GeirHenning Startet 7.April.2014 Del på Facebook Startet 7.April.2014 Er usikker på rett innstilling av Waeco lader modell mca1280 i forhold til mine agm batterier Euroglobe EG200-12? Fikk anbefalt å sette alle dip switchene i off posisjon, men har ikke den rette feelingen. Jeg antar selv at beste løsning er on-on-off-off. Er det noen som har noen innspill eller har vært borti denne laderen før? Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 Lurer på det samme, men har blitt fortalt at agm liker best 14,7. Og da switch 1+3 som off, slik jeg tolker det? Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 7.April.2014 Del på Facebook Svart 7.April.2014 + Switch 2 on. Slik ville jeg gjort det, det sikkert noen batteriguruer her som kan arrestere meg med grunn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Hvis jeg skjønner alt riktig (midt om natten fordi kl. er 08.40) da står det jo for syklisk bruk at batteriet skal lades med 14,4V, mens float skal være 13,32V.Angitt ved 25°CDet som kommer nærmest disse spenningene med denne laderen er 14,4V som bulkspenning (Switch1 ON) og float med 13,5V (Switch 2 ON). Switch 3skal være OFF uansett.Alle tre Switches OFF betyr at fjernkontrollen tar over og at alle innstillingene gjøres der.Så sant den finnes. -------------------------------- Som vanlig fra min side: Erfaringer viser at så temmelig alt over 13,3V er for høy for AGM hvis batteriet står hovedsakelig med landstrøm tilkoblet.Batteriene er angitt ved 25°C mens sidene på bildet her ikke viser hva Waeco bruker som referanse-temperatur på denne laderen. Men det står beskrevet at laderen kompenserer med 20mV per °C hvis temperatursensoren er tilkoblet.Er laderen angitt ved f.eks. 20°C da ville det resultere 13,4V ved 25°C,som er et hakk bedre allerede. Ha en fin dag! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
GeirHenning Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 Takker for tilbakemelding. Jeg kjører på med Dip switchene i on-on-off-off slik som du også anbefaler Jørg :) Har ikke fjernkontroll men jeg har montert display for og ha kontroll på forbruk og lading, men jeg kan ikke justere ladingen fra displayet. Jeg ligger sjeldent med landstrøm mer en 2-3dager sammenhengende, så det vil nok fungere bra for batteriene dette. Alltid greit med litt ekstra input Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.