Aksept2014 Startet 11.April.2014 Link til dette innlegget Startet 11.April.2014 (redigert) Hvilke lover gjelder for verkstedets plikt til å informere om store ekstra kostnader ved reparasjon/service? Kan et verksted bare velge å gjøre jobber til titusenvis av kroner uten å få samtykke fra eier??? Redigert 11.April.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Enkel. Verkstedet kan ikke forlange mer enn 15% over avtalt sum. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Pksp Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Kjenner ikke til reglene for dette, men synes det er direkte ufint å ikke informere om høyere kostnader enn først forespeilet. Er selvsagt ikke enkelt og gi en pris i forkant alltid, da man ikke kan vite hva som kan dukke opp. Men da løfter man på røret og informerer før man går videre. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Lov om håndtverkertjenester http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hulda Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 +/- 10 %. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Ble presentert en ekstraregning på 70.000 kr for ting som ble uttalt som små og bagateller... Sjokket og påsken er ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Mørejet30 Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Hva var små ting og bagateller da?? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 +/- 10 %. Tja, loven opererer i § 32 med 15% varians på prisoverslag. Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33. Forøvrig en lov jeg tror vi forbrukere kan bli flinkere til å bruke. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hulda Svart 11.April.2014 Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Hvorom alt, det betyr at reparasjonens prisoverslag skulle ligget rundt NOK 1/2 mill. I 'gamle dager' regnet vi +/- 10 % (tok innersvingen på en advokat akkurat på den, derfor henger det i husken). Jeg mener også at man burde bli flinkere til å hevde sin rett. Dog forutsetter det at man gjør hjemmearbeidet, får en fast pris på et avtalt arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Fikk fastpris på servicen som lå på under halvparten av ekstraarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Prøv å google litt og se om du finner noe historikk på dette firmaet. Det kan jo hende du ikke er alene som har problemer med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Fikk fastpris på servicen som lå på under halvparten av ekstraarbeidet. Hvis du fikk en pris (fast pris) på f.eks 30.000 for definert/avtalt arbeid, og de har gjort ekstraarbeid for 70.000 uten å kontakte deg på noen måte så har du absolutt grunn til å klage. Jeg ville ha kontaktet mitt lokale kontor av Forbrukerrådet og spurt dem om råd og hjelp mht hvordan du nå skal gå frem. Har du noe skriftlig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Aksept2014 Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Har skriftlig på hva som ble avtalt for servicejobben, og faktura på resten. Tar kontakt med forbrukerrådet Redigert 12.April.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Nå skal man kanskje snu vinklingen litt og stille spørsmålene: Var det en nødvendig jobb som ble utført? Hva ville konsekvensen blitt om jobben ikke hadde blitt utført? Har båten/motoren blitt tilført en 'realverdi'? Svaret her vil naturligvis gi et innblikk i omfanget av glippen i verkstedets informasjonsplikt. Og svaret er nødvendigvis fullstendig sort/hvitt. Så får man vurdere størrelsen på et mulig prisavslag opp mot ulempen med å trekke saken inn for forbrukerrådet/rettsapparatet. Jeg har selv hatt en sak for forbrukerrådet. Der satt det en gjeng mennesker, halvparten 'husmødre' (kjønnskvotering), som skulle vurdere tekniske spørsmål og verdifastsetting av inkompetent fagarbeide. Jeg hadde med advokat (fri rettshjelp). Vi vant på alle punkter, men erstatningssummen ble satt så lav at advokaten anbefalte å kjøre saken for tingretten. Jeg er glad for at jeg ikke fulgte det rådet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Jøss.. Har du varsla verksted om feil iht avtalen ? Gjer det først, og fortell leiar der at du kan godta velbegrunnet økning på max 15% iht regelverk. Verksted skjønner nok at de har tråkka i salaten, og de veit kva gjeldende lover er og kva utfallet blir, og vips så er saken løst uten tvist og ekstrakostnader. Samtidig er det noko som skurrer her, for det er langt i mellom de firma som er så lite opplyst at de tar seg slike friheter for å bygge faktura. Er regninga på rundt 100.000.- her då ? og ingen samtaler eller kontakt fra verksted om ekstra arbeid ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sitrin Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Alltid lurt å sende skriftelig forespørsel for å få et skriftelig tilbud selv om muntlig er bindende så er det ingen tvil om hva som er avtalt Fast pris er fast pris, eventuelt kan det være opplyst om enkelte forbehold som man må ta hensyn til. Prisoverslag er ikke fast pris, men et overslag og avvik må forventes innenfor regelverket. Uten å kjenne saken din i detalj så kan det virke som om de har gjort ekstra arbeid som ikke er avtalt eller bestilt. Er dette tilfelle så har du en sterk sak. Jeg ville eventuelt stilt spørsmål til verkstedet om hva dette er da du ikke har bestilt dette arbeidet. Vurder hva som resultatet blir og vurder bruk av Forbrukerrådet. Hadde en lignende sak med bilservice nå og der hadde de svart med skriftelig tilbud uten forbehold, når jeg leverte bilen mente de at de hadde gitt pris på feil oppgradering (feil GPS). Gadd ikke å diskutere noe mere, men svarte hva jeg mente i en senere spørreundersøkelse fra verkstedet. Ble deretter kontaktet å sa hva jeg mente og at de juridisk ikke kunne gjøre som de gjorde og at jeg selv i mitt eget yrke ikke kunne drive på denne måten og tok noen eksempler. Noen timer senere kom en e-post at oppgraderingen skulle bli utført til avtalt pris ( som tilbyder bør verkstedet ha lært at de må ta forbehold om dette) Redigert 12.April.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Knude Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Det er ikke mulig. ingen proffe gjør sånt.!! Disse små bagateller til 70000,- på en tillegsregning. var det sikkerhets kampanje eller ikke strengt tatt nødvendig å utføre? Kan dette ha blitt årets miss. fra verkstedets side ? Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mouche Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Jøss.. Har du varsla verksted om feil iht avtalen ? Gjer det først, og fortell leiar der at du kan godta velbegrunnet økning på max 15% iht regelverk. Så vidt jeg forstår så gjelder dette for prisoverslag mens TS har informert om at det var en fastpris avtalt. Jeg forstår fast pris som nettopp det - fast pris. Ellers har Hulda noen gode poeng, men det er vel en slags runde to vil jeg tro. Et mulig utfall, kompromiss, kan kanskje være å betale for delene, men ikke for arbeidet som er gjort, men ikke avtalt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Permagne Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Uansett om arbeidet var nødvendig for å få en motor i drift og at det er tilført realverdi til motor, så skal eier kontaktes ved en tilleggsregning på 70k. Hvis eier ikke er i stand til å håndtere en slik kost kan verkstedet sende noen i et skikkelig økonomisk uføre. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 (redigert) Litt mer info siden jeg får så utrolig mange gode råd her ! Dette er et fantastisk forum på alle måter :) Fastpris var avtalt, inget overslag. Så engasjerte verkstedet en underleverandør for å utføre jobben. Det verste er nå at dette verkstedet prøver å legge skylden over på underleverandøren og sier selv de er sjokket. "Du må ta kontakt med han, vi har ikke noe med dette å gjøre..." Ved et tilfelle ringte verkstedet meg opp, og ga telefonen til denne underleverandøren. Han sa han hadde funnet et par lekkeasjer på sjøvannspumpen, men at det var en enkel og grei jobb å skifte dette. "Ingen stor sak" sa han. Dermed tenkte jeg, at det måtte jeg da takke ja til. Ikke tenkte jeg mer på det før faktura kom på 70.000 kr. Her var blant annet eksosbend til en delepris på 20.000 kr byttet uten min viten. Klart dette er noe som strengt tatt burde vært byttet uansett, men sett i lys at drevet nettopp har havarert, blir dette veldig mye... Har egentlig bare lyst til å våkne opp fra denne båtdrømmen, som har utviklet seg til et samt mareritt... Redigert 12.April.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Hvorfor er verkstedet sjokkert? Har de hørt underleverandøren at det ikke var en stor sak, men en enkel og grei jobb? I så fall har du jo et vitne på det. Jeg synes det ble en stor sak! Hva råder verkstedet deg til å gjøre? De vil vel neppe bruke denne underleverandøren igjen, med mindre de sitter igjen med en god slump provisjon! Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 12.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 De sier de aldri vil gjøre oppdrag for privatpersoner mer... "Bare styr hver gang". Vanskelig å forholde seg til dette Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.April.2014 Link til dette innlegget Svart 12.April.2014 Kanskje du skal sende en Interne Melding(IM) til båtplassen-medlem "Skipper Worse". Han er advokat og en racer på slike saker. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Litt mer info siden jeg får så utrolig mange gode råd her ! Dette er et fantastisk forum på alle måter :) Fastpris var avtalt, inget overslag. Så engasjerte verkstedet en underleverandør for å utføre jobben. Det verste er nå at dette verkstedet prøver å legge skylden over på underleverandøren og sier selv de er sjokket. "Du må ta kontakt med han, vi har ikke noe med dette å gjøre..." Ved et tilfelle ringte verkstedet meg opp, og ga telefonen til denne underleverandøren. Han sa han hadde funnet et par lekkeasjer på sjøvannspumpen, men at det var en enkel og grei jobb å skifte dette. "Ingen stor sak" sa han. Dermed tenkte jeg, at det måtte jeg da takke ja til. Ikke tenkte jeg mer på det før faktura kom på 70.000 kr. Her var blant annet eksosbend til en delepris på 20.000 kr byttet uten min viten. Klart dette er noe som strengt tatt burde vært byttet uansett, men sett i lys revet nettopp hat dar havarert, blir dette veldig mye... Har egentlig bare lyst til å våkne opp fra denne båtdrømmen, som har utviklet seg til et samt mareritt... Du har en kontrakt med et navngitt firma, og det firmaet har alt med dette å gjøre etter mitt syn selv om de satte bort jobben til andre (uten at du ble kjent med det?). Ser ellers at din historie slår litt "sprekker" hvis du har telefonisk godtatt en anbefaling om tilleggsarbeid uten at det har vært veldig konkret og/eller at noe kostnadsoverslag/antydning har vært gitt, eller etterspurt? Og vet du/visste du da hvem du snakket med - person/firma? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BØstrøm Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Svelger ikke historien din med en gang. Jeg driver selv firma, og vet hvor sterkt privatkunder står rettslig sett. Viktig for meg å forstå at privatkunder ikke er proffe i å kjøpe håndverkstjenester. Jeg prøver å gjøre rett og sjel for meg i alle henseende, og har som utgangspunkt at det beste er fast skriftelig pris på alt som skal gjøres. Men i kampens hete, og når ting dukker opp underveis, hører kundene ofte det de vil høre, og enda verre, det kan virke på meg noen ganger som om det spekuleres i å klage, og få prisavslag. Tilleggsarbeid bestilles over en lav sko muntlig, og da gjerne direkte med håndverker, over hodet på meg som skal fakturere. Etterpå kommer argumenter som - kan vel ikke være så dyrt, eller, dette kunne jeg gjort selv. Stopper man jobben til enighet om ekstraarbeid og betaling er oppnådd oppleves man som vanskelig, og det blir jo ikke billigere å rive håndverkere bort fra jobben, sette håndverkeren igang med noe annet, for så å rive håndverkeren vekk fra jobben han har påbegynt for å ferdigstille den første, osv. Til denne spesielle saken ville jeg kartlagt følgende: Kunne ekstrajobben ha ventet uten vesentlig risiko for dyrere følgeskader eller sikkerhet generelt. Hva er takst på det som er gjort. I båtsammenheng er ikke 70 000,- forferdelig mye penger, hvis det er kjøpt tjenester av en karakter som man ikke kunne gjort selv. Firmaet ser ikke noe til momsen, skal betale husleie, arbeidsgiveravgift, sosiale utgifter, verktøy, kjøretøy, veiavgift, strømregning, arbeidstøy, telefonutgifter,forsikringer, revisor og regnskap, osv. Det er viktig å forstå for en privatkunde at en times arbeid koster minimum 3-4 ganger så mye som det du selv ser i lomma etter en time på jobben, medmindre du leier en arbeidsvillig og flink polakk svart, men da undergraver du hele velferdssamfunnet som du selv er en del av, og nyter godt av den dagen du selv er syk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.