Oggi Startet 8.April.2014 Del på Facebook Startet 8.April.2014 Jeg er realtivt fersk på dette området og absolutt 1.reis når det gjelder teknologi generelt og antenner spesielt. Jeg frir derfor uhemmet til ekspertisen! I min nyinnkjøpte Sollux 24 står det i dag en kartplotter - Eagle IntelliMap 500C. tilknyttet den en liten rund "boks" som jeg forstår er antennen/signalmottageren. Den ligger bak frontruten med fri sikt til de øvre skylag. I lanternemasten er det montert en glassfiberantenne som jeg er usikker på hva er beregnet til. Har foreløpig ikke funnet enden på ledningen inne i båten. Jeg TROR det er en VHF antenne, men for alt jeg vet hører den til GPS..?Så har jeg kjøpt, men foreløpig ikke installert en ny VHF. (Uten antenne foreløpig). Etter å ha søkt på forumet etter gode løsninger og svar - sitter jeg med enda flere spørsmål. Hva er AIS, ICE, DAB og DAB+, og hvordan skal jeg få antennelengden tilpasset bølgelengden...- for å nevne noe. Kanskje enklere om vi tar det fra bunn av: Jeg vil ha anledning til å bruke basistjenestene til VHF Jeg vil gjerne kunne lytte til en norsk radiostasjon eller to, motta sikker og god informasjon til kartplotteren, og gjerne også kunne benytte mobiltelefonen noen sjømil fra land. TVstår foreløpig ikke på handlelisten, men om det ikke er så veldig vanskelig å få til - så hvorfor ikke? er det andre ting jeg må ha/bør ha - og hva trenger jeg av antenner? På forhånd takk til den som forbarmer seg ... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Hei, og velkommen. For og kunne bruke basistjenesten til VHF, så må du ha en lisens på din VHF stasjon, og ett SRC sertefikat for og kunne bruke den lovlig, og således ha tilgang til det du kaller basistjenester. Antenn bør stå så høyt som mulig, er du usikker på den som står, så spandere de kronene på en ny, det handler om sikkerhet. AIS automatisk identifikasjons signal - på godt Norsk - ett system til og identifisere andre fartøy - og seg selv selfølgelig på kartplotter, radaren etc. Overhode ikke ett must i en fritidsbåt. ICE det er en bredbåndsleverandør, som fokuserer veldig mot båtfolket. Noen elsker de, andre banner det opp og ned. Langs det meste av kysten har du grei dekning på 4G og 3G i dag, avhengig av hvem du er kunde hos.DAB og DAB+ er det nye systemet på radio - tar over for FM båndet i 2017 om jeg ikke husker feil. Mobilen noen sjømil fra land, sikkert ingen problem, emn spørs hvor i landet du ferdes, signalet blir fort svakere på sjøen, og husk at en sjømil som du refererer til er 4 nautiske mil. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Oggi Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 Hjertelig takk for kjapt svar! Lisens og sertifikat er på plass. Det er snart 20 år siden jeg tok den prøven så jeg driver på med å lese meg opp igjen! Konkret: er den runde "boksen" - mottakeren den eneste antennen jeg trenger til kartplotteren, eller skal det mere til? Ble ikke helt klok av brukerhåndboken. NRK/ radio - finnes det en enkel, men tilstrekkelig løsning på det også, eller må jeg opp med en antenne til? VHF må ha egen antenne - det skjønner jeg. Men, hvilken? Stål, plast, lengde...? Så får heller TV-en vente en stund. Skal finne bilder av det som er i båten nå, og laste dem opp i løpet av noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Kjøp en standard antenne hos din lokale pusher, de har ferdige sett, som fungerer utmerket + en god kabel. Glassfiberantenne er helt greit, til eks denne: http://www.seatronic.no/vhf-vhf-antenner-c-47_460/glomex-vhf-motorbatantenne-p-3568. Dette er vel det en kaller en halvantenn - ikke helt rett ord. Lydens hastighet 300 000km/s, delt på 156800 (frekvensen på ch 16) =1,91m, delt på 2 = 0,95. Da har man en antenne som stemmer med de fleste frekvenser, ev en som er halvpartyen av dette igjen. Men rundt den lengeden er nok mest brukt. Hyggelig å lese at du leser deg opp. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Oggi Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 (redigert) Da har jeg funnet frem noen bilder som viser hva som finnes i båten Dette nye antennefestet, inkl. kabel lå i uåpnet pose. Redigert 8.April.2014 av Oggi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.