Jump to content

Bruke 10 år gammel diesel

BåtGeir

Recommended Posts

Fossilt brennstoff som er millioner av år gammelt, ender opp med holdbarhetsdato som 10.000 år gammelt kildevann som brått ender med å være "best før" april 2015.... Grmff... enten eksploderer dieselen under kompresjon som den skal, eller så gjør den det ikke.

Innblandet med en real dieselfylling, skulle det forundre meg veeeldig mye om du merker forskjell. Jaja.. så har du i det minste spart ca 200,- om du klarer å brenne deg igjennom det brennstoffet som er 4 millioner komma 20 år gammelt.

Jadda,,,, ting skjer etter rafinering osv osv, men i det store og hele er diesel et petroliumsprodukt som eksploderer ved kompresjon og den egenskapen nekter jeg å tro tape seg på 20 år. Om det finnes diesel på markedet i dag som gir deg mer effekt enn årgangsdieselen, kan man sikkert diskutere til lenge etter at du er kvitt faanskapet, men jeg ville mye heller brukt det fremfor å sende det til destruksjon.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

For 4-5 år siden fikk jeg 3-400l diesel av min arbeidsgiver. Dieselen var i form av slumper på en del fat. Fatene hadde stått oppbevart under tak, men noen av dem manglet tropp. Slik hadde det stått i ca. 15 år. Jeg filtrerte dieselen og vannavskilte den før den gikk rett på båttankene. Inga problem, merket ikke noen forskjell på denne og "fersk" diesel.

Hvis du forvisser deg om at dieselen er rein og vannfri så tror jeg det er ganske trykt..

I siden som TME viste til står det at det er bio-komponenten i vei-diesel som er problemet. Båtdiesel har ikke innblandet biodiesel, så hvis du er sikker på at det er båtdiesel du har bør det ikke være noen problemer med å bruke den. Selvfølgelig etter at du har forvisset deg om at det ikke er vann/dieseldyr på kannene

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...