Frissy Startet 3.April.2005 Del på Facebook Startet 3.April.2005 Er det noen som vet om jeg må/bør ta av propellen når jeg transporterer båten på henger på off. veg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Hvorfor mener du at du ev. bør ta propellen av? Jeg har fartet rundt med båt på henger i 22 år, men har aldri tatt av propellen i fm. slik transport. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Svart 3.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2005 Er i grunn enig med deg, men jeg fikk beskjed fra en som mente han hadde hørt om en lov som sa at det var påbudt. Hørtes noe tungvindt ut på meg, og ikke minst helt unødvendig. Men jeg ble nå litt i tvil, og tenkte å høre med dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ancas Svart 3.April.2005 Del på Facebook Svart 3.April.2005 Har heller aldri tatt av propell når jeg transporterer båten på henger, ser ikke noe hensikt i det. Men har jeg en plastpose i nærheten , knytter jeg denne rundt propellen slik att denne "blafrer " når jeg kjører. Da blir biler bak litt mere klar over att det stikker noe ut fra båten. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 4.April.2005 Del på Facebook Svart 4.April.2005 Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 4.April.2005 Del på Facebook Svart 4.April.2005 Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også. <{POST_SNAPBACK}> Da jeg kjørte med båt på henger hadde min 115hk egen transportsperre. Denne låste motoren i oppvippet stilling - langt unna vegen.... Dette spørsmålet var også vel omhandlet i instruksjonsboka til påhengeren. Anbefalingene vil muligens variere med motortyper og størrelse? Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 4.April.2005 Del på Facebook Svart 4.April.2005 (redigert) Men hva gjør dere med selve motoren. Jeg har hørt at den bør stå nedslått, fordi den ikke tåler store belastninger i oppvippet stilling. Likevel ser jeg som regel at folk kjører med motoren tiltet opp. Det ser kanskje litt skummelt ut å kjøre på veien med undervannshuset svevende 10-20 cm over bakken, men det skal tross alt en rimelig stor stein til for at motoren tar nedi. Selv en 10 cm stein er jo gedigen. Hva som skjer i en fartshump er kanskje litt anderledes. Da kommer det an på avstanden mellom hjul og motor, men jeg vil tro at det går bra da også. <{POST_SNAPBACK}> Jeg transporterer alltid motoren (60hk Mariner) i nedsenket stilling. Setter inn "tiltpinnen" i det øverste av 5 forskjellige "posisjonshull", og lar motoren ligge an her, slik at den ikke henger og "rir" på tiltpumpa. Underkant av undervannshuset er da ca 25cm over bakken. Dette har aldri skapt noe problem verken i f.m. fartshumper eller på litt mer humpete småveier. Man må jo selvfølgelig ha dette i tankene når man kjører, men i praksis tror jeg nok at understellet på bilen dunker nedi før påhengeren gjør det. Redigert 4.April.2005 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders Svart 4.April.2005 Del på Facebook Svart 4.April.2005 De fleste litt større motorer har en del du tar ned når motoren er helt tiltet opp også kjører du trimmen litt ned slik at den hviler på de. De er beregnet for transport. Under transport har jeg alltid hatt motoren oppe og hvilt på de. Har ikke 60 hk Mariner en slik? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 5.April.2005 Del på Facebook Svart 5.April.2005 De fleste litt større motorer har en del du tar ned når motoren er helt tiltet opp også kjører du trimmen litt ned slik at den hviler på de. De er beregnet for transport. Under transport har jeg alltid hatt motoren oppe og hvilt på de. Har ikke 60 hk Mariner en slik? <{POST_SNAPBACK}> Nei, motoren min har ikke noen slik innretning. I håndboka for motoren står det anbefalt at den transporteres i nedtiltet/vertikal stilling, men at den ikke må hvile på powertrim-pumpa. Dersom motoren må transporters i opptiltet stilling av hensyn til klaringen mellom undervannshuset og veien, må det legges imellom en støtte i form av en trekloss eller lignende slik at trimpumpa ikke får belastningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.