Jump to content

Herdetid 2 komponent epoxy primer

Jomes

Recommended Posts

Føler meg en smule snytt . Jobbet nesten natt og dag for å få sjøsatt båten til påske. Blir ferdig i morgen med å vaske med aceton etter omfattende skraping etc av gammel primer og bunnstoff.

Men så leser jeg på databladene og bruk av 2 komponent epoxy primer at den for pokker ved +5 herder på ca 14 dager, og ved +20 herder den på 7 dager.

Fortsatt kaldt, vått og surt her i østfold, her er det vel ingen snarveier ? Noen tips eller råd, eller herder det rett og slett i vannet ? og er det noen 2 komponent epoxy primer jeg bør holde meg unna ? hva med biltema sin ?

Kjerringa brøt helt sammen her da jeg nevnte båten mest sannsynlig ikke kommer på vannet i påsken grunnet 2 komponent epoxy primers herdetid :(

Tips mottas gjerne .

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Lag et skjørt rundt båten og fyr opp med en varmekanon eller et par vifteovner. Det burde gjøre susen, og du får greit 20 grader. Jeg holder på med en baugpropell på min båt og har gjort det samme for å få opp temperaturen. Jeg hadde noe bobleplast liggende som jeg laget et to-lags telt rundt baugen og det blir godt og varmt der med en vifteovn. Det blir jo litt kronglete å jobbe men det bør gå greit.

Må si dette høres litt urealistisk ut, herdetid er oppgitt til 7 ! Dager ved 20 plussgrader, skal da varmevifta stå å gå dag og natt i denne perioden, noe brannfarlig og utrygt.

Skjønner at denne metoden er brukt ved glassfiber arbeid og lakkering og maling hvor det tørker relativt fort og har selv brukt det ved reparasjon med glassfiber.

Slik jeg ser det har du 2 muligheter.

1 kjøp et annet merke primer med mer aktive virkestoffer, forhør deg hos et par forhandlere og sjekk info på nett.

Eller

2 rull på noe bunnstoff og ta jobben til høsten.

Bunnstoff fester ikke bra rett på gelcoat så det burde ikke være noe stort problem å få det bort.

En annen ting er om det er så lurt å dekke en gammel båt med et vanntett lag av epoxy..

Jon

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...