Jump to content

Krav til informasjon om store ekstrautgifter

Aksept2014

Recommended Posts

Det er vanskelig å ha noen formening om uten å ha sett drevet. Men indikasjoner vil være korrosjon på aluminiumen, havari på tiltmekanisme osv. Jeg har sett drev som nærmest har blitt spist opp i løpet av noen få sommermåneder. Dog har jeg aldri vært involvert i feilsøking på den slags innretninger, selv om det var klart at årsaken i det tilfellet jeg ref. til var elektrisk. Mange hekter seg opp i landstrømsfeil, og glemmer at egen installert 12 V kan være like hissig når det gjelder galvanisk betinget korrosjon. Vi beveger oss området millivolt og milliampere, eks. >30/1000 A kan skadene så smått begynne å bli plagsomme.

Jeg driver også eget firma og arbeider med båt hver eneste dag. Jeg blir ofte leid inn av forskjellige båtimportører som underleverandør av tjenester og synes det virker som noe har gått veldig galt med kommunikasjonen i ditt tilfelle.

1. Du skal forholde deg til firmaet du har henvendt deg til og som har fakturert deg for jobben. Om de har valgt en underleverandør som er useriøs, gjør dårlig arbeid, slurver med fakturering ect. så er det totalt likegyldig og uinteressant ovenfor deg som kunde. Det er firmaet du har henvendt deg til som tar absolutt alt ansvar for evt. underleverandører. Om en båtforhandler engasjerer meg for å installere en baugpropell i en båt de har solgt og båten synker på første tur er det fortsatt båtforhandleren som må svare ovenfor kunden og ta det økonomiske ansvaret. I neste omgang har selvsagt forhandleren mulighet til å saksøke meg og kreve sine tap dekket, men forhandleren har uansett det hele og fulle ansvar ovenfor kunden og kan ikke bortforklare seg fra deg. -Gi verkstedet beskjed om at du forholder deg til verkstedet og at de må ta ansvaret eventuelle bommerter som deres underleverandører har gjort!

2.Det praktiseres over en lav sko i mange bransjer at tilleggsarbeider og prisoverslag gis muntlig. Jeg synes det er vanvittig og gjør aldri dette ovenfor mine kunder, nettopp fordi jeg ønsker å være 100% sikker og ikke minst kunne dokumentere hva som er avtalt hvis kunden benekter at det er avtalt tilleggsarbeider osv. Senest i går, når det viste seg at baugpropellen jeg skulle installere ikke passet og vi måtte gå for en som var et hakk mindre, fikk kunden mail (IKKE telefon) om at jeg anbefalte å gå for en mindre propell. Jeg ga beskjed om at jeg sto i båten og fortsatte arbeidet så snart bekreftelse var mottatt. Den kom 5 min etter mailen var sendt (takk gud for smartelefoner) og jeg kunne dra avgårde og bytte delene og fortsette installasjonen. Jeg praktiserer det samme når det gjelder alle andre prisoverslag. Kunden får aldri pris muntlig, men beskjed om at jeg sender tilbudet på mail og kunden må også samtykke via mail. I noen få tilfeller hvor det har vært hensiktsmessig å starte arbeidet med en gang har jeg sendt mail til kunden FØR start med henvisning til samtale og bekrefter at arbeidet vil bli utført og kommmer til å koste x antall kr.

Ila 10 år har jeg måttet kjøre 2 inkassosaker, begge var kjeltringer som ikke ville betale, men fordi jeg kunne dokumentere alt skriftlig, tapte de både i forliksrådet, og i tingretten. Utover det har jeg sendt purring 3 ganger ila 10 år, mens gjennomsnittskunden betaler maks 2-3 dager etter faktura sendes på mail. Det er bra, og foreløpig ikke hatt en eneste diskusjon eller klage når det gjelder oppgjør.

Jeg hadde aldri gått med på å betale denne regningen. Nå kjenner vi ikke leverandøren sin side, men hvis det ikke er avtalt noe skriftlig vil de aldri ha noen særlig sak mot deg i evt. forliksråd. De kommer til å tape så det synger etter. Bare at de gjør en jobb til 70000 kr uten å ha et skriftlig samtykke er kritikkverdig. Tilby som et kompromiss å dekke delekostnadene (hvis de ikke er forhøye), alternativt får de kjøre hele veien og mest sannsynlig ikke få smuler en gang...

Nyt båtsesongen og slapp av... :sailing::drink::drink:

Bra svar Kaptein ØL.

Dette er riktig prosjektstyring og derfor du får betalt for jobbene og slipper mye etterarbeide.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Enig, og synest Kaptein ØL forklare meget forståelig :thumbsup:

Eg driver ikkje forretning, men er jevnlig borti at eg skal selge eller kjøpe noko,-der er det samme dillemma. Jysla mange som merker annonser med "svarer ikkje mail/sms" , då er første tanken min at de ikkje kan holde ord. Også når eg selger ting så ønsker eg å skrive til kjøper slik at man unngår den klassiske: "jeg trodde"....

Åpenbart var ikkje Kaptein ØL underleverandør i denne saken.

Bruk mail eller sms er lærdommen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ny oppdatering.

Verkstedet setter hardt mot hardt. De innrømmer derimot feilen og sin opplysningsplikt.

Enten betales faktura og deler, ellers tar de ut delene igjen. Båten sjøsettes ikke før delene er tatt ut eller faktura oppgjort.

Det betyr derimot at gammel eksosbelg/bend kunne bli forverret etter å ha blitt tatt ut og inn igjen.

Hva vil skje hvis de setter inn gamle deler og pakninger? I mine ører uten kompetanse, høres dette IKKE bra ut. Båten vil da ha en vesentlig dårligere tilstand etter service, enn før.

Det er tydelig at dette verkstedet du bruker ikke er videre bevandret innen handelsrett. Jeg vil anbefale deg å kontakte advokat. Eventuelt kan du kjøre saken for Forliksrådet uten advokathjelp. Det er et par momenter som forundrer:

• Verkstedet vil ikke utlevere uten at 'tingen' er fullt betalt, det har de rett til
  • Verkstedet innrømmer (skriftlig?) ikke å ha overholdt informasjonsplikten, beløpsoverskridelsen må sies å være vesentlig
  • Verkstedet forbeholder seg 'omlevering', og vil samtidig automatisk påta seg reklamasjonsansvar for gamle deler
  • Verkstedet, som da implisitt innrømmer manglede kompetanse, er villig til remontere og ivareta reklamasjonsplikten kostnadsfritt

På meg virker det som om verkstedet ikke tenker logiske konsekvenser. Om ev. Forliksrådet tenker mer logisk kan vel være et spørsmål i seg selv. Derfor advokat.

Enig med Fjord 725se! makan til useriøsitet! Hos bilverkstedene jeg har brukt er det vanlig at dem ringer og avtaler alt utenom det som var opprinnelig avtale. Jeg bruker en Autorisert båtmekaniker motormekaniker som yter kjempeservice og følger avtaler samt prøver å legge alt til rette for at kunden blir fornøyd. God dialog.. Jeg forventer slik behandling enten det er bil båt mc eller andre ting der det skal gjøres utbedringer/service!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ikke umiddelbart. Men de påtar seg ansvar for demontering/montering. Til like kan du bevise at motoren fungerte ved overlevering. Hvis du innen rimelig tid etter overtakelse av motoren med de gamle delene får lekkasje/havari/uregelmessighet, så vil det være en reklamasjonsgrunn. Og da vil trolig bevisbyrden overføres til verkstedet både for deler og arbeide. Men dette er en juridisk betraktning. Jeg er ingeniør, ikke jurist- dog studert handelsrett i forrige årtusen.

Som jeg skriver over: Verkstedet tenker ikke logiske konsekvenser av sin egen steile holdning. Formodentlig ville du akseptert kanskje å betale halvparten av forlangendet. Og dermed vil man kunne finne et forhandlingsgrunnlag der man kommer frem til en omforenet pris som smerter begge parter like mye. Som da søsteren til kona skulle løse ut en hytte. Som jeg sa til kona: "Du er misfornøyd og har fått for lite, søsteren din er misfornøyd og betalt for mye. Fint, da har dere nådd en fornuftig avtale". Og i dag er vi de beste av venner, og det er ingen som tenker på noen kroner hit eller dit. Alltid er det kameler som må svelges.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...