Jump to content

Finn fem feil...


GeirKS

Recommended Posts

Mye slurv og styggdårlig sjømannskap her ja....

 

Apropos rustne stålfjærer. Jeg fatter og begriper ikke at ikke alle småbåthavner forbyr disse primitive bråkete fjærene. Fryktelig irriterende å høre på gviningen fra disse om man har tenkt å kose seg litt i båthavnen en dag. I tillegg er disse fjærene litt skumle den dagen de brekker av utmatting.

 

Selv bruker jeg kun gummidempere. I tillegg er det mye fjæring å hente på å benytte riktig fortøyningsteknikk.

 

Anabelle :sailing:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Mye slurv og styggdårlig sjømannskap her ja....

 

Apropos rustne stålfjærer. Jeg fatter og begriper ikke at ikke alle småbåthavner forbyr disse primitive bråkete fjærene. Fryktelig irriterende å høre på gviningen fra disse om man har tenkt å kose seg litt i båthavnen en dag. I tillegg er disse fjærene litt skumle den dagen de brekker av utmatting.

 

Selv bruker jeg kun gummidempere. I tillegg er det mye fjæring å hente på å benytte riktig fortøyningsteknikk.

 

Anabelle :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig, forferdelig sjømannskap - appropo gummidempere så er jeg enig med Anabelle, håper at brukere av stålfjærer og de av dere som benytter karabinkroker :headbang: tenker på omgivelsene og naboene. Få fjernet disse da slik "skrangle-lyd" bærer langt om natten og folk flest har vinduer åpne. :sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje de bare viser unntakene? Og kanskje  i noe som ikke kan kalles havn en gang?

Kjenner du deg igjen i forhold til din egen havn? Jeg kjenner meg ikke igjen. Ikke i det hele tatt.

 

Lotus

Delvis ja

 

Legger ikke så godt merke til slike ting til daglig, men ser jo mye rart når høststormene kommer.

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje de bare viser unntakene? Og kanskje  i noe som ikke kan kalles havn en gang?

Kjenner du deg igjen i forhold til din egen havn? Jeg kjenner meg ikke igjen. Ikke i det hele tatt.

Det er IKKE et tilfeldig utvalg av bilder. Det var også mange fortøyninger som var godkjent, bra og meget bra i havna. Bildene er mao spesielt utvalgt, men dessverre var det ikke så mange båtene som var satt ut ennå (20-30?).

 

Alle bildene er fra Fjeldberg båthavn i Fredrikstad, og er tatt i går.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Da kommer det en eller annen organisasjon eller politiker og ber om obligatorisk tvunget . . .

Hei.

 

Det er vel ikke noe nytt? Husker du TV-serien "Båtliv" fra Son? Der ble i hvert fall alle påbudt å fortøye med "gummipikker". Og for de som ikke fulgte påbudet, ble det innkjøpt avlastere og regning sendt til "sluntreren". Dette var vel og merke etter årelangt slurv og gjenntatte annmodninger fra havnekapteinen (kommuneansatt) om å forbedre seg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye rart! Fortøye i pulpiten da gitt :rolleyes:

Også karabinkroker da, det er jo ikke brukelig til noe fortøyning!

 

Men det er nok utbredt, har sett mye rart!

Er folk så uvitende om fortøying eller er det latskap og slurv! :confused:

 

De derre stålfjærene er ikke noe særlig nei, det er vel nesten 5 feil på første bilde også!

ihvertfall 4!

 

Men folk hadde vil blitt bedre om båtforeningene hadde brydd seg!

Kanksje det trengs en Kongen av Son i alle havner som holder folk litt i øra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, som illustrerer situasjonen mange plasser. Der er mange slike fortøyninger her i Grimstad også, og en av de verste plasser er flytebryggeanlegget midt i havna (shellbrygga vvs gjestehavna). Her er så mange av utliggere knekt, og bare flyter og dunker inn i båter såvel som tresjekte til skjærgårdsjeeper, uten at noen initierer at dem skal taes bort desverre. Nå skal riktignok hele brygga fjernes i løpet av måneden da gjestehavna skal utvide, men slik har situasjonen vært de siste årene med dårlig forfatning.

 

I vinter måtte havnesjefen ut og redde en mindre seilbåt som holdt på å slite seg på gjestehavnanlegget. Båten var fortøyd med det som så ut som hyssing.

 

Beklagligvis ville det nok for mange være en fordel med "lovpålagt kurs i fortøyning", men vi får for all del at ikke slikt blir tredd ned over hodet vårt, og at båteiere generelt heller blir litt flinkere til å ta vare på skutene sine :smash:

Link to post
Share on other sites

Tyvärr är det lika illa i grannlandet...

 

Ungefär 0,5 % av båtarna i min hamn sjönk vid den senaste Orkanen. Alla var förtöjda på liknande sätt som bilderna visade. De slets från sina platser och slogs i spillror eller sjönk vid stenkajen längst in i hamnen. Alla som förliste var motorbåtar, en segelbåt låg och flöt ute i hamnen då vinden lagt sig. Den ligger på varvet nu....

 

Själv har jag ett helsicke eftersom hamnföreningen inte vill lägga kraft på att fixa mer stabila stolpar som klarar min båtvikt ( 13500 kg ). Är tvungen att förtöja i båtgrannens lovarts stolpe också för att ha rimlig chans att klara ett eventuellt blåsväder. Tycker synd om den nya dyra motorbåten som ligger i lä om mig. Den dan jag inte är hemma då det blåser på kommer hamnföreningen att försvara sin ståndpunkt att inte göra något åt situationen. :nonod:

 

/ Dan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...