Jump to content

Propell av ved transport?


Frissy

Recommended Posts

:smiley: Har heller aldri tatt av propell når jeg transporterer båten på

henger, ser ikke noe hensikt i det. Men har jeg en plastpose

i nærheten , knytter jeg denne rundt propellen slik att

denne "blafrer " når jeg kjører. Da blir biler bak litt mere klar

over att det stikker noe ut fra båten. :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Da jeg kjørte med båt på henger hadde min 115hk egen transportsperre. Denne låste motoren i oppvippet stilling - langt unna vegen....

 

Dette spørsmålet var også vel omhandlet i instruksjonsboka til påhengeren.

 

Anbefalingene vil muligens variere med motortyper og størrelse?

Link to post
Share on other sites

Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg transporterer alltid motoren (60hk Mariner) i nedsenket stilling. Setter inn "tiltpinnen" i det øverste av 5 forskjellige "posisjonshull", og lar motoren ligge an her, slik at den ikke henger og "rir" på tiltpumpa. Underkant av undervannshuset er da ca 25cm over bakken. Dette har aldri skapt noe problem verken i f.m. fartshumper eller på litt mer humpete småveier. Man må jo selvfølgelig ha dette i tankene når man kjører, men i praksis tror jeg nok at understellet på bilen dunker nedi før påhengeren gjør det.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste litt større motorer har en del du tar ned når motoren er helt tiltet opp også kjører du trimmen litt ned slik at den hviler på de. De er beregnet for transport. Under transport har jeg alltid hatt motoren oppe og hvilt på de.

 

Har ikke 60 hk Mariner en slik?

Link to post
Share on other sites

De fleste litt større motorer har en del du tar ned når motoren er helt tiltet opp også kjører du trimmen litt ned slik at den hviler på de. De er beregnet for transport. Under transport har jeg alltid hatt motoren oppe og hvilt på de.

 

Har ikke 60 hk Mariner en slik?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, motoren min har ikke noen slik innretning. I håndboka for motoren står det anbefalt at den transporteres i nedtiltet/vertikal stilling, men at den ikke må hvile på powertrim-pumpa. Dersom motoren må transporters i opptiltet stilling av hensyn til klaringen mellom undervannshuset og veien, må det legges imellom en støtte i form av en trekloss eller lignende slik at trimpumpa ikke får belastningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...