Jump to content

Sjømann 22 vs Saga 20

flight

Recommended Posts

Hei alle sammen etter mange år uten båt har jeg nå lyst på en liten snekke igjen . Snekka skal ikke være så stor og brukes til dagsturer lokalt. Har nå sett på 2 stykker begge fremstår som strøkne en Sjømann 22 og en saga 20.

Synes Saga ser veldig fin ut og det virker som den har stooor plass motor 15 hk yanmar som jeg ikke har peiling på.

Den andre en sjømann 22 med saab 10 hk fordelen med denne er jo muligheten til å overnatte 2 voksne en gang i mellom.

Noen som har erfaring med disse og kan komme med noen tips

MVH

Flight

Jeg har hatt en sjømann 22. Den er ikke så veldig utbygd, så den kan bli litt trang. Den er kanskje en av de minste hyttebåtene som fungerer. Jeg synes det er greitt å kunne låse ting inne i båten når du går fra den. Med "Siri", propan og elektrisk kjølebag kan 2 ha en fin ferie i den.

Sagaen har jeg bare sett på fjorden, den virker mindre, er mye mer åpen og har lavere fribord.

Når det gjelder egenskaper var det en ting jeg ikke likte med Sjømannen: For å kombinere fart og skrog, er der et bæreplan akter. Med sjø inn aktenfra får sjøen tak i planet og skyver båten fremfor seg på en måte som ikke alltid er like komfortabel for dem ombord. På den andre side sitter det en OK Sabb i båten er det en uovertruffen motor, slitesterk, billig i drift og mer pålitelig enn svigermora di.

Lykke til med valgets kval!

PS Hadde jeg kunne velge fritt i den klassen, hadde jeg valgt en Polar 22. Vil du ha en båt som er mye større, men en fot lenger - kan du prøve en Tromøy 23.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...