AndersH Startet 8.April.2014 Link til dette innlegget Startet 8.April.2014 Holder på å montere en ny 11 fot RIB med motor og slikt. Da er det veldig praktisk i forhold til ledninger å plassere både bensintank og startbatteriet til motoren under benken man sitter på bak i båten. Men hvordan er dette i forhold til gassing og en gnist fra en dårlig kontakt i det elektriske? Kan selvsagt bore hull og sette inn en lufterist i bakkveggen på benken, men er det nok? Hva er vanlig, og hvordan er dette løst i din båt? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Janoho Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Har ikke noe godt svar annet enn stor skepsis. Det kan jo samle seg bensindamp her og du blir sittende på en potensiell bombe Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 På større båter som har batteri i motor rom (bensin motor) så må batteriet stå i egen gasstett kasse med utlufting. Jeg ville laget en kasse med lokk og en ventilasjons slange i lokket koplet til en rist i bakkant av sittekasse. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kallethekid Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Hvis jeg ikke tar feil blir det montert slik originalt på mange mindre båter. Så lenge batteriet er tilkoblet er det vel ikke noen fare for gnist, men jeg ville luftet en stund før jeg koblet til eller fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 8.April.2014 Link til dette innlegget Svart 8.April.2014 Det sier seg selv at du må unngå gassing, og gnister. Det er jo to ting som må gå galt. Passer du på skikkelige koblinger på alt , og en lufterist er du jo godt igang. Hyppige kontroller er sikkert lurt, hvis du bruker denne rib en til flyturer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.