Jump to content

Krav til informasjon om store ekstrautgifter

Aksept2014

Recommended Posts

Ikke for å være djevelens advokat, men et av mine store problemer tidligere var at kunden veldig ofte hadde problemer med å definere sine ønsker.

Dette gjorde at vi selv på ganske små ting måtte ha kontrakt for å slippe missforståelser som i de aller fleste tilfeller kostet oss ekstra.....

Eller alle de andre kundene om du vil.

En annen ting var at vi simpelthen ikke kunne gi fra oss noe vi visste der var feil på. Da måtte vi i så fall gjøre produkt 'ubrukelig', f.eks. plombere brennstoff inntak etc.

Har i mange år sittet som kundemottaker og teknisk leder hos en større kjøretøybedrift. Og har alltid vært nøye på å kontakte kunde hvis kostnad blir vesentlig høyere en prisoverslaget. Hvis fastpris er gitt. Er den gjeldene uansett om kostnadene flyr i været. I disse tilfellene ble det satt på opplæringskontoen for fastprisgivning. Et viktig verktøy jeg lærte meg. Var skriftlige avtaler er best. Kommunikasjon pr mail funker bra.

Hadde ikke betalt mer en hva fastprisavtalen din er.

Norske båter er best!

Det var ingen fare for sikkerhet etc. Det eneste som skjedde var at det kom litt vann inn i kjølsvinnet fra tid til annen. Poenget var at mekaniker fikk meg til å tro at dette var en liten ekstrajobb sett i sammenheng med resten.

Hvis 70.000 kr er lite i båtsammenheng, tror jeg dette er siste året med båt.

Min opplevelse er at fagfolk tror vi kan og vet mer enn hva som er tilfelle. F.eks om hvor lang tid en jobb tar, eller hva en del koster. De bør aldri "tro", men være 100% sikker på at kunden er informert og klar over jobbens varighet og kostnad. Er det snakk om småting, så tenker jeg 1-2000 kr max.

Det kan også virke som vinterens tørke gir trengsel for gaffel fakturering...

Redigert av Aksept2014 (see edit history)

Jeg er fullstendig enig i at slik denne saken er fremlagt virker den helt urimelig.

At 70.000 ikke er mye som totalkostnad på en slik båt fjerner på ingen måte
det faktum at det er fryktelig mye penger for de aller aller fleste av oss.

Å bruke ordet bagateller i samme ordelag som NOK 70.000,-
faller veldig fort ned på sin egen urimelighet

Er det slik du fremstiller det, har du selvfølgelig helt rett. Måtte bare komme med ett hjertesukk av mer generell karakter. Ble selv dratt til forliksrådet av en kunde engang, pga utført ekstrajobb, som kunden mente ble for dyrt. Hadde bange anelser, men vant faktisk på alle punkter. Det ble lagt vekt på at også kunden hadde ett ansvar for å få ting skriftelig, jeg hadde varslet om ekstraarbeidene muntlig. Dette var ekstraarbeider for 7-8000,- kroner på toppen av en regning på ca. 25 000,- i realiteten var det jobb for 12-13 000,-, men det synes jeg i utgangspunktet det var vanskelig å argumentere for, så jeg barberte regningen før den ble sendt. Rent generelt mener jeg folk ser altfor mye på TV2 hjelper deg, sinnasnekkeren og hva nå alle programmene heter. Når de først bestiller en jobb, forventer de "ekstrem oppussing", og tror at de i utgangspunktet er lurt. Ting er dyrt, særlig i Norge, bla.a av årsaker jeg påpekte i innlegget mitt over.

Dette er jo en "farlig sak " å uttale seg om siden man ikke har peiling på hva som er avtalt og hva som er gjort.

Om dette hadde dreid seg om foreksempel : 2 Volvo D6 og verkstedet oppfatter ved kontakt med kunde at alle sikkerhets kampangjer skulle utføres. Så har en del av disse motorene et exsosbend som rett og slett smuldrer bort. Mange har blitt byttet på garanti men en del er nå blitt for gamle. Det betyr at om det er 2 motorer med drev så må begge drev løsnes- begge motorer flyttes frem eller demonteres- ny exsos monteres- alt tilbake på plass- a/ca 1000,- pr time

Det blir desverre penger av såndt.

Om ikke denne jobben blir utført på aktuelle båter så SYNKER DEN VED BRYGGA en vakker dag!!

Dette er ment som et eksempel og ikke den aktuelle saken!!! Og det er en selfølge at kunde blir innformert før dette blir utført. med enfast pris eller et prisoverslag.

Uansett så er informasjon mellom verksted og underleverandør- mekanikker prolemet her ut i fra det som er skrevet.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Min løsning

Hvis jeg hadde blidt fakturert for 70000,- ekstra uten og bli informert, hadde jeg ikke betalt. Seriøse bedrifter gir et prisoverslag som man forholder seg til.

Er dette en rep som koster la oss si 20' , men havner på 70' hadde jeg heller ikke betalt uten informasjon underveis. Hadde jeg blidt informert underveis så er det jeg som måtte ta beslutningen.

Dessverre består båtbransjen av en del som kan båt, men som er dårlige på lover/regler og økonomi.

Vi sees!

Jeg går ut fra at de er ferdige med båten, og at den er klar for påsken.

Og det jeg lurer på; får du båten ut uten å betale? Står båten på verkstedet som du hadde avtale med, fordi arbeidet er gjort der? Har du bestalt de opprinnelige 30000, så kan vel ikke de holde igjen båten? Du vet ikke om verkstedet har fått inntrykk av at du er "stinn av gryn", og har formidlet dette videre til underleverandør, og derfor har de brukt gaffel på fakturaen.

Be underleverandøren komme med en faktura som står i stil med det du måtte kunne forvente.

Mitt tips er at du reiser på tur i påsken og koser deg så godt du kan, mens du venter på en faktura på en enkel og grei reperasjon!

Vil de ikke det, så tar de det til forliksrådet vil jeg tro. Så møter du opp der og vinner den saken, og får redusert fakturaen.

I motsetning til Sæbø, så synes jeg ikke at noe skurrer, for så gale som dette forundrer det meg ikke at business er blitt.

Ingenting som skurrer her dessverre. Men problemet er at båten står på verkstedet, og de har ikke gjort ferdig jobben. De svarer nå heller ikke på mine henvendelser og spørsmål om at båten er klar helgen etter påske. Tror de rett og slett stopper alt arbeide i på vente av oppgjør. Jeg må ta dette med en advokat for å komme videre? Skipper Worse?

Her er utdrag fra svaret fra verkstedet:

"Hei!

Eg tek meg friheita til å svare, sidan det var eg som laga fakturaen til deg.

Dette har lite med oss å gjere. Eg fekk ein faktura frå Xxx med så mange siffer at eg trudde eg ha ramla av stolen. Vi hadde jo berre (etter avtale med deg) bestilt ein service, og denne prisen er inkludert i det originale tilbodet du har fått, og heller ikkje med på denne fakturaen."

I slike saker er det interessant å vite hva slags motor, årsmodell etc og hva som har blitt gjort. - jeg regner med denne er utenfor garantitiden fra kjøpsdato fra forhandler.

Det er mange her som har fått utført reparasjoner som kan gi en pekepinne på hva arbeidet ellers har kostet. -for å sette det i proporsjoner.

At sluttsummen avviker såpass fra avtalt pris er i seg selv ikke riktig.

Nå har det vel fremkommet i tråden fra TS sin side at det er avtalt merarbeid utover den fastpris-avtalen som gjort for definert arbeid og i skriftlig form. Det fremkommer vel også at TS har snakket direkte med den underleverandør som verkstedet ikke synes å ville ha noe med å gjøre hva angår ansvar for regningen/beløpet. Det er noe i dialogen her som skurrer i mine ører og kanskje er ikke alle fakta på bordet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ved et tilfelle ringte verkstedet meg opp, og ga telefonen til denne underleverandøren. Han sa han hadde funnet et par lekkeasjer på sjøvannspumpen, men at det var en enkel og grei jobb å skifte dette. "Ingen stor sak" sa han. Dermed tenkte jeg, at det måtte jeg da takke ja til. Ikke tenkte jeg mer på det før faktura kom på 70.000 kr. Her var blant annet eksosbend til en delepris på 20.000 kr byttet uten min viten.

Hvem har her i denne samtalen gjort avtale med hvem, om hva og til hvilken pris?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

La meg igjen prøve å klargjøre dette.

1) Jeg satt bort jobben til et verksted med avtalt fastpris for service

2) verkstedet ringte en dag og sa at mekaniker ville ta en prat med meg og ga han telefonen. Mekaniker ga meg dermed beskjed om at han hadde funnet et par lekkasjer som han anbefalte ble utbedret. Jeg spurte så om det var store ting, noe han sa det ikke var. Det var en enkel og grei jobb. Jeg tenkte da at det var en liten sum sett opp imot fastpris avtalen. Det ble aldri nevnt en pris eller overslag på ekstrajobben.

3) 2 uker etter får jeg tilsendt en faktura på disse "ekstraarbeidene" utover standard service fra verkstedet på 70.000 kr. Jeg reagerer med sjokk, og tenker at her er det noe som ikke stemmer.

Men da jeg ser på faktura står det listen opp delepriser på:

- overhalingssett sjøvannspumpe 4586 kr

- 8,5 timer arbeid for overhaling sjøvannspumpe 5585 kr

- eksosbelg motor 3754 kr

- 2 stk eksosbend 17354 kr

- 12 timer for pakningssett, montering styresylindere etc. 7800 kr

- pakningssett drev 1552 kr

- stålshims til drev 1085 kr

- skjøtekabel 1264 kr

Det er også tatt med flere ting som var inkl i opprinnelig fastpris, som jeg ikke lister her. Dette har jeg spesifikt gitt tilbakemelding om.

Det fine med dette forumet er vel å få litt andre øyne på saken, for så å kunne gå videre til advokat/forbrukerrådet.

Er det flere synspunkter på prisene som er satt opp? Gjerne si hvilke punkter dere mener er overfakturert. Er prisene på delene riktig ihht veil priser?

Dette er D4 - 225 motorer. 2008 modell

Nå var det vel strengt tatt ikke prisene på regninga som var spørsmålet fra starten av, men plikten til å innformere kunde om store endringer i avtalt pris!!!

Timeantallet på hva som er gjort vil ikke jeg mene noe om, men prisene på delene finner man greit på onnline shop: foreksempel Ragnar Ringstad sin hjemmeside eller Kristiansand båt og motor. Der får man veiledende utsalgspris med eller uten mva. Den prisen er vanelig å fakturere kunde. Det er en fordel og vite eksakt navn på del eller hvordan den ser ut!

Timesatsen synes jeg ikke var gal. Normalt for autorisert Volvo Penta verksted er fra 800,- til 1100,- + mva pr. time Omtrent det samme som et bilverksted bare for service ....... :worry:

PS. Om du har korosjons skader i "krøket" og også saltvannspumpe på 2 stk D4 motorer fra 2008 så bør landtrøm sjekkes for det var mistenkelig tidlig !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Kan vel komme med noen få kommentarer, men understreker at jeg ikke kjenner D4 spesifikt.

• Jeg overhalte min egen Jabsco sjøvannspumpe for noen år siden og benyttet overhalingssett. Jobben tok fire timer. Montering om bord, meget krøkkete, en par timer i tillegg. Det ble skiftet lagre, tetninger, kammen som komprimerer impelleren, aksling pusset opp, impeller skiftet etc. Dette var for noen år siden, og jeg ble sjokkert over at delene kom på en tusing, eller der omkring, svindyrt. Så om to pumper er overhalt og montert på 8,5 timer, ikke så ille.
  • Eksosbendene mener jeg Volvo gir en antatt levetid på syv år. Det skulle altså ikke ha rustet hull i dem så fort. Men avvirkingen av jernet er avhengig av blant annet kvalitet på vinterkonservering. Antakelig ligger bendene innenfor variansen som man muligens må kunne regne med. Men dette kan sjekkes ut med Volvo.
  • Kommentar til feil på landstrøm: Feil installert landstrøm kan gi underlige utslag. Jeg vet heller ikke om motorene har katodisk beskyttelse med påtrykt spenning for beskyttelse av primært drev. Jeg har heller ikke fått med meg om båten har drev, eller om disse er skadet. Når det gjelder landstrømmen, så er billigvarianten installasjon av s.k. zinksaver. Denne dingsen er i bunn og grunn to sett seriekoblede dioder. Skrevet masse om dette på baatplassen. Denne innretningen beskytter mot strømmer som kan oppstå mellom 'båtjord' og landjord opp til ca. 1,4 V. Spenninger over dette renner rett gjennom systemet. Men som regel fungerer dette meget godt. Om båten har drev, så burde disse fått vesentlige skader før det skulle gå ut over motorene. Den sikre måten er installasjon av skilletrafo. Den lovlige, men korrosivt idiotiske måten er å koble landjorden til batteri minus. Den relativt sikre, men ulovlige måten er å klippe landjord og koble båtjord til lokalt jordplan. Dette var kortversjonen.

Slik jeg ser det, har du nødvendigvis ikke blitt utsatt for teknisk sett dårlig service. Du har blitt utsatt for personell som ikke forstår lovpålagt informasjonsplikt. Det er du som skal bestemme hva som skal gjøres og når. For oss vanlig dødelige handler det ofte om hvor mange penger vi har å rutte med.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...