JJaco Startet 8.April.2014 Link til dette innlegget Startet 8.April.2014 Hei, Jeg skal på slipp med båten min nå på torsdag og skulle bare sjekke om motoren gikk som den skulle i dag, det gjorde den altså ikke. Jeg er ingen ekspert når det kommer til motor men har gjort alle de vanlige rutinene. Dieselen ser ren ut, foruten litt vann i bunn som jeg har lenset vekk. Dieselen renner fint hele veien. Jeg har etterfylt olje, kjølevannet er i orden og batteriet er ladet. Motoren vil alikevel ikke starte. Noen som ser noe jeg har glemt, eller har noen gode tips for å få fart på den? Hilsen Jor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Fungerer glødingen OK? Disse motorene er vel avhengige av skikkelig gløding for å starte etter hva jeg har hørt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larss Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hei Kanskje du kan skrive litt mer om motoren. Går motoren rundt på starteren, om den gjør kommer det eksos ut av eksosutløpet, har motoren stått lenge siden sist den sveiv, er noe gjort med motoren siden sist feks filterskifte osv...... larss Sitér dette innlegget Link to post
JJaco Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hei igjen, Hvordan sjekker man om glødingen er ok? Motoren går rundt, men ingen tegn til antenning. Den har ikke vært i bruk siden i høst, men jeg har startet den et par ganger, senest for et par uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Du må først og fremst måle at det kommer strøm frem til glødepluggene, dernest måle strømforbruk på disse med et tangamperemeter. Alternativt skru dem ut, sette på gløding og se om de gløder som de skal... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JJaco Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 hm, kanskje dumt spørsmål men, er det glødeplugger på 2j? Var av inntrykk av at det bare var kompresjonen som skulle til for å starte den.. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Er det glødeplugg på disse da? Har du husket å slå over kompresjonshendlene? Faktablad om motoren her:http://www.nordsabb.com/files/Sabb/sabb30hk.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) Ser ikke ut til å være glødeplugger på Sabb 2J Skru av dyserør og tørn motor, spytter rørene diesel er det mest sannsynlig OK. Spytter de ikke diesel så er det ny runde med lufting, Drar starteren rundt med samme fart og kraft som tidligere? Dieselmotorer trenger varme for å tenne og det får den ved at kompresjonen skjer i løpet av et gitt tidsintervall. Drar starteren for sent rundt blir det ikke nok varme til at den tenner. Du kan også hjelpe till ved å varme opp innsugingsluften. Har du strøm ombord kan du bruke en varmluftpistol eller hårføner. Alternativt varme opp f.eks. en stor skiftenøkkel eller hammer som du holder foran innsugene. Redigert 8.April.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JJaco Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 finner ikke dyserørene i motorbeskrivelsen, går de under et annet navn? hvor ligger de? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 I denne manualen finner du alt du trenger. Og vel så det: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517 Se side 34 og 52/53 vedr. lufteprosedyre. Er du sikker på at du ikke har vann i dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
JJaco Svart 8.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 nei er ikke helt sikker på det, men jeg lenset ut en halv liter diesel fra bunn av tanken og da var kun nedelste halve cm vann, det ser ikke ut til å være vann i vannutskilleren heller Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hei! Er nykommer på forumet,men har holdt på med båt alltid.Ser at det er mye kunnskap her inne på forumet. Når det gjelder sabben din,så er det ein 2j etter som eg har forstått,da har den ikkje mulighet med startsigaretter.Men du har 2 oljekopper som du fyller med olje for kvar kaldstart.Det skal pumpes 6 fullstøt i kvar. Hvis ikkje det går,så kan du bruke startgass,MEN vær forsiktig hvis du bruker håndsveiv. Hvis den ikkje startar da,så har du problemer med dieseltilføring. Helsing Marius Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 (redigert) finner ikke dyserørene i motorbeskrivelsen, går de under et annet navn? hvor ligger de? Se her, figur 2, del nr. 8 - Innsprøytingsrør Redigert 8.April.2014 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
øven Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 30 hk Sabb diesel har ikke gløding og det går ikke an å bruke startsigaretter. Hadde selv en slik motor i nesten 30 år. Den var alltid litt tungstartet særlig i kaldt vær. Sprøytet noen støt smøreolje i disse oljekoppene. Kjørte startmotoren med dekompresjonshendlene åpen en liten stund, deretter ble de stengt mens startmotoren gikk. Noen ganger ble det brukt startgass i tillegg. Da startet motoren momentant. Det kan jo hende at dysene burde vært overhalt hvis motoren din er veldig tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.