Stianott Startet 10.April.2014 Link til dette innlegget Startet 10.April.2014 Har en gammel mercury 20hk totakt. Jeg er usikker på årsmodell men sent 80 tall eller tidlig 90 tallet tror jeg. Det har aldri vært nevneværdige problemer med denne motoren utenom siste 3 år. Normalt vedlikehold er utført siden ny. Den starter alltid kjempelett og går helt fint på tomgang,men når man øker turtallet og nærmer seg rundt 50% kraft så begynner hele motoren å riste. Den stopper ikke men gir ikke mer enn 50 % kraft. Under 50 % går den helt fint. Jeg tenker at den får for mye eller for lite bensin,men skulle den ikke stoppe til slutt da? Har hatt den inne på verksted med ville ikke bruke flere tusen kroner i feilsøking for så å kanskje få beskjed om at den er ødelagt. Jeg er middels flink mekanisk så kan nok klare en del selv. Men båtmotorer har jeg dårlig greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Lenge siden du skiftet tennplugger??, det kan være noe så enkelt som det. En plugg som er i ferd med å ryke kan få en motor til å oppføre seg slik. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Dette minner om en sikkerhetsfunksjon som jeg har opplevd på Yamaha 30 totakt. Ved for lite totaktsolje i tanken ville den ikke gå høyere enn et visst turtall og det opplevdes som risting. Samme funksjonen skulle også slå inn ved manglende kjøling, men det prøvde jeg aldri. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hadde en 25 hk mercury fra 90 tallet Som var helt lik. Gikk klokkerent og pent på lav fart, men fra rundt 4000 rpm rista den bare. Bytta alt på motoren før jeg til slutt bytta tennspole( tror jeg det het som ligger under svinghjul) da gikk den som en kule. Ville prøvd dette.. Var vist brudd i spolen tror jeg. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
jerognal Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Enten får den ikke nok bensin eller så kan det være dårlig plugg/coil/pluggledninger. Bensin kan ha flere punkter: Dårlig bensinslange, dårlig bensinpumpe på motor eller rusk i forgasser/feil ved flottør i forgasser. En dårlig coil kan svikte ved belastning men gå fint på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Stianott Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Takk for alle svar. Nå har jeg litt å gå etter. Vurderer forøvrig helt ny motor, men får se om det er håp for den gamle Mercuryen først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.