"Mathilde" Startet 10.April.2014 Link til dette innlegget Startet 10.April.2014 Har plassert en gammel veteranbil i kjelleren på privat parkeringsplass i en boligblokk. Dessverre har det vist seg å komme noen oljedrypp fra motoren og ned på asfalten under bilen. Dette har formannen i borettslaget oppdaget og i dag fikk jeg en skikkelig overhaling. Bilen skulle ikke få lov å stå i anlegget mer og begrunnelsen var brannfare. Oljen kunne selvantenne sa han. Siden dryppene ikke utgjorde så store flekken, var han ikke opptatt av det, sa han. Men brannfaren var alvorlig og dessuten ville oljen ødelegge asfalten. Olje var det verste som kunne tilføres asfalt. Mulig det, men det er da vel ikke uvanlig at det kommer motorolje på veiasfalt. Så hvor skadelig er det egentlig?Jeg har lagt meg flat. Veldig uheldig at det har blitt oljedrypp på asfalten. Men er det virkelig brannfarlig, Kan motorolje selvantenne. Tror neppe det er tilfellet, i såfall ville den vel neppe egnet seg noe særlig som smøring i en varm motor, Prøvde forsiktig å si det, da jeg nærmest ble beskyldt for å sette mange menneskers liv i fare, men det nyttet ikke. Oljen kunne dessuten komme i kontakt med annet materiale, sa han, og da ville det i alle fall bli brann.Hva mener dere?PSJeg orker ikke å krangle så bilen vil bli flyttet, Men bare av ren nysgjerrighet, har han rett i dette? Kommentar fra moderator: Flyttet fra Off Topic siden det også er relevant for båt. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Selvantennelse skyldes oksydering som utvikler varme, og jo varmere det blir, jo fortere gaar oksyderingen slik at en faar en slags "termisk runaway". For selvantenning kreves altsaa at oljen maa oksydere, den maa vaere i kontakt med luft, og det maa vaere slik at varmen som utvikles under oksyderingen ikke ledes bort. Et typisk eksempel er en teakoljeklut som bluir henslengt. Teakolje oksyderer, naar den er oppsugd i en klut har den stor overflate i kontakt med luft, og det er relativt daarlige forhold til aa lede varmen bort. Jeg holdt selv paa aa svi av huset da jeg lastet en klut som hadde blitt brukt til aa toerke opp noe Moellers tran jeg hadde soelt. Kluten ble kastet i soeppeldunken utenfor husveggen, og etter noen faa timer sto soeppelboksen i lys lue med flammene slikkende oppetter husveggen. Heldigvis var jeg hjemme da dette skjedde. Siden motorolje ikke oksyderer ved vanlige temperaturer, kan den ikke selvantenne. Dessuten vil olje soelt paa et gulv ha liten overflate i kontakt med luft, og det er gode forhold for aa lede varmen bort. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Takk for svar. I mellomtiden har jeg tatt kontakt med det lokale brannvesenet, som sier det samme. Ingen fare for selvantennelse av motorolje, Men for interessens skyld, hva hvis oljen hadde blitt sugd opp av en klut, som i ditt tilfelle. Ville det da være fare for selvantennelse, som med din teakolje. Eller oppfatter jeg deg rett at det uansett ikke er noen fare siden oljen ikke oksyderer? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Motorolje vil ikke oksydere tilstrekkelig til aa foraarsake selvantennelse, selv om den er oppsugd i en klut. En av egenskapene som tilstrebes naar det gjelder motorolje, er jo evnen til aa motstaa oksydering, selv ved hoeye temperaturer. En tommelfingerregel er at alle oljer som kan bli harsk ogsaa kan selvantenne. Harskning er i de fleste tilfeller det samme som oksydering. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Brant en fille med møllers tran?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NoWaK Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Ha ha. Formenn i borettslag bryr seg vel aldri med ting døm ikke har peiling på. ;-) En kan jo søle olje på eksosen uten at det nødvendigvis tar fyr, så er ikke akkurat en bekymring. Men asfalten blir ødelagt etterhvert, hvis det blir tilført olje over lengre tid. Et lite tips. Hvis jeg setter vekk en av mine gamle biler pleier jeg å legge plast under bilen. (Type byggplast for eksempel) Hvis du vet at motor eller gir lekker litt olje, så kan du jo gjerne legge et ark med sånn olje absorberende duk akkurat under der det lekker. Har du plast under bilen ser du tydelig om det er din bil som har lekt og du beskytter underlaget der du står. Så blir det mye lettere å spørre om å stå på plassen også neste vinter. Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Vestkystseiler Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 (redigert) Svar til #6: Jada, brant som bare det. Kastet filla i soeppelet om kvelden. Ut paa dagen neste dag da sola begynte aa varme, sto soeppelboksen i lys lue. Redigert 11.April.2014 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Ja, var vel som jeg tenkte. Ikke noe særlig å bli beskyldt for å sette mange familier i livsfare. Var noe jeg fikk høre bl.a. Fikk også beskjed om at jeg ikke bare kunne gjøre ting uten å VITE, må skjønne!! Vel vel....noen ganger er det klokt å bare bøye av. Jeg er ingen kranglefant så jeg lar det hele ligge. Selv om det ikke akkurat er noe hyggelig å bli fremstilt som en idot ;-) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 (redigert) Oljedråper på en kald overflate selvantenner ikke. Oljeabsorberende matte med plast under = problem løst. Redigert 17.April.2014 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Alle borettslag har en Narvesen.... Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Smøreolje har selvantenning på ca 500grader, diesel 225grader og bensin 400grader. Så du trenger ikke være så veldig bekymret... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 (redigert) Vask og skrubb med varmt grønnsåpevann, og skyll etterpå. Stifte fast byggeplast på to lekter og denne oppå http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljematte-362571/ så er asfalten trygg. Kontakt vaktmesteren og spør om ikke det er en løsning han kan godta da den er trygg men, husk at matten er spesial avfall. Redigert 18.April.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mons Olav Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Slike vaktmestere som går rundt i borettslag,bygg og andre steder er folk som de ikke kan bruke i mer krevende jobber der kunnskap er et krav. Det virker som om mange tar til seg løse rykter og fjas og vas de har hørt andre si og bygger sin kompetanse på dette.Nei de får holde seg til lyspæreskift og låse opp å igjen dører for der stopper det.Det finns heldigvis unntak. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
VannTro Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Alle borettslag har en Narvesen.... :lol: Der man kan kjøpe pølser og brus...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
WGM36 Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Men asfalten går i oppløsning, prøv selv. Stikk en syl i asfalten og den kan lett presses ned i asfalten der det har lekket olje. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 18.April.2014 Link til dette innlegget Svart 18.April.2014 Jeg har sølt en halvliter olje over grenrøret på banebilen min etter mange runder på rudskogem. Det tok ikke fyr... Men kunne absolutt gjort det. På asfalt, ingen fare Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.