruksansvisning men hørt på de i den lokale butikken.

Etter en telefon til Sola Shipping fikk jeg følgende forklaring: Bunnstoff må ikke legges på 2 komponent epoxy primer før det er HELT tørt! Det er tynneren i primeren som reagerer med bunnstoffet og da krakelerer det. Sola Shipping anbefalte meg nå og slipe lett over så det ikke var noe kanter for så å legge nytt lag med bunnstoff. Som noe plaster på såret fikk jeg 2 stk nye bokser med bunnstoff til neste år:)

Redigert av Dagsven (see edit history)

Har altid lagt første strøk bunnstoff vått-i-vått med siste lag 2K primer. Har fungert utmerket og gitt et svært bra fundament for videre stoffing.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Om man benytter Jotun sin "Antipest"(2-komp epoxy) så skal det slipes med sandpapir mellom 1, og 2. strøk. Deretter er det noen minimum- og maksimumstider før man påfører bunnstoff. Grunnen til minimumstidene er i hvert fall, som også Sola Shipping sier, at tynner/løsemiddelet skal avdampe før man legger nytt lag ellers risikerer man krakelering.

Dette kan jeg faktisk videreføre til fugemasser, om man benytter fugemasser med løsemidler må man vente til de er fullherdet før eventuell maling på de. Ellers får man krakelering som resultat også der.

Teknisk datablad for Jotun Antipest: http://wwwda.jotun.no/jotun/paints/20020020.nsf/wvwProductDatabase/7CF042E8F7BA1F89C125747C00425492/$file/TDS%20-%20AntiPest%20-%20Norwegian%20%28no%29%20-%20Issued.04.10.2011.pdf

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Rem: Det gjør du ikke med Seajet sine produkter!! :lipseal:

?? Nei kanskje ikke? Jeg har brukt SeaJet bunnstoff i alle år, men når jeg tenker meg om kan jeg muligens ha brukt Jotuns Primer etter å ha kalkblåst skroget? Mente jeg benytet Seajet også her, men skal ikke banne på det?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Har også nettopp lagt 3 lag med Seajet 117, etter bruksanvisningen, men la første lag med bunstoff kun etter noen få timer etter 3.strøk. Ingen krakeleringer e.l.. La så strøk nummer 2 mewd bunnstoff, etter ca. 2 uker, like fint.

Brukte her Maritim sitt bunnstoff.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Maritim Bunnstoff=SeaJet

ad. planlegging:

Maritim Bunnstoff=SeaJet

Stemmer det da? I data/HMS-bladet for Maritims bunnstoff står det ar leverandør er:

Norway Marine Supply AS

Postboks 1551, Stoa

4856 ARENDAL

Og litt rart er det vel at de både selger dette bunnstoffet og hele Seajet sin serie?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Når det gjelder Maritim sitt bunnstoff så kjører de etter gjeldende kutyme for en kunde av egen merkevare.

• HMS datablader utarbeides av det firma Maritim benytter som leverandør av slike tjenester i Maritim sitt navn(i dette tilfellet et firma kalt Norway Marine Supply AS med daglig leder Øyvind Jørgensen som vi vet også står bak Maritim AS)
  • Når Maritim ønsker en EMV(egen merkevare) forplikter de seg til å gjøre hele jobben med produktet selv. Det vil si alt fra utarbeidelse av HMS datablad til etiketter/brosjyremateriell.
  • Maritim AS eier disse etikettene/brosjyrene etc. og verdien av sin egen merkevare og kan når som helst velge å skifte produsent av innholdet. De må da selvfølgelig også skifte HMS datablader, tekniske datablader evt. brosjyremateriell avhengig av hvor mye innholdet skiller seg fra det de hadde.
  • Det er ikke uvanlig at leverandøren av merkevaren også leverer EMV. Dette fordi man alt har en leverandør og et forhold til denne. Da sparer man seg litt tid og krefter i forhold til å blande inn enda en leverandør.
  • Prisene på en EMV skal være lavere enn på en merkevare. Dette fordi man gjør jobben selv og produsenten bare leverer varen.
  • Til syvende og sist dreier dette seg om å "bygge sin egen merkevare" for butikken sin del og ikke så mye om penger. De har da et produkt ingen andre kan tilby og de har denne gjerne som et litt rimeligere alternativ til kunden.
  • Det er ingen automatikk i at kvaliteten skal være noe dårligere, men når nye produkter/teknologi kommer fra produsent så blir denne sjelden tilbudt for EMV med det første. Dette er produsentenes måte å kunne tilby sin merkevare på. Det er gjerne noen royalties eller patenter forbundet med nyvinninger.

Betyr dette da at Maritim sitt bunnstoff godt kan være identisk med Seajet, men ikke nødvendigvis? For eksempel kan vel da Seajet blitt endret/forbedret uten at EMV fra Maritim er blitt endret? Har jeg forstått dette så noenlunde rett?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det betyr at Maritim sitt bunnstoff kan være identisk med Seajet 033. Mest sansynig er det også det siden REM har snappet opp denne opplysningen en gang.

Det enkleste er som regel å sammenligne tekniske datablader for å se om de har samme data.

En ting som for øvrig fikk meg til å le litt var den nye reklamen til Seajet. De har fått laget ny design på etiketten sin og markedsfører det nå med følgende budskap: Vår nye etikettdesign vil nå fult ut reflektere den "high-teck" formuleringen som Seajet`s kunder forventer. I tillegg skrives: Innholdet forblir det samme som før.

Snakk om verdens beste eksempel på: Same shit, different wrapping !

Jeg ville sakt "same shit, same wrapping" Ser du nøyere etter så er boksene identiske (bortsett fra etiketted da) Legg også merke til fargemerkingen som er identisk på begge. (Rund påklistret etikett med samme farge som innholdet. Jeg har også fått begreftet av betjeningen at Maritims bunnstoff er det samme som SeaJet (031 antagelig)

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Seajet 031 hadde jeg faktisk ikke hørt om før nå (bruker selv 033). Men at Maritim ikke selger 031, kun de andre variantene fra Seajet, tyder jo på at du har rett. Får sjekke i databladene hva som er forskjellen på 031 og 033, av rent nysgjerrighet. Jeg kommer nok uansett til å fortsette med Seajet 033 som jeg kan kjøpe hos Aktiv Marine 5min kjøretur hjemmefra uten fraktomkostninger fra Maritim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...