Jump to content

Min Sabb 2j starter ikke

JJaco

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal på slipp med båten min nå på torsdag og skulle bare sjekke om motoren gikk som den skulle i dag, det gjorde den altså ikke.

Jeg er ingen ekspert når det kommer til motor men har gjort alle de vanlige rutinene. Dieselen ser ren ut, foruten litt vann i bunn som jeg har lenset vekk. Dieselen renner fint hele veien. Jeg har etterfylt olje, kjølevannet er i orden og batteriet er ladet. Motoren vil alikevel ikke starte. Noen som ser noe jeg har glemt, eller har noen gode tips for å få fart på den? Hilsen Jor

Ser ikke ut til å være glødeplugger på Sabb 2J

Skru av dyserør og tørn motor, spytter rørene diesel er det mest sannsynlig OK. Spytter de ikke diesel så er det ny runde med lufting,

Drar starteren rundt med samme fart og kraft som tidligere?

Dieselmotorer trenger varme for å tenne og det får den ved at kompresjonen skjer i løpet av et gitt tidsintervall. Drar starteren for sent rundt blir det ikke nok varme til at den tenner.

Du kan også hjelpe till ved å varme opp innsugingsluften. Har du strøm ombord kan du bruke en varmluftpistol eller hårføner. Alternativt varme opp f.eks. en stor skiftenøkkel eller hammer som du holder foran innsugene.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Hei!

Er nykommer på forumet,men har holdt på med båt alltid.Ser at det er mye kunnskap her inne på forumet.

Når det gjelder sabben din,så er det ein 2j etter som eg har forstått,da har den ikkje mulighet med startsigaretter.Men du har 2 oljekopper som du

fyller med olje for kvar kaldstart.Det skal pumpes 6 fullstøt i kvar.

Hvis ikkje det går,så kan du bruke startgass,MEN vær forsiktig hvis du bruker håndsveiv.

Hvis den ikkje startar da,så har du problemer med dieseltilføring.

Helsing Marius

30 hk Sabb diesel har ikke gløding og det går ikke an å bruke startsigaretter. Hadde selv en slik motor i nesten 30 år. Den var alltid litt tungstartet særlig i kaldt vær. Sprøytet noen støt smøreolje i disse oljekoppene. Kjørte startmotoren med dekompresjonshendlene åpen en liten stund, deretter ble de stengt mens startmotoren gikk. Noen ganger ble det brukt startgass i tillegg. Da startet motoren momentant.

Det kan jo hende at dysene burde vært overhalt hvis motoren din er veldig tungstartet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...