Jomes Startet 9.April.2014 Del på Facebook Startet 9.April.2014 (redigert) Nå nærmer det seg ende på pussingen av skroget under vannlinjen. Slik så det ut like etter jeg startet. Så bildene under representerer reultatet mange arbeidstimer senere. Det er pusset for hånd og med skrape mesteparten. Prøvde kjemikaljer også Ovatrol og malingsfjerner fra biltema. Første gangen jeg har gjort denne jobben under vannlinja, og fant ut det å gjøre det for hånd og med skrape er mest effektivt. Har også tillsutt mattet med sandpapir. Nå skal det tørke, og gåes over med med aceton. Det her det siste jeg lurer på . 1. Etter jeg har mattet, er det nødvending å tørke over med aceton ? 2. eller holder det med å stime med vann ? 3. Ser det godt nok ut for dere som har gjort den samme jobben tidligere ? bør det slipes og pusses mer ? 4. Og ser det godt nok ut til at jeg nå kan smøre 2 komponent primer , eller må jeg bruke en grunning ? Redigert 9.April.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Det ser veldig bra ut! Du må vaske med Aceton uansett. Det gjør du for å fjerne fett som sitter i overflaten. Du får også vasket vekk alt støv. Du vil bli overrasket over hvor mye skit du får på kluten. Bruk reine bomullsfiller. Gammelt dynetrekk er supert. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Og merk opp vannlinjen før du begynner. Da vet du hvor høyt opp du skal. Er en fin artikkel om dette i enten Båtliv eller Båtmagasinet. Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Jo og så må du se etter sår i gelcoat og sparkle den med to-komponent epoxy-sparkel til bruk under vannlinjen. To-komponent epoxy-primer (anti-pest) er grunning før bunnstoff. Legges på i fire lag. Kjøp forskjellige farger så er det enkelt å holde orden på fremdriften i påføringen og du unngår helligdager. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mulligan Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 "En såkalt ”forebyggende” behandling av en eldre båt som man tror ikke har plastpest (men som har det allikevel), vil i de fleste tilfeller føre til en forverring av symptomene (blærene), da laminatet ikke lenger får ventilere. Dette gjelder spesiellt for båter som har lagt og ligger på vannet hele året." Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 "En såkalt ”forebyggende” behandling av en eldre båt som man tror ikke har plastpest (men som har det allikevel), vil i de fleste tilfeller føre til en forverring av symptomene (blærene), da laminatet ikke lenger får ventilere. Dette gjelder spesiellt for båter som har lagt og ligger på vannet hele året." Det kan så være, men jeg vil tro at fuktighet i laminat ville dukket opp når han skraper. Har båten vært på land i vinter vil det ha tørket opp og jeg ville ihvertfall behandlet båten. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mulligan Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Legges på i fire lag. Kjøp forskjellige farger så er det enkelt å holde orden på fremdriften i påføringen og du unngår helligdager. Nei, nei. Minst ti lag som legges på kryss og tvers. Så blir malingfabrikkene glade. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Hei. Som fortalt ønsket jeg ha båten ut til påske, men leser litt på datablader for 2 komponent epoxy primer som beskriver følgende: 1. ved +5 grader er herdetiden 14 dager og ved +20 grader er herdetiden 1 uke. Så da betyr det vel jeg ikke rekker å sette ut båten til påske. Føler meg en smule snytt nå. Den herder vel ikke under vann ? søren klype ;( eller tar jeg feil.... Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Nei, nei. Minst ti lag som legges på kryss og tvers. Så blir malingfabrikkene glade. Ja, det er mulig det. Så får man legge på så mye eller lite man vil. Jeg velger å følge anvisningene. :-) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Brumm Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Bytt merke! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2014 Del på Facebook Svart 9.April.2014 Hør med forhandler, det fins flere typer. Noen har en mer aktiv herder som ikke bruker så lang tid. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jomes Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 lest litt vedr 2 komponents primer. både her på forumet og på levrandørenes sider. en her inne skrev at man kan prime med 2 komponents primer, og selv om det ikke er herdet når båten står på land, vil den herde under vann over tid. Men måtte passe på stroppene i krana ved sjøsetting. En annen skriver skal en la primeren herde under vann, må vann temp minst være + 10 grader. Andre skriver det bare er å vente til vær tempraturen er passende for priming og sjøsetting. Isåfall er ikke båten uten før ute i mai :( Blir utrolig forvirret av alle svarene. Prøver igjen, når kan jeg prime med to komponents primer, og må den ferdigherdes på land før sjøsetting ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Hvis du ønsker å være på den sikre siden henger du presenning rundt hele båten og bruker en byggvarmer som gir nødvendig temperatur rundt skroget. Da er herding unnagjort på to dager. De gangene jeg har stått fast med tekniske spørsmål har jeg ringt leverandøren og spurt de om hva som er korrekt. Jeg har alltid fått gode svar på Jotun og International i Bergen. Hempel har vel også noen som kan gi deg korrekt svar. Men presenning og byggvarmer funker. Byggvarmer leier du for en billig penge på et byggevarehus eller for eksempel Remirent. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mulligan Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Jeg velger å følge anvisningene. De gangene jeg har stått fast med tekniske spørsmål har jeg ringt leverandøren og spurt de om hva som er korrekt. Det gjorde også de som malte med Demidekk. Og hus og hytter råtnet på rot. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Det gjorde også de som malte med Demidekk. Og hus og hytter råtnet på rot. Vel Muligan. Jeg har veldig mange år i bransjen trelast og overflatebehandling av denne. I mange forskjellige sammenhenger og mange forskjellige typer treverk. Du får nå kommer med en bedre underbygget forklaring, helst faglig, på din gjennomgående negative holdning til temaet. Du bidrar ikke til en løsning for trådstarter. Du kan gjerne mene noe annet men gjør rede for dine synspunkter. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Og la meg føye til, jeg representerer ingen av dem og har ingentin å hente på å anbefale noen av dem. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jomes Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Da har vi slipet enda mer, her er bilder av båten Risør 27 Ac, med et lag foreløpig av to komp epoxy primer, og litt morsomt å ha satt på Keelguard (kjølbeskyttelse) Her kan dere se hvordan det blir. Synes det blir bra jeg :-) Og takk til dere alle som bidrar med gode svar når en lurer på noe. God påske alle sammen. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Chilli Solbris Svart 13.April.2014 Del på Facebook Svart 13.April.2014 Dette synes jeg blir skikkelig bra! Jeg holder på med samme jobb på båten min. Men det blir uten keelguard. Får du den utpå før påsken er over? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jomes Svart 13.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2014 Hei. Vi skal ut i morgen bitti å legge på siste strøk med primer. Blir det en solrik dag blir det kanskje å legge på 2 lag med bunnstoff utover kvelden. Takk for skryt :-) synes det blir bra selv faktisk. Var en utrolig hard jobb med gammelt bunnstoff og primer. Håndskrape, og noe malingsfjerner. Så matte ned tilslutt. Kjøpte båten midtsommers i fjor, så glad nå jeg tok jobben. Føles trygt å ha godt gjennom skroget millimeter for millimeter for sikkerhetensskyld. Var godt å fått avdekket evnt skader,hull etc m.m. Håper på å sette den ut onsdag hvis alt går etter planen. Merket de siste dagen det har fylt seg opp med noe som må være regnvann, hvis det ikke har ligget gammelt sjøvann i skroget siden sommeren. Regner med det er regnvann. Så blir gå over fender, skruehull, og alle mulige hull ,fester, vinduer,luker etc for så eliminere alle lekkeasjer. Savner litt mer eiere av samme båttype her, ville vært godt å delt erfaringer med disse også. God påske :-) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.